Nepleder

DimiTator

Actief lid
Bij een autostoel is alleen het materiaal een meerprijs. Een stoffen stoel moet ook gestikt worden. Leer is wat moeilijker, maar dat scheelt echt geen uur op een hele auto.
Bij een bankstel zit in de prijs ook nog een houten romp, schuim vullingen.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ooit een rondleiding gekregen bij PON, waarbij we ook langs de leerombouwplek kwamen. Nou, daar praat je echt niet over "een uurtje extra per auto".

Octavia32

Forumguru
Oke zojuist ook maar eens de car cofigurator erbij gepakt voor een elegance buisnessline Superb.
Wat komt hier uit:
-Standaard glamour interieur

Optielijst (accessoires)
Lederen interieur €1999
Nappa lederen interieur €2298 (nappa is bron wiki...)

Nappaleer of nappa is een gedekt, doorgeverfd (aan beide kanten dezelfde kleur) leer.
Het leer is meestal afkomstig van lams- of schapenhuid. Plantaardig gelooid nappaleer is normaal gesproken niet doorgeverfd; deze is aan de rugzijde natuurbruin.
Het leer staat bekend om zijn zachtheid en duurzaamheid. Het voordeel van nappaleer is dat het erg goed bestand is tegen beschadiging. Het nadeel is dat het wat stug aanvoelt. Nappaleer wordt vaak gebruikt voor hoogwaardige producten, zoals luxe meubilair en rollend materieel.
De techniek werd uitgevonden door Emanuel Manasse in 1875, toen hij bij de Sawyer Tanning Company in Napa (Californië) werkte

Alcantara Lederen interieur €2298 (NEP is namelijk kunstof,Alcantara bron wiki)
Alcantara is een kunststof die gebruikt wordt als alternatief voor suède in de kledingindustrie en meubelmakerij. De stof bestaat uit een melange van hechtgeweven microvezels en bestaat voor 68% uit polyester en voor 32% uit polyurethaan. Omdat de vezels uiterst dun van structuur zijn, heeft de stof een fluweelzacht aanvoelende bovenlaag. De stof is slijtvast en makkelijk te reinigen.
Alcantara vindt men voornamelijk bij kleding en meubels maar het wordt ook in beperkte mate gebruikt als etalagemateriaal. Ook in de auto-industrie wordt het gebruikt, niet alleen als stoelbekleding (bijvoorbeeld bij de Porsche 997 GT3 RS of de Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera) maar ook in het dashboard of om het stuur.
Alcantara heeft onder ecologen een slechte naam omdat het productieproces zeer milieubelastend is en veel afvalstoffen oplevert.

Dit wetende vraag ik mij werkelijk af wat de lederen interieur dan inhoud (combi kunst en echt of is dit de glamour uitvoering die er standaard al op zit)

Noord26

Forumguru
Achteraf in laten bouwen is goedkoper en je hebt veeel meer keuze in de soorten en afwerking (stiksels). ;)

tist

Actief lid
Blijkbaar is er veel imitatieleder in gebruik, waarom dan leder onderhoudsproducten verkopen als het dan toch imitatie is? Of is dat dan voor je eigen schoeisel bedoelt als dat al echt leder zou zijn ?:thinking:
Kwestie van zoveel mogelijk mensen in de waan te laten ...... en verkopen is verkopen.

Gizzmo

Forumguru
Ik heb de "nieuwste" folder nog eens gedownload en dan kom ik wel volgende tegen:

Bekijk bijlage 33185

Nog steeds voor interpretatie vatbaar, heb je nu de keuze tussen zwart leder of kunstleder..of is het combinatie van beiden.. Maar het staat er wel "ergens" in natuurlijk :)

"OUDERE" brochure

misc.php

Zegt mij genoeg als ze het zo snel hebben aangepast dat ze zelf ook aanvoelen fout te zitten.

Joske

Forumguru
@Gizzmo

goed dat je er even de oude brochure bijneemt, maar ik zie (voor mijn interieur bijvoorbeeld) enkel staan: Alcantara leder ?

DimiTator

Actief lid
Blijkbaar is er veel imitatieleder in gebruik, waarom dan leder onderhoudsproducten verkopen als het dan toch imitatie is? Of is dat dan voor je eigen schoeisel bedoelt als dat al echt leder zou zijn ?:thinking:
Kwestie van zoveel mogelijk mensen in de waan te laten ...... en verkopen is verkopen.

Het feit dat achteraf bekleden met leer vaak goedkoper is, en dat het dan nog met echt leer gebeurt, bewijst dat €2000 voor leer/skai eigenlijk bedrog is.
Op zich vind ik het niet verkeerd dat de achterkant van de voorzetels en achterbank met kunstleer bekleed wordt vind ik niet erg. Daar is er toch geen slijtage (zelfs met kinderen houdt een kunstlederen bankstel het jaren uit). Maar dan moet de prijs ook navenant zijn en men mag het niet voor leder verkopen.

No iets over die €2000: eenzelfde bankstel in stof of leder, dat is hoogstens €1000 verschil. Dan heb je echt leer en de oppervlakte is veel groter.g

micky

Forumguru
Ik wist bij het bestellen ook dat het niet 100% echt leer is, de hele hoofdsteun is kunststof en verder alles wat je niet aanraakt als je zit, trouwens ik verdenk mijn auto ervan dat de middenarmsteun voor en achter ook geen rcht leer is.

Overigens was dat ook het interieur van mijn Volvo die ik hiervoor had niet volledig echt leer, 1 ding is zeker, het interieur van mijn DS uit 1974 is 100% echt leer :)

Noord26

Forumguru
Denk dat er een beetje negatief naar echt leder gekeken wordt: dat is niet per definitie beter als kunstleder! Zeker niet als er niet juist mee omgegaan wordt in termen van onderhoud.

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
weet niet of het offtopic is.. maar mag je kunstleder eigenlijk met dezelfde producten behandelen als echt leder? :)

tist

Actief lid
@Gizzmo

goed dat je er even de oude brochure bijneemt, maar ik zie (voor mijn interieur bijvoorbeeld) enkel staan: Alcantara leder ?
Alcantara/leder, zo was het bij mij vermeld, en Alcantara is kunsstof, wist ik ook, maar leder ?
In spanje ben je ,voor zover ik weet, zelfs wettelijk strafbaar de naam leder te gebruiken als niet echt is.

skodaboy

Forumguru
ik heb in m'n 02 4x4 het 'duo' interieur (half stof/half leder).
het zit gedeelte is van stof,de rest in 'leder'.

de 02 heeft inmiddels 132.000km op de teller en buiten de 'normale' slijtage van de zetels heb ik géén opmerkingen over de stoelen..;)
ik persoonlijk vind dit interieur ook gemakkelijk in onderhoud,als ik er weer voor de zoveelste keer met m'n "vuile" kleren heb in gezeten en/of als er weer kids van een collega hebben in gezeten..:jaja:

Frank

Forumguru
@Joske de 750 die jij (en ik) betaalden, is meerprijs voor de Élégance, die al half-leder heeft. Ik denk dat als je een ambition neemt, je ook zoiets betaalt voor leer

Bovenaan Onderaan