Navi kaarten updaten

Rodo

Lid
Ik zie dat er nieuwe kaarten zijn voor de Columbus Navi. Ik heb mijn O3 nog niet eerder bijgewerk, jaja het wordt tijd inderdaad...:D
Iemand ervaring mee?
Hoe lang duurt het copieren?
Hoe lang duurt het bijwerken?
Mag de auto gedurende deze 'operatie' uit zeg maar?
Is het wel eens mis gegaan bij iemand?

Veryamaethon

Senior Member
Denk dat je vraag beter in een andere sectie past dan hier. Daar staan ook de ervaringen van anderen. Maar goed..

Ik heb vorige week n.a.v. een melding van nieuwe kaarten voor de Amundsen ook mijn Columbus MIB geüpdatet.

Eerste post in het draadje was een link naar een goede instructie. (Dank @AndreM voor de link en @Joske voor de instructie)
Downloaden duurde erg lang, 21GB met 3,5mb/sec., geloof mij dat lag niet aan mijn kant van het internet ;). Ik zal wel niet de enige geweest zijn die wilde updaten.
Uitpakken volgens de instructie met winrar gedaan. Van een SSD naar een rappe SD kaart was nog geen 10 minuutjes.
Het updaten in de auto duurde bij mij een ritje van huis naar het werk, zo'n 45 minuten. Heb alleen radio geluisterd onderweg, geen media van de andere SD kaart.

De eerste keer ging het meteen goed.

Succes!!

• Leuk
Waarderingen: Rodo

CDK

Forumguru
Je kan overigens de auto gewoon uitzetten, het update proces gaat verder bij de volgende rit.

NewO3

Forumguru
Heb gisteren ook update in columbus gedaan nu voor collega (mn derde update). Motor uit, auto op contact en na starten update gewoon laten staan 45 min (deuren niet afsluiten). Als je tussendoor komt kijken zie je dat scherm uit is gegaan maar update loopt op de achtergrond gewoon door (dus niet pas tijdens volgende rit). Ofwel prima lunch klusje voor op de parkeerplaats van je werkgever

Laatst bewerkt:

rouwehand

Senior Member
Woensdagavond de software gedownload (versie 2015-2016) via de website http://updateportal.skoda-auto.com/
na het ingeven van de VIN code.
Na ruim 5 uur alles binnen en met WINRAR de zip-file uitgepakt en op mijn PC opgeslagen.
Dus niet na het downloaden, het pop-scherm van de website uitgepakt. Deze vraagt direct naar SD kaart om de zipfile uit te pakken en weg te schrijven naar de SD kaart)

De uitgepakte bestanden (2 mappen Mib1 & Mib2 + .txt bestand) overgezet naar en SD-kaart 32GB (wederom bijna 55 minuten wachten) en in de Columbus gestopt. Via het menu van de navigatie de software ge-update en na 45 mijn -> geslaagd!
Echte verschillen tussen de " oude en nieuwe versie" heb ik in de korte tijd nog niet ontdekt, maar met alle veranderingen op de A15 kom ik daar snel achter :D

jark60

Lid
Ik heb net de update in mn admunsen gestoken. Zoals mn intro gemeld: 15 minuten download, maar OKE dat was vanmiddag. Is misschien rustiger dan de avonden. Clone van de SD kaart gemaakt, maar de clone heb ik nog niet geprobeerd, dat komt morgen wel.
Download uitpakken met 7zip, originele bestanden verwijderen en de update erop. Hooguit nog eens 15 minuten.
Net in de auto ff checken en de update ziet er goed uit. Assen-zuid is in elk geval nu correct, dat was met de vorige kaart niet het geval. De TT-afslagen missen nog, maar die zijn ook net een week geleden opgeleverd.

Nog helemaal in de 7de hemel met mn skoda, een fantastische wagen die bizar weinig kost.

DVDguy

Forumguru
Bestand in ruim 1 uur gedownload (heb zeer snelle internet-verbinding), maar ik blijf bij het uitpakken van de zip-file m.b.v. WINRAR, fouten krijgen bij Rusland en Slovenië (fout in controle-bestand); bestand nu meerdere keren gedownload, maar blijf bij uitpakken fouten krijgen :shutup::wavecry:

Frank

Forumguru
Ik kreeg ook fouten bij het uitpakken, zelfs met 7zip. Uiteindelijk gezien dat je op de VW site hetzelfde bestand kan downloaden in 20 stukjes die 7zip aaneen plakt. Daarmee lukte het. Moet de upgrade zelf wel nog doen

Frank

Forumguru
Bij de mib Columbus zit standaard geen kaartje, je zal eentje zelf moeten gaan kopen (32GB of hoger, best "Class 10")

• Leuk
Waarderingen: Ed13

wanderer

Senior Member
Ik kreeg ook fouten bij het uitpakken, zelfs met 7zip. Uiteindelijk gezien dat je op de VW site hetzelfde bestand kan downloaden in 20 stukjes die 7zip aaneen plakt. Daarmee lukte het. Moet de upgrade zelf wel nog doen
link...???

Tol

Lid
Ik ben op zoek naar een nieuwe versie. Ik heb nu ECE 2015 in de auto. Volgens de site is er 2015/16 maar als ik de download binnen haal heb ik nog steeds het bestand Q3.14. Deze staat er al op. Volgens mij moet er dan Q1.15 staan lijkt mij?

Hebben jullie een andere file met het VIN nummer wat jullie opgeven of maakt dit geen verschil?

NewO3

Forumguru
De file heet bij mij ook P123_N60S5MIBH3_EU_NT_Q3.14.ZIP en levert ECE 2015/2016 in de auto ImageUploadedByTapatalk1433752058.893503.jpg
Dus dat is ok

• Leuk

Tol

Lid
Ik had de bestanden op mijn SD gezet en via het menu software updaten gekozen maar hij vond geen update... Heel vreemd :pieker::arghh:

Ik sluit mij aan bij bovenstaande (NewO3).
Gedownload via Skoda site, direct aansluitend conform menu rechtstreeks op SD uitgepakt.
Daarna probleemloze installatie (ca. 45 min), auto moet wel minimaal op "contact" staan.

• Leuk

Tol

Lid
Heb hem gedownload via mijn mac en eerst uitgepakt waarna ik hem naar SD heb gekopieerd. Zal het vanavond nogmaals proberen door direct naar SD uit te pakken.

Bovenaan Onderaan