Columbus Navigatie Columbus, regelmatig te laat met meldingen

Joske

Forumguru
Weg kwijt.. Typisch fenomeen voor kapotte gps ontvanger... Dat zou wel straf zijn, maar het kan evengoed. :thumbsdown:

Snorremans

Senior Member
Ik had dezelfde klacht! Ik kreeg mijn auto in sept 2014, ook een Octavia III Elegance B 2.0Tdi. Bij mij is de complete electronica vervangen, ergens in/achter dashboardkastje. De auto heeft 3 dagen bij de dealer gestaan om weer opnieuw ingeregeld te worden. Nu is het opgelost. Dealer in Hengelo heeft het opgelost.

Darkside

Forumguru
Bij de O2 was het nog wel eens vocht wat in de GPS ontvanger kwam die de boosdoener was.
Weet niet of vocht hier het probleem is, maar lijkt me idd wel iets met de GPS te maken te hebben.
Niet met een update van het kaartmateriaal oid.
Zou dit gewoon melden bij dealer en aangeven wat ze bij Snorremans gedaan hebben.
Dan kan je straks weer fijn navigeren.

Snorremans

Senior Member
Bij mij dachten ze ook aan de antenne. Niet dus. Antenne is een tijdje (week of 3) vervangen door een externe antenne op het dashboard achter de voorruit. Geen resultaat. Navigatie vloog werkelijk alle kanten op. Zo ineens in het weiland en in woonwijken was de navi volledig de kluts kwijt, draaide alle kanten op.

Hoi, heel herkenbaar dit. Ik had precies hetzelfde. Waar ik allemaal al niet gereden heb: midden in de IJssel, dwars door het Rijksmuseum, etc. Bij mij is in eerste instantie ook de antenne vervangen, zonder resultaat. Later is er een deel van de Columbus vervangen in het dashboardkastje en nu werkt het naar behoren.
Alleen als ik een route heb aanstaan en de werkelijke verkeerssituatie is gewijzigd t.o.v. de kaart, dan schiet hij er nog wel eens naast, omdat hij dan een gewijzigde route wil berekenen en de dichtstbijzijnde weg pakt (waar ik dan niet op rijd). Maar hij pakt het daarna wel weer snel op.

DVDguy

Forumguru
Collega van mij had in oktober 2014 precies het zelfde; bij hem is antenne vervangen en stuk elektronica; hoop dat mijn systeem het straks wel "gewoon" doet

Jannes

Lid
@lugolux78

Ik heb stembegeleiding aan staan ja.
Maar als zowel de pijl als de stem aangeeft rechtdoor.
En als je de afslag voorbij bent, komt met nu keren.
Dan heeft dat niets met stem en pijl te maken.
Maar met een systeem wat faalt.
Had het vandaag trouwens weer.
Nu rechtsaf slaan, dus ik sorteer rechts voor.
Ga naar rechts, komt hij weer met keren pfff.
Had dus links af gemoeten.

Tevens op de A27 weer in de fout links rijden was de melding.
Terwijl de borden en de naamplaats naar rechts waren.
Dus een fout op de kaart, omdat dit al zeker 5 jaar zo is.

Darkside

Forumguru
Zou dan toch naar dealer gaan. Dit is njet normaal. En ik herken het echt niet. Hij is juist erg goed met aangeven ook als je een bepaalde aflsag moet hebben

AndreM

Forumguru
@lugolux78
Nu rechtsaf slaan, dus ik sorteer rechts voor.
Ga naar rechts, komt hij weer met keren pfff.
Had dus links af gemoeten.

Tevens op de A27 weer in de fout links rijden was de melding.
Terwijl de borden en de naamplaats naar rechts waren.
Dus een fout op de kaart, omdat dit al zeker 5 jaar zo is.

Ik begrijp jou frustratie @Jannes, maar een hoop mensen vergeten dat welke navi je ook neemt het een hulpmiddel blijft en nooit bindend is.
Het blijft wel de bedoeling dat men de verkeersborden leest! :jaja:

Dat een weg of rotonde ineens zijn ontstaan, hoeft niet aan de maker van de kaarten te liggen. De bedrijven die de kaartmaterialen maken zijn afhankelijk dat de aangeleverde wijzigingen van provincie of steden.
En met die bureaucratie hebben Tom Tom, Navigon en Garmin al jaren mee te maken. :lezen:

Misschien een tip: probeer eens een andere setting door de navi in te stellen op kortste of snelste route. Wie weet helpt dat.
Zelf heb ik mijn navi ingesteld op snelste route. :thumbsup:
Mocht dit niet helpen, dan verdenk ik jou GPS antenne die niet de juiste locatie doorgeeft aan jou navi.

Darkside

Forumguru
Klopt zelf blijven opletten. En rotonde of kruising kan je zelf nog wel bedenken. Maar dat hij pas rechts zegt als je er al voorbij bent dat klopt niet.
Geen enkele navi is perfect. Maar de nieuwe Columbus doet het toch best goed. Zeker op snelwegen met voorsorteren welke rij(en) ik moet hebben.

Klaasje

Forumguru
Ik ook geen problemen, wekelijks moet ik in Duitsland zijn en wijst me de weg zonder problemen.
Ook al 1 x Polen gedaan, zonder problemen op plaats van bestemming.

EdK

Forumguru
Kun je zien hoeveel satelieten je navi oppakt ?
Want alles hangt aan dat punt !
Hoe meer hij er ziet hoe nauwkeuriger hij zal zijn, en er zal altijd een afwijking zijn van wat meters maar dat heeft te maken met die janken uit de usa, maar ook zeer dichte mist of rijden onder een bladerdek van bomen kan negatieve effecten hebben op de nauwkeurigheid

Ik heb ook nog geen problemen gehad met de snelheid, maar sta ook al stil in de file voordat de columbus dit door heeft.

Ik mis wel de rijbaan begeleiding. Die moet er op moeten zitten en ja ik heb gecontroleerd die staat ook aan, maar heb dit nog nooit op het display gezien. Ik zal het moeten doen met de pijltjes in het maxidot display.

Of doe ik uiterst fout?

EdK

Forumguru
Wel ik had in eerste instantie de zelfde gedachte als jij @Joske op mijn zenec
Maar toevaligerwijze kwam ik het op bepaald moment toch tegen in 1 van de menus dus misschien dat het
bij jullie toch ook ergens verstopt zit

Bovenaan Onderaan