Navigatie systeem

fonske

Nieuw lid
Hallo ik ben nieuw hier en bezit pas vanaf vandaag over een skoda Fabia uir 2011 en zoek een navigatie systeem
wie kan mij adviseren wat ik het beste kan pakken liefst ook met mogenlijkheid om mijn telefoon te koppelen/carkit

heb bv een model op het oog een amudsen rns 310
en zoek ook een systeem met europa erop

of zegt hier iemand ik heb er nog een te koop

ik hoor het graag hier op het forum
alvast bedankt
groeten Fons
 

Kogamyata

Senior Member
@fonske. Persoonlijk vind ik de navigatie van TOMTOM beter dan Amundsen. Maar ja de mijne is van 2010. Geen snelheids of flitswaarschuwing en 'n vrouwenstem waarvan 't net is alsof ze in 'n kast praat. Tevens verkeerswaarschuwing die begint met Let Op Verkeersproblemen als je die problemen al hebt of soms helemaal niet en soms blijft ze maar emmeren over die problemen terwijl die er helemaal niet zijn. Groot scherm waar je net met je knie tegenaan komt en kostbaar in nieuwe software. Geen andere stem mogelijk, bij Tomtom wel. Zendertoetsen moet je soms heel hard op drukken. Is geen tiptoets.
Dus bezint:dankje: eer gij begint. Dit is mijn bevinding en daar zul je het mee moeten doen.
Succes,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn FII is van 2011 en ik ben erg gelukkig met de Swing radio - een inbouwnavigatie wil ik absoluut niet in een Skoda hebben. Redenen:
  • Die dingen zijn ongehoord duur in aanschaf - pure zakkenrollerij wat mij betreft - en tevens ernstig diefstalgevoelig, waardoor het nog eens extra duur kan uitpakken.
  • Zo'n ding komt in de middenconsole, vééél te laag naar mijn idee waardoor je ook veel te veel van je "verkeers-kijklijn" moet afwijken om er op te kijken.
  • Nieuwe kaarten verschijnen niet frequent en zijn eveneens erg duur. Alleen zo'n update kost vaak al meer dan een hele tomtom.
Ik ben dan ook erg blij met mijn tomtom - zelfs al is het een ouwetje waarvoor ik zo af en toe voor een paar tientjes weer een abonnement voor 1 of 1,5 jaar nieuwe kaarten aanschaf (om de 3 maanden een verse); soms sla ik een jaartje over. Voor de telefoon hoef ik ook geen nieuw apparaat te nemen, want m'n Parrot doet het prima.
De meeste (of misschien wel alle) nieuwe TT's worden nu geleverd met Lifetime Maps en evt. ook verkeersinformatie, dus dan hoef je helemaal geen nieuwe kaarten meer te kopen. Kom daar eens om bij een Amundsen of zo...

Positie: Ik wil natuurlijk óók geen zuignap aan mijn voorruit - daarom heb ik het steuntje met sterke 2-zijdige tape bovenop het dashboard gezet. Het apparaat staat voor de linker benedenhoek van de voorruit (tussen de A-stijl en de klokkenbult) waardoor ik hem kan zien terwijl ik (zonder mijn hoofd te draaien) ook nog op het verkeer kan blijven letten, terwijl er geen zicht van betekenis wordt weggenomen. Zwart petje er overheen als camouflage (en om de zon van het scherm te houden)...

Kortom: voor mij op alle fronten ideaal - en stúkken voordeliger dan een VAG-inbouwsysteem.
Daarnaast kun je net zo vaak als je wilt en zonder kosten de positiebepaling updaten via de TomTom Home site, zodat je al heel snel na het starten verbinding hebt met de satellieten. Want die zijn dan wel zogenaamd stationair, maar toch verandert hun positie t.o.v. de aarde steeds een klein beetje - en door "GPS-Quickfix" te downloaden wordt die positioneringsfout weer weggewerkt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dubbelpost?
Iemand anders en ik hebben op dezelfde vraag al gereageerd in het Fabia II forum.
Beter geen twee draadjes over hetzelfde onderwerp...
 

fonske

Nieuw lid
hallo ik snap je maar ben net nieuw hier dus moet even me draai vinden
maar ik zoek er ook 1 hoe kan ik dan op jou melding aangeven dat ik er 1 zoek?
 

bobracing

Forumguru
Mijn oude RNS310 navigatie heb ik nu te koop.
Was echt een super systeem, en ja ik had wel snelheidsmeldingen en een vrouwenstem erin zitten. Voorzien van de laatste V4 kaarten er allemaal bij op CD welke je zo op SD kaartje kan zetten.

Het systeem kan je uitbreiden met Bluetooth module en dan kan je via het systeem handsfree bellen wat echt top werkt!
MP3 afspelen vanaf kaartje of via bluetooth streaming, radio, cd en auxin.

Kortom perfect systeem, heb hem vervangen voor ander model ivm de kinderen in de wagen.

Mijn systeem zet ik te koop voor 350 vraagprijs. werkt perfect en is incl code. en boekje
 

CharlesTucker

Forumguru
... de satellieten. Want die zijn dan wel zogenaamd stationair, maar toch verandert hun positie t.o.v. de aarde steeds een klein beetje - en door "GPS-Quickfix" te downloaden wordt die positioneringsfout weer weggewerkt.
Enigszins off-topic, maar ik moet hier even iets recht zetten. De positie van de satellieten t.o.v. verandert niet een klein beetje, die verandert heel snel. Ze cirkelen in (ongeveer) 11 uur en 58 minuten rond de aarde, met een inclinatie (hoek t.o.v. de evenaar) van 55 graden. Gelukkig maar, want "(geo)stationair" kan alleen boven de evenaar, en als die satellieten daar zouden hangen zouden ze in Nederland maar heel laag boven de horizon hangen, en daarmee zeer slecht te ontvangen zijn. Er zou altijd wel een gebouw, bomenrij of zo voor staan. Je TomTom, Columbus of Amundsen zou vaker niet dan wel werken.

En quickfix haalt geen positioneringsfouten weg, het zorgt voor up-to-date baanparameters van de satellieten. Onder invloed van externe oorzaken (drag, zonnewind, etc), veranderen de satellietbanen steeds lichtjes. Als je ontvanger up-to-date baanparemeters heeft kan je ontvanger de satellieten veel sneller kunt vinden. Als gevolg van het Doppler effect is de frequentie van het ontvangen signaal niet hetzelfde als het uitgezonden signaal. Als je ontvanger (dankzij quick-fix) weet hoe de satellieten zich ten opzichte van jouw ontvanger bewegen, kan ie uitrekenen wat die frequentie moet zijn, en de satelliet dus veel sneller "locken". Hierbij wordt er ook wel van uitgegaan dat je de ontvanger op ongeveer dezelfde plek aanzet als je hem de laatste keer hebt uitgezet, maar dat is voor autonavigatie meestal wel zo.
 

Canon-Eye

Forumguru
@CharlesTucker dank voor de technische details.
Materieel is het eindeffect hetzelfde: je navigatiesysteem is sneller bij de les na elke (gratis) update, en daar ging het mij vooral om. En dat verschil merk je extra sterk in die incidentele gevallen waarbij het systeem op een andere locatie wordt ingeschakeld dan het was uitgezet - bijvoorbeeld als je het meeneemt in je bagage om in je vakantie-huurauto te gebruiken.
Dit laatste wordt trouwens ook lastig met een inbouwsysteem - maar dat geheel terzijde... :)
 

CharlesTucker

Forumguru
Yep, dat is inderdaad het hele idee van quickfix, sneller bij de les, niet "beter". Daar komt nog bij dat "locken" in een rijdende auto moeilijker is dan in een stilstaande, dus hoe sneller je dat voor elkaar hebt, hoe beter.

Verder meer on topic, ik ben het voor wat betreft de voor- en nadelen redelijk met je eens altijd, maar een mooi inbouwsysteem ziet er wel veeeeeeel beter uit dan zo'n opgeplakte TomTom of Garmin. Het voegt zeker iets toe aan de uitstraling van je auto. Maar of dat opweegt tegen de nadelen die je noemt, waaronder de prijs? Voor mij niet, maar daar mag iedereen uiteraard zijn of haar eigen mening over hebben.
 

bobracing

Forumguru
Maar ter aanvulling, ik vind het amundsen of Columbus echt vele malen beter dan een losse tomtom or ander plak merk navigatie systeem met losse kabels of zo`n ding aan je voorruit. Dit is gewoon mooi in de wagen verwerkt, gebruikt A merk kaarten en de unit zelf is van duitse fabriekant. Dus als je de mogelijkheid hebt koop een originele unit, bouw die in je wagen en je merkt echt snel dat een OEM product mooi aansluit bij de rest van je wagen wat een genot is.
 

Canon-Eye

Forumguru
@fonske : Er is een rubriek "Te Koop gevraagd", klik hier maar even.

Maar voordat je dit doet, ga dan eerst even naar de rubriek "Meet & Greet" en maak daarin een nieuw draadje aan waarin je jezelf even introduceert. Dat mag net zo uitgebreid of beknopt als je zelf wilt; dit voorstellen wordt erg op prijs gesteld.
Vermeld eventueel ook de motorcode van je auto (zie sticker in onderhoudsboekje en/of onder de kofferbakmat), want dat maakt het voor de talloze specialisten op dit forum makkelijker om een goed antwoord te geven op technische vragen die wellicht bij je mochten opkomen.
 

Kogamyata

Senior Member
@Cha Ik denk daar dus anders over. Ik vind het 'n onding. Dat kan veel, veel, beter in dit computertijdperk! Doch niet mijn wil, maar uw wil geschiede.

Groeten,
Joop.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind goede ergonomie en veiligheid een heel stuk belangrijker dan mooie uitstraling.
"Form follows function" is mijn credo, niet andersom.

Dat het wel goed kan, bewijst bv. Renault: mijn dochter rijdt een van rijkswege verstrekte Mégane Estate. Daarin zit een inbouwnavi (van TomTom, dat dan weer wel...!) die keurig midden bovenop het dashboard is geïntegreerd. En van oudsher heb je ook al de Volvo's met dat schermpje dat bij aanzetten uit het dashboard oprijst, ook op een goede plek dus.

Dus ik begrijp werkelijk niet dat ze bij VAG - verder toch ook best goed qua ergonomie - die dingen nog steeds op kniehoogte inbouwen. Voor mij een absolute no-go. Als ik nog eens een andere auto zou aanschaffen, dan zou zoiets voor mij gewoon een dealbreaker zijn als er geen alternatieve oplossing wordt geboden.
 

EdK

Forumguru
Dit is gewoon mooi in de wagen verwerkt, gebruikt A merk kaarten en de unit zelf is van duitse fabriekant. Dus als je de mogelijkheid hebt koop een originele unit, bouw die in je wagen en je merkt echt snel dat een OEM product mooi aansluit bij de rest van je wagen wat een genot is.

Heb je het nu over de Zenec ???
ehhhh dat is natuurlijk geen OEM maar voor rest van je punten voldoet hij er wel aan...
 

bobracing

Forumguru
Men is enkel tomtom gewend omdat zij lang de enige waren en men rijdt nu blind hierop.
Ik rij nu 13 jaar auto en heb vele jaren vele navigatie gehad en gebruikt.
Navigon, Routemap, TomTom, Becker, af fabriek units van diverse merken.

Maar de fijnste zijn in mijn ogen vaak de simpelste, neem nou de Becker reeksen die in de radio zitten verwerkt zoals een Becker traffic pro of DTM hightspeed. Gewoon navigeren zoals het bedoelt was en goed en snel. Nu sinds een klein jaartje gebruik ik de fabrieks RNS310 navigatie, maar kan niks anders zeggen dan dat het gewoon prima en snel werkt! Menu is makkelijk en kort, de kaarten zijn overzichtelijk, dezelfde vrouwelijke stem bij de kaarten als de becker, en snel met route aanpassen e,d, en je hebt geen stomme losse kabels over je dashboard lopen en je 12v is niet constant in gebruik en je hoeft niet dagelijks je vooruit te wassen ivm mooie ronde afdruk in je voorruit.

Het is en blijft een smaak van iedere gebruiker maar je moet eens met alle leden spreken die een Amundsen of Columbus hebben in de wagen en alle zijn er wel over te spreken en als je een maxidot hebt krijg je mooi de pijlen van de route in je display te zien wat je vroeger ook bij de becker navigaties had, goed en doeltreffend!
 

Canon-Eye

Forumguru
maar je moet eens met alle leden spreken die een Amundsen of Columbus hebben in de wagen en alle zijn er wel over te spreken
Spreek dan ook even met alle leden die inmiddels hun tweede of derde Amundsen of Columbus moesten laten installeren (plus bijkomende schade laten repareren) vanwege grijpgrage boefjes.

En zo'n Becker radio is inderdaad wel érrug simpel. Toen er nog geen tomtom etc. was (die overigens helemaal niet aan de voorruit hoeft, zie post #3 voorlaatste alinea) wist je niet beter...
Bovendien zit die radio prima als radio, maar weer zéér fout als scherm waar je op moet kijken.
 
Bovenaan Onderaan