Onlangs de berijder geworden van een nieuwe Octavia Combi Amb.Bus. met de Amundsen navigatie erin met Smartlink en Skoda Connect functionaliteit.
Smartlink gebruik ik dagelijks voor de Android Auto (AA) functionaliteit door het side loaden van de AA apk.
Voor zover ik weet kan AA alleen nog via USB gebruikt worden, dus dient mijn telefoon (Android) voor het gebruik van AA altijd te zijn aangesloten middels USB. Over het functioneren van het hele AA gebeuren ben ik erg te spreken. Op het moment dat ik in de auto stap dan verbind ik mijn telefoon met de USB en als de knop 'APP' selecteer dan is AA al op de achtergrond gestart.
Ik gebruik standaard Spotify als bron van entertainment tijdens mijn ritjes in de Octavia. Ook heb ik standaard Waze draaien voor verkeers- en flitsupdates, niet zo zeer voor de navigatie (immers bekende woon-werk route). Al moet ik zeggen dat het navigeren prima werkt (zowel Waze als Google Maps).
Verder gebruik ik de voicefunctionaliteit van AA veel (zal wel moeten gezien de opgelegde beperkingen vanuit AA). Het ontvangen van Whatsapp berichten gaat prima, krijg netjes een popup bij een ontvangen bericht en kan deze meteen afluisteren (indien gewenst). Het reageren via voice werkt over het algemeen zeer degelijk wanneer je normaal Nederlands bekende woorden gebruikt. Gebruik je namen of 'slang' dan wil 'ie nog wel eens de mist in gaan.
Het grote nadeel vind ik echter dat ontvangen voiceberichten via Whatsapp niet kunnen worden afgespeeld door AA. Deze krijg ik met grote regelmaat als iemand anders in de auto zit, maar mij toch wil berichten via Whatsapp. Ik ga er van uit dat dit in de toekomst softwarematig zal worden toegevoegd.
Wel vind ik nog dat de Google Now integratie binnen AA zeer beperkt is (althans in het Nederlands), maar dat komt waarschijnlijk omdat AA nog niet officieel in Nederland wordt ondersteund. Basale voice commado's als 'Bel [naam persoon]/vriendin/zus/broer/pa' (tip: voeg hiervoor een bijnaam toe aan een contactpersoon) en 'Stuur Whatsapp naar [...]' gebruik ik veel en werken verder wel prima.
Verder draait Flitsmeister standaard als mijn telefoon verbinding maakt met bluetooth van de Octavia. Flitsmeister draait gewoon door op de achtergrond, ook al draait AA. De meldingen vanuit FM krijg ik dan ook gewoon door. Ik hoop echter dat FM ook officiele AA ondersteuning zal gaan krijgen en dat er ook visuele notificaties van FM zichtbaar zullen worden op het scherm.
Skoda Connect (online diensten van Skoda, zoals weer, verkeer, parkeerplaatsen, etc) heb ik alleen gebruikt om te testen. Werkt prima, onder voorbehoud dat ik een WLAN verbinding (ofwel een hotspot vanaf mijn telefoon) heb opgezet. Aangezien ik geen ingebouwde simkaart in de Octavia heb, kan dit alleen op deze manier.
Overigens werkt het opzetten van een WLAN hotspot op je telefoon prima simultaan met het draaien van AA. Je zult dan wel eerst de hotspot moeten opzetten, alvorens je de telefoon verbindt via USB (tenzij je een gevorderde Android gebruiker bent en dit automatiseert via Tasker).
Officieel heeft Google AA gemaakt met het oogmerk op het behouden van de focus op de weg (althans weg van de telefoon), echter is AA niet helemaal dichtgetimmerd. Als je de telefoon hebt aangesloten via USB, start deze AA automatisch en wordt je scherm zwart met daarop een AA logo. Ook als je op de Home toets drukt, blijft je binnen AA.
Echter is er een manier om dit te omzeilen (niet mijn aanbeveling, slechts informatief bedoeld). Als je op de 'Recente apps' knop drukt (of de multi window knop) krijg je 'gewoon' alle (recente) geopende apps te zien. Van hier uit kun je wel terugkeren naar je homescreen of een andere app die op de achtergrond draait. Het lijkt mij dat Google dit op termijn nog zal dicht timmeren.
Tot zover mijn ervaringen (op verzoek van
@Rallye).