Nexus defect

• Onderwerp starter Marcomp3
  • Startdatum
M

Marcomp3

Na anderhalf jaar heeft mijn Nexus een probleem; het lezen van de cd duurt soms zo'n anderhalf uur, en pas dan werkt de navigatie. Vandaag bij Kreijne Midland in Hoogland geweest, en men zegt dat dit komt door mijn kopie. Als ik een origineel (2001/2002) er in stop, werkt deze ook niet. Skoda wil pas verder kijken als ik een originele cd bestel ad € 199. Mijn verweer dat er een originele cd bij zit, wordt verworpen, want dit is geen Skoda-cd, maar ééntje van Ford. Ik zeg dat dit gelul is, maar zit nu met een systeem van €2300, welke niet werkt. Kan ik wel die cd kopen, maar dan heb ik nog steeds niet de garantie dat ie werkt. En als ik er een paar euro bij leg, heb ik een TOMTOM welke wel gewoon werkt. Wat een ellende. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar staat dat er per sé een Skoda-cd in moet zitten? Ik sta met mijn rug tegen de muur, en Skoda laat me hopeloos vallen.
WAT EEN SERVICE!!
Graag reactie..
Groeten,
Marco.

higgy

Forumguru
Lees je maar eens in op forum.navigatiehelpsite.nl : het draaien van een kopie-cd (/dvd) kan het loopwerk, en dan speciaal de laserunit, definitief slopen. En het lijkt erop dat dat bij jou gebeurd is.
Ben dus bang voor jou dat je dealer volledig in z'n recht staat.

M

Marcomp3

Ik heb een originele cd, maar deze komt uit mijn vorige Ford, waar ook een DX in zat. Hiervan zegt men dat het geen origineel is, omdat ie uit een Ford komt. Ik MOET dus een cd bij Skoda bestellen.. Maar zelfs als ik dat doe, heb ik toch gewoon 2 jaar garantie??

nomad

Senior Member
Op zich snap ik de dealer ook wel maarrrrrr.....

DX=DX

Het systeem is door Blaupunkt ontwikkeld en onder verschillende namen op de markt gezet. Visteon (de producent van je Nexus) heeft het DX systeem van Blaupunkt in de Nexus gezet. Dat betekent dat alle DX cd's of die nou van Blaupunkt, Skoda of Ford zijn, gewoon werken. Het systeem is universeel. Als ik een VW MFD cd in mijn Nexus stop werkt dat ook gelijk. Het is wel zo dat gekopieerde cd's de laser schade kunnen toebrengen. Ik vrees dat in jouw geval de laser al zover kapot is dat ook een originele cd niet meer gelezen wordt en dat het zinloos is om een origineel a 199 euro (wat een prijzen !!!) te bestellen.

Okki

Donateur
Niet met de Nexus te maken...maar het gaat om de gekopieerde cd/dvd's

Geldt dit ook voor het loopwerk van een radio/cd speler? M.a.w. kan dat ook "gesloopt" worden door gekopieerde cd's?

Ik heb namelijk wel originele CD's maar ik heb voor in de auto van een aantal een kopie gemaakt.

higgy

Forumguru
Ja. Laser=laser, en die laser weet niet of het om een data- dan wel muziek cd/dvd gaat.

Gieliovd

Forumguru
Kan iemand onderbouwd uitleggen waarom een loopwerk kapot gaat van een zelf gebrande CD/DVD?

Zou van de zotten zijn als mijn MP3'tjes etc. niet zonder problemen af te spelen waren van mijn CD-r/CD-rw.

De laser zoekt een spoortje en verstuurd bits naar de processor... leg uit.

Ik kan me ook niet voorstellen dat het gebruik van CD-R's een laser kan beschadigen. Wat wel kan, dat in de loop der tijd de lens van de laser vuil geworden is. En daarvoor hoef je nog niet eens te roken in de auto (als je dat wel doet gaat het natuurlijk extra hard). Kijk maar eens wat je na een half jaar rondrijden van de binnenkant van je vooruit poetst. Dit soort aanslag verwijder je niet met een "cleaning-cdtje". Daarvoor zal het apparaat voor open moeten.

van inkel

Forumguru
Ik heb het zelfde gehad met m'n VDO MS4100, de dealer zei dat het aan de gekopieerde cd's (ik gebruikte wel de originele navigatie cd, maar gekopieerde muziek cd's) lag en wilde hem eigenlijk niet laten repareren onder garantie.
Ik heb toen even de handleiding van VDO erbij gepakt en gevraagd of hij even wou laten zie waar er in de handleiding staat dan er geen gekopieerde cd's in afgepeeld mogen worden. Er staat nl. alleen in de handleiding dat er geen vreemdsoortige cd's afgepeeld mogen worden.
Dus gewoon een nieuw loopwerk onder garantie, einde discussie.

EdK

Forumguru
CD'r zijn er in verschillende kwaliteiten en als je voor goedkoop gaat, dan kan het wel eens zo zijn dat de Cd'r niet helemaal zuiver rond en vlak is !!
Tja hierdoor raakt je speler in onbelans en dit is niet goed voor de speler !

En vandaag de dag zijn de CD'r er voor spotprijzen dus kun je makkelijker voor een beter kwaliteit kiezen en dus iets duurder ui zijn maar uiteindelijk goedkoper !!

van inkel

Forumguru
CD'r zijn er in verschillende kwaliteiten en als je voor goedkoop gaat, dan kan het wel eens zo zijn dat de Cd'r niet helemaal zuiver rond en vlak is !!
Tja hierdoor raakt je speler in onbelans en dit is niet goed voor de speler !

En vandaag de dag zijn de CD'r er voor spotprijzen dus kun je makkelijker voor een beter kwaliteit kiezen en dus iets duurder ui zijn maar uiteindelijk goedkoper !!

Ook merk CDR's (Philips Sony) zijn tegenwoordig spotgoedkoop.

higgy

Forumguru
Kan iemand onderbouwd uitleggen waarom een loopwerk kapot gaat van een zelf gebrande CD/DVD?

Zou van de zotten zijn als mijn MP3'tjes etc. niet zonder problemen af te spelen waren van mijn CD-r/CD-rw.

De laser zoekt een spoortje en verstuurd bits naar de processor... leg uit.
Ik zoek het even op op het navigatieforum voor je...

Okki

Donateur
Tegenwoordig staat ook bij de meeste afspeelapparaten dat ze recordable's afspelen. Wat zou anders het nut zijn van DVD-recorders en CD branders. Zelfs met computers moet je zelf restore en backup's op DVD branden. Zou toch vreemd zijn dat als dat zou betekenen dat je het apparaat daarmee sloopt.

Ben het wel eens om goede kwaliteit te gebruiken, ik zelf koop altijd merk CD's en DVD's.

M

Marcomp3

Speelt wel audio

Tegenwoordig staat ook bij de meeste afspeelapparaten dat ze recordable's afspelen. Wat zou anders het nut zijn van DVD-recorders en CD branders. Zelfs met computers moet je zelf restore en backup's op DVD branden. Zou toch vreemd zijn dat als dat zou betekenen dat je het apparaat daarmee sloopt.

Ben het wel eens om goede kwaliteit te gebruiken, ik zelf koop altijd merk CD's en DVD's.

Bedankt voor al jullie reactie's.
Het gekke vind ik dat een audio-cd zonder problemen wordt afgespeeld, en een orginele DX uit 2003 niet. Als de laser/lezer beschadigd zou zijn, pakt ie de audio-cd toch ook niet?
Het blijft een raar verhaal. Ik wil best een nieuwe Skoda-cd kopen, maar dan wil ik wel de garantie dat ie het dan ook doet, of wordt gerepareerd onder garantie. Is dit raar?

nomad

Senior Member
In het licht van de vorige reacties: Staat het expliciet in de manual van de Nexus (ik heb hem hier niet bij de hand nu) dat er geen gekopieerde cd's gebruikt mogen worden ?
Als dat er niet in staat, hebben ze naar mijn idee geen poot om op te staan.

Gieliovd

Forumguru
Bedankt!

Duidelijke uitleg. Ik ben eruit ja.

Een moeilijk te lezen schijf zorgt dus voor onnodige "slijtage" van de laSer (bedrijfsuren). Een zelf beschreven schijf is volgens deze bron moeilijker te lezen dan een "fabrieksschijf".

EdK

Forumguru
Bedankt!

Duidelijke uitleg. Ik ben eruit ja.

Een moeilijk te lezen schijf zorgt dus voor onnodige "slijtage" van de lader (bedrijfsuren). Een zelf beschreven schijf is volgens deze bron moeilijker te lezen dan een "fabrieksschijf".

Mijn muziek CD's en MP3 cd's brand ik nog steeds met de maximale snelheid van 4 speed
Ervaring is dat de auto cd speler er dan net even beter mee overweg kan !!
En je CD's in de auto altijd op een plek leggen waar de zon niet komt ! Want zonlicht is niet echt bevordelijk voor de CD !!

Gieliovd

Forumguru
Lader? LASER het is weer wat.

Ik heb wel eens een cd gebrandt, gewone muziek cd voor in mijn wisselaar. Die deed vrij weinig behalve te snel, te traag of schokkerig spelen. Lekker gefikt op 52 speed.

Bovenaan Onderaan