Navigatie

Beste Forumleden,

aanstaande vrijdag krijg ik mijn Superb en tijdens een proefrit viel mij op dat de navigatie niet zichtbaar was tussen klokken op het rijdersdisplay voor mijn neus.

is dit een optie bij bepaalde uitvoeringen of heeft dat met een bouwjaar te maken? De mijne heeft bouwjaar 2022 maand 12.
Misschien is het gewoon een instelling maar onder het proefrijden heb ik volgens mij overal door heen gescrolt en heeft mijn Suberb dit niet.

De type aanduiding van de auto is: Skoda superb combi 1.4 Tsi business edition plus 218pk

alvast bedankt voor evt. Reacties

Bij de Amundsen navigatie wil dat niet ( deze heeft een fysieke knop links voor zoomen en rechts voor volume, aan beide zijden een rij touchknoppen )
Bij de Columbus wil dit wel ( deze heeft een rij touchknoppen aan de linkerzijde van het scherm )

Canon-Eye

Forumguru
Bij de Amundsen navigatie wil dat niet ( deze heeft een fysieke knop links voor zoomen en rechts voor volume, aan beide zijden een rij touchknoppen )
Dat geldt dan weer niet voor élke Amundsen...
Mijn Amundsen MIB2 heeft precies één fysieke druk/draainop (aan/uit en volume) en 2 knopjes (menu en CarLink) en verder alleen een groot, glad touchscreen voor de bediening van alle functies. Ik kán desgewenst de navigatie-aanwijzingen op de multifunctionele display tussen de klokken krijgen. Meestal is dat niet nodig, want ik zie daar liever het actueel verbruik.
De navi-functie van de Amundsen is vooral decoratief ten behoeve van mijn passagier (hoeft ze niet op de papieren kaart te kijken waar we we zijn), want ik gebruik daarvoor zelf alleen de tomtom aangezien die wél uptodate is en ook wél de juiste maximumsnelheden kent.

Frup

Forumguru
Mijn Amundsen MIB2 geeft de navigatie aanwijzingen wél weer op het display. Maar ik gebruik bij voorkeur ook TomTom.
Wat je ziet in het display kun je wel instellen. Dus misschien even proberen.

Enne, welkom op het forum!
Je voorstellen wordt op prijs gesteld.

Dat geldt dan weer niet voor élke Amundsen...
Maar wel voor de 2022 Superb van de TS. :giggle:

Toch nog een kleine aanvulling;
Bij de Amundsen worden alleen door middel van pijlen de aanwijzingen getoond wanneer je routegeleiding aan hebt staan. De kaart is alleen óf in de tellers te weergeven óf in de middenconsole. Beide wil niet.

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn Amundsen MIB2 (2017) kan het allebei tegelijk. Sterker: dat is de default instelling als ik "routegeleiding starten" aantik.

EdK

Forumguru
Als je de kaart tussen de tellers wil hebben dan word de snelheids meter en toerenteller ook in display weergegeven
Heb je nog tellers met een echte tellernaald dan zit daartussen een MDF display die alleen dmv pijlen één en ander weergeeft en de kaart word geprojecteerd op mediaunit
Pijlen komen in algemeen automatisch naar voren in MDF zodra je een route hebt geselecteerd / geactiveerd...

Allen,

Bedankt voor de reacties! ben nog niet zo thuis in de Superb wereld maar weet wel dat ik de versie heb met een volledig display i.p.v. fysieke tellers en een display daar tussen.

Het is een superb geimporteerd uit duitsland en is daar op de weg gezet in 2021 in de 12e maand. Het is een Superb met een ouderwetse pook als automaat en niet zo een flipschakelaar geïntrigeerd in het midden console. Zal even kijken of ik op het VIN nummer misschien wat meer informatie kan inwinnen over welke type ik precies heb.

Nogmaals bedankt voor alle info

EdK

Forumguru
Bij de Fabia 4 zijn *waren) er maar twee modellen die een display standaard hebben.
En als ik goed heb was er dan één waar het als optie verkrijgbaar was/is

Maar als jij dus ook een display daar hebt zitten en je mediaunit heeft een NAV knop , dan zou je de kaart in midden kunnen krijgen.
Bij mij is de knop hiervoor op stuur op rechts onder , icoon lijkt wat op 2 blz op elkaar.
En dan heb ik even uit hoofd een keuze uit een 5 tal schermen waarvan 1 volledig kaartscherm en de ander is een kaartscherm tussen de 2 geprojecteerde tellers
Ook kun je in media unit onder knop CAR naar een drietal schermen en één ervan kun je keuzes maken WAT er in middenscherm moet komen te staan

hemi24

Forumguru
Misschien had je de weergave van je digitaal dashboard op net die stand staan, waarbij kaartweergave niet mogelijk is?

Rallye

Forumguru
Bij mijn Golf zegt de tellerdisplay dan iets van “je kunt de kaart niet hier zien want hij staat al op de navigatie zelf”. Mijn navigatie is gelijk aan de Amundsen. Bij de duurdere versie (bij Skoda de Columbus) kan het wel tegelijk. Ik weet dat het bij de Amundsen alleen door een ingreep van bijvoorbeeld @Antera of @Rainesh ‘dubbel’ kan.

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye : sinds wanneer levert Seat een Amundsen systeem…?!? :sterretjes:
Ik ben op dat punt niet deskundig - en trouwens ook niet zo heel erg (totaal niet, eigenlijk) geïnteresseerd in de historie van Welke systemen er Wanneer in Welk VAG-model dan ook werden geleverd. Ik ga alleen af op hetgeen mij jáááren geleden over mijn systeem is verteld door een terzake deskundige uit de omgeving van Den Haag, toen ik die bezocht voor wat VCP-aanpassingen en succesvol "bijscholen" van het systeem zodat de unit in het dashboardkastje voortaan willekeurige SD-kaartjes zou vreten. De drie jaar Mapcare bleek namelijk te zijn ingegaan bij de 0-beurt van de auto, niet maanden later bij de feitelijke ingebruikname (kentekendatum) van de auto als dealerdemo.
Dus áls ik lieg, dan toch in commissie...

Ten behoeve van de eventuele bet(er)weters alhier nog een paar plaatjes ter verduidelijking.

Standaard zie ik onderweg meestal dit beeld:
20250320_SeatSys0-2533.jpg
Links de drie eerder genoemde knoppen - die middelste voor Full Link gebruik ik nooit.

De bovenste knop leidt naar dit menu:
20250320_SeatSys1-2538.jpg

Systeeminfo:
20250320_SeatSys3-2536.jpg
Hoewel ik deze navigatie niet als zodanig gebruik (alleen soms als kaartbeeld ten behoeve van mijn passagier, zodat die tijdens langere ritten kan zien waar we ongeveer zijn zonder de aloude papieren kaart uit te hoeven vouwen) hoop ik toch dat er nog wel kaartupdates komen.

hemi24

Forumguru
Mooi, dan kunnen we nu weer on topic en kunnen alle reacties mbt MIB2(.5) derivaten overboord…

Vraag van TS gaat namelijk over een wagen met MIB3 systeem!

• Leuk
Waarderingen: EdK
Allen,

vanmiddag de Superb opgehaald! Wat een fijne auto alleen zit er links achter wel veel rijgeluid…
Het navigatie probleem is opgelost. Blijkbaar stond er een vinkje niet goed en nu doet hij het wel.

Nu nog alles doorspitten en proberende auto te doorgronden. Morgenochtend de eerste echte woon werk snelweg km’s met de burb

thnx voor de informatie die jullie gedeeld hebben.

er komt een nieuw bericht aan over een lege ruimte waar de accu zit dus mocht je vervelen kun je daar in verder.

nogmaals bedankt!

Bovenaan Onderaan