Navigatie systeem

bobracing

Forumguru
Maar dat probleem heb je ook met de TomTom's hoor. men laat vaak de 12v kabel liggen , maar de tomtom dan netjes opbergen... een gemiddeld boefje gokt er gewoon op dat het ding of onder een stoel of kastje ligt dus dan heb je ook schade... Dus als ze iets willen meenemen doen ze dat ook echt wel..
De beckers worden overigens nog steeds gemaakt en is standaard optie in Ferrari's en Porsches, puur ook om het feit dat ze gewoon goed werken waarvoor ze gemaakt zijn, prima radio, prima navigatie, prima carkit, etc Simpel maar doeltreffend :)
Dit was ook de reden dat ik een fabia kocht ipv seat ibiza st.... daar hebben ze dus geen af fabriek navigatie maar een tomtom dock op het dashboard... Dat heb ik nooit gesnapt gezien het ook gewoon en vag wagen is:)

Maar ik denk dat de topic starter genoeg keuze heeft nu
 

Kogamyata

Senior Member
@koreaan. Ni Hao!of Desu Ka! Ik snap niet wat jij snapt. Maar dat is al heel lang, want Snip snapt niet wat Snap snapt en Snap snapt niet wat Snip snapt. Wil je er aub even over uitweiden met prijzen e.d.? Dan kan iedereen daar wat mee.
groeten,
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Yep Becker is niet de goedkoopste, maar de kwaliteit is gewoon super! Heb hier nog een oude Becker DTM highspeed liggen met vast display. Gewoon erg betrouwbaar, snel en doeltreffend en het afspelen van MP3's kan via de wisselaar ingang enzo. Koop je nu een nieuwe becker dan betaal je al snel 700/1100 euro... niet goedkoop, wel vele male beter dan een (Stom Stom) navigatie systeem :tongue:
 

punicajack

Actief lid
Mijn amundsen+ (RNS 315) zat bij de auto toen ik em kocht. Ik weet niet of ik em zelf aangeschaft zou hebben, denk het eigenlijk niet, puur alleen omdat ik al een goede garmin heb met lifetime kaartupdates.

Maar ik vind de Amundsen+ een prima ding. Ok, je kan weinig wijzigen misschien en de plaatsing vond ik in eerste instantie niet handig, maar hij laat de aanwijzingen via je maxidot zien en er wordt gesproken. De keren dat ik naar mijn navigatie kijken is te verwaarlozen. Eerder voordat ik ga rijden om de route te checken.

Wat hierboven gezegd wordt, het smoelt goed in het dashboard, heeft een sdkaart aansluitingen voor muziek bijvoorbeeld (RNS 310 kan dat trouwens niet, daar staan de kaarten op), TMC, het heeft eigenlijk alles wat ik wens. Alleen de kaartupdates is een grote minpunt, daar wordt grof geld voor gevraagd. Dat is voor mij een grote overweging om het niet zelf aan te schaffen.

Succes met de keuze.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik meen hierover toch nog wat te emmeren te hebben. Dus als de stem zegt na 200m L en na 75 m R dan weten
jullie precies uit te meten welke afslag dat is indien er 3 afslagen kort achter elkaar L of R liggen. Ik let dan niet op mijn 100 m teller maar op 't verkeer, meestal is het dan druk. Ik ben verdorie geen landmeter.:nailbiting: Wil je dan juist rijden moet je kijken en dat zit volgens mij en ook @Canon-Eye niet in 't zichtsveld en dan zaniken over veiligheid door VAG?:deuk: Enig realisme is wel op zijn plaats dunkt me.
Groeten,
Joop.
 

punicajack

Actief lid
Ik meen hierover toch nog wat te emmeren te hebben. Dus als de stem zegt na 200m L en na 75 m R dan weten
jullie precies uit te meten welke afslag dat is indien er 3 afslagen kort achter elkaar L of R liggen. Ik let dan niet op mijn 100 m teller maar op 't verkeer, meestal is het dan druk. Ik ben verdorie geen landmeter.:nailbiting: Wil je dan juist rijden moet je kijken en dat zit volgens mij en ook @Canon-Eye niet in 't zichtsveld en dan zaniken over veiligheid door VAG?:deuk: Enig realisme is wel op zijn plaats dunkt me.
Groeten,
Joop.

Mijn maxidot geeft heel nauwkerig puntjes aan tot wanneer de afslag exact is, hij telt af zegmaar. Navigatie is trouwens een hulpmiddel, maar het allerbelangrijkst is dat je op het verkeer let. Je kan beter op geluid dan maar een afslag inrijden terwijl je op het verkeer let (per slot van rekening stuurt hij je daarna gewoon weer de goeie kant op mocht je 50m verkeerd gereden zijn), dan dat je zeker weten welke afslag je moet hebben en met een half oog naar het verkeer kijkt.

En ik ben het met @koreaan eens, je reageert een beetje vreemd @Helmond42, misschien even je mening anders formuleren.
 

Kogamyata

Senior Member
Nou de mijne (Amundsen) die ingebouwd zit telt niet af. Die zegt telkens na zoveel meter l of r. Mijn reactie is dan dat ik niet op de 100 m teller kijk maar naar het verkeer. Dat jullie, ingewijden in deze materie, kennelijk iets anders hebben, weet ik niet. Dus samenvattend: Ik hoor 75 m bij 3 afslagen en weet dan niet welke en omdat ik op 't verkeer let ga ik dan niet op 't te laag zittend scherm kijken, met gevolg dat ik 50% kans heb de verkeerde straat in te rijden. Dat is wat ik bedoel.

Daarbij komt dat als je telkens in afkortingen spreekt dat voor 'n bepaalde groep duidelijk is, maar voor mij Chinees RNS Winkel?(Ni Hao) of Japans (Desu Ka) en omdat wij (ik) ook graag meedoe(n) vriendelijk maar duidelijk vraag dit even te verduidelijken. Als je dat vreemd vind vind ik jouw reactie ook vreemd. Dat is wat ik bedoel.

In mijn vroeger vak werd ook vaktaal gebruikt bij gelijk gestemden, maar gold niet voor ieder (Chinees). Lang geleden hadden Snip en Snap (Willy Walden en Piet Muyselaar) daar ook al last van.

Duidelijk zo?:D

Groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobracing

Forumguru
amundsen telt enkel af icm maxidot :) maar dat doet de Columbus ook dus is een functie van het maxidot scherm. Daarin staat netjes de weg, de afstand, de straat de rijrichting en afslag etc. alles wat je nodig hebt in 1 oog opslag bij de hand :)
 

Kogamyata

Senior Member
Bedoel je dat het te zien is? Maar ik bedoel horen, want kijken doe ik in drukke situaties niet. Immers als ik moet kijken hadden ze de stem wel weg kunnen laten, vind ik. In mijn geval ga ik af op de steminfo en die telt niet af. Andersom geredeneerd als ik moet kijken dan hadden ze het beeld op het dashboard of in de ruit (ik bedoel maar iets) moeten projecteren, zoals dat kennelijk in Reault en Volvo gebeurd. Veiligheid gaat voor, daar rij ik graag'n straatje voor om.
Maar bedankt voor de reactie.

joop.
 

punicajack

Actief lid
Hij telt niet af met geluid, maar de maxidot laat het zien. En je maxidot zit tussen je toerenteller en snelheidsmeter in, dat ding waar extra info staat, verbruik, tripteller etc.. Ik ging er even van uit dat skoda met een navigatie ook uitgerust waren met een maxidot. Zonder de maxidot is het wel een stuk minder praktisch.
 

Kogamyata

Senior Member
Heb ik niet dus daarom snapte ik het niet. Maar nu is het duidelijk. Die losse TomTom vind ik, omdat ik de rest wat er allemaal te koop is niet beheers, beter zoniet de beste. Ik heb genoeg omschreven en jij ook waarom.
groeten,
Joop.
 

EdK

Forumguru
Tsja was de papieren kaart er nog maar, stuk makkelijker dan al die elektronische HULP middelen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja was de papieren kaart er nog maar, stuk makkelijker dan al die elektronische HULP middelen...
Die is er nog steeds, hoor. Ik heb ook altijd een setje bij me van het/de land(en) waar ik doorheen kom.
Deels als backup, maar vooral ook omdat mijn vrouw het leuk vindt om op de kaart een beetje bij te houden waar we zijn (ongeveer dan hè - vrouwen en kaartlezen... :nono: ).
 

Ridley

Forumguru
Navigeren doe ik met mijn iPhone als ik in NL ergens moet zijn. Die twee keer per jaar dat we naar het buitenland gaan gebruik ik mijn TomTom met Lifetime updates wel. En nee mooi is het niet, maar als we 100 km gereden hebben ziet de auto eruit als een gemiddeld gangpad van chips bij de Appie na een aardbeving. Hij voldoet en dat is meer als ik kan zeggen van Mirrorlink
 
Bovenaan Onderaan