NavigatieRadio zegt dat Accu bijna leeg is. Is dit echt zo ?

Ik zag vandaag voor het eerst dat mijn NavigatieRadio aangaf dat mijn Accu bijna leeg was. De auto startte normaal, is dit normaal of is er toch iets met de Accu ? Zie deze foto

Bijlagen

• 20250319_154156.jpg
    20250319_154156.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 36
Dat weet ik helaas niet zo uit het hoofd. Zal morgen eens erop kijken. (heb auto van m'n vader overgenomen vandaar dat ik het zo niet weet)

hemi24

Forumguru
Tenzij je de auto aan het stofzuigen was met de radio en de lichten aan, is zo’n melding waarschijnlijk de voorbode van een accu die in de herfst van z’n levensduur iis geraakt…
Of er is iets mis met een onderdeel in het laadsysteem (dynamo)…

Dynamo dan zou er een lampje in dashboard branden denk ik ? ik had radio aan met contact op 2e positie (dus dashboard lichtjes aan) dit per ongeluk en voor zo'n 20 minuten. Ook zag ik dat de dagrijverlichting dan brandt dus misschien toch teveel stroom verbruikt ? Ook had ik het raam electrisch 1 keer naar beneden gedaan.

Dus inderdaad genoeg aanleidingen maar ik had die melding nog nooit op de 'Radio' gehad en starten klonk daarna normaal. Ik heb daarna een stukje N-weg gereden voor de zekerheid.

Antera

Donateur
Dit klopt idd.

De auto gaat selectief zaken uitzetten/afschakelen als je accu leeg begint te raken om ervoor te zorgen dat je de auto nog kan openen en eventueel starten.

Deze melding betekend dan ook leeglopende accu en als het vaker voorkomt een slechte accu

Bedankt @Antera: ik denk dat het dus kwam doordat ik met contact aan (dus ook dagrijverlichting, ik weet niet waarom die dan aan moet zijn en niet pas na starten ?) radio had zitten luisteren. Het lijkt totzover geen echt accu probleem. Het had de nacht ervoor gevroren en ik had de auto 4 dagen niet gebruikt en ik reed alleen maar van winkelcentrum naar winkelcentrum. Hij startte met een normaal geluid, maar starten duurt maar 1 seconde dus lastig er wat aan te horen :) Zoals gezegd heb ik iig een beetje de Accu opgeladen door een stukje N-weg heen en weer te rijden. Overigens had ik al wel eens gehad dat hij sowieso na 30 minuten de Radio even uitschakelt (maar dan zonder die waarschuwing)

Bovenaan Onderaan