Niet genoeg vermogen

flatron

Actief lid
Ik heb een Skoda octavia III met een 1.2 tsi. Nu valt me de laatste weken op als ik een heuveltje op rij (soms een kort klein heuveltje - oprit). Dat de auto niet genoeg toeren maakt. En dat het lijkt dat ik in een te hoge versnelling zit (terwijl ik in 2de sta). Ik zit alleen in de auto zonder bagage + airco op laag. Ik doe meestal wel korte ritjes.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
excuses moi, maar een beetje een vreemde post.

Auto maakt niet genoeg toeren? Dan moet je later opschakelen.
te weinig vermogen? Bedoel je dan, voorheen meer trekkracht dan op dit moment? Geen lampjes van het motormanagement? Wellicht eens uitlezen? Mocht je bedoelen dat je altijd al minder trekkracht hebt dan gewenst dan zou chippen of inruilen voor een sterker exemplaar de oplossing kunnen zijn.
 

flatron

Actief lid
Ja vroeger had ik dit probleem niet. Ik moet toch in 2de een bergje kunnen oprijden? Ik moet toch niet naar 1ste?
 

Oogje

Senior Member
Als het niet slechts een verschil in perceptie is, dan zal het de motor zijn, want ik heb nog nergens een vermogen probleem gehad met de mijne (2.0 TDI)
 

flatron

Actief lid
"Vroeger" bedoel ik deze auto. Mijn vorige auto was een 1.3 tdi Punto. Daar had ik dat ook met maar dat is altijd zo geweest.
Ik merk dit probleem pas de laatste weken. De auto is "lui" in tweede, hij moet alert zijn en meer toeren maken zodoende dat hij de turbo kan aanspreken en niet blijven hangen rond de 1000 toeren (denk ik dan - ik ben geen specialist).
Ik zal er is met naar de garage gaan.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Zal wel een probleem zijn met het motor-management. Volgens mij krijg je om één of andere reden geen turbo-druk.
Het is niet normaal dat een 1.2tsi niet eens een oprit opgeraakt in zijn tweede.
 

VWim

Forumguru
Ja vroeger had ik dit probleem niet. Ik moet toch in 2de een bergje kunnen oprijden? Ik moet toch niet naar 1ste?
Kennelijk heb je mijn vorige post niet goed begrepen, daarom nog een keer.

Wil je het probleem eens goed omschrijven. Hoeveel toeren, hoe steil is de helling, hoe lang duurt, wat voor snelheid, wat is je 0-100 tijd, hoe lang duurt het om van 80 naar 120 te accelereren in versnelling 3,4 en 5. Dan hebben de bezitters van een O3 met 1.2tsi waarschijnlijk wel en redelijk idee of dat vergelijkbaar is. Verder is het mij niet duidelijk of je een automaat of handbak hebt.
 
Je geeft aan dat de airco op laag staat.
Laag of hoog vreet toch vermogen, en als je net omhoog rijdt terwijl de airco aanslaat komt de motor in een dip en valt de toeren omlaag.
Probeer het eens met airco uit en kijk wat dat oplevert.
En meer toeren is gewoon meer gas geven.:)
 

Skoody Boo

Actief lid
Als je een oprit niet opkomt in z'n 2 dan heb je te weinig vaart gemaakt om in de 2 te rijden, met genoeg vaart om in de 2 te rijden kom je de oprit nog op met de koppeling in. Wil je minder vaart, dan terug naar 1.

Nou vallen er wel opritten te verzinnen waarbij het anders is, maar dan is het beter om daar wat specs van te vermelden.
 

flatron

Actief lid
Je geeft aan dat de airco op laag staat.
Laag of hoog vreet toch vermogen, en als je net omhoog rijdt terwijl de airco aanslaat komt de motor in een dip en valt de toeren omlaag.
Probeer het eens met airco uit en kijk wat dat oplevert.
En meer toeren is gewoon meer gas geven.:)
Zou heel goed kunnen dat het idd de airco is. En dat het me nu plots begint op te vallen.
Alvast allemaal bedankt voor de reacties.
 

Cordoba

Forumguru
Andere mogelijkheid: doordat je het probleem in met je vorige auto ook had, heb je in het begin vooral de (kleine) verbetering gemerkt. Nu ben je aan de O3 gewend geraakt, en is het voor je gevoel weer hetzelfde.

Overigens 1000 rpm is zelfs voor rijden op een vlakke weg, behoorlijk laag in de toeren. 1500-2000 rpm lijkt me een veel beter (minimum) toerental om in elk geval een redelijk koppel ter beschikking te hebben, en welke versnelling daarbij hoort is afhankelijk van de snelheid.
 

Joske

Forumguru
de 1.2TSI (ik mag veronderstellen 105pk versie?) levert maximum koppel al vanaf 1400 rpm tot 4000 rpm

(dit is nagenoeg gelijk voor de 86 pk versie, alleen wat minder natuurlijk ;) )
 

Joske

Forumguru
wat voor een benzine blok een zeer mooi toerentalbereik is :thumbsup:

(de turbo maakt het natuurlijk allemaal goed, maar toch ;) )

goed gegokt @Cordoba
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik herken er wel iets van. Mijn tsi bereikt max koppel op papier bij 1550 toeren, maar kom je onder de 1400 toeren, dan is er vrijwel direct niets meer over. Met airco aan, een beetje vals plat en net iets te weinig slip van de koppeling slaat hij dan af. En dat is dan nog bij een (lichtere) Fabia.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
1000 tpm in zijn 2de bergop ...... ik zou eens proberen om 25km/h te rijden in vijfde .... waarschijnlijk kom je dan aan het kilometer-paaltje voor het einde van het jaar.....
Weet je wat: koop een DSG. Dan is het opgelost.
 

fabtdi

Lid
Ik ben net terug van een vakantie in Beieren met mijn Yeti 1.2 TSI en heb daar af en toe hellinkjes genomen van 18% waar je via een scherpe bocht op kwam. Daar was prachtig te merken dat je toch minimaal 1500 toeren nodig hebt voordat de turbo wat begint te doen. Boven de pakweg 1800 - 2000 toeren kun je probleemloos rijden. Echter op sterker geaccidenteerd terrein houdt ik de ondergrens van 2000 aan en laat de 6e versnelling ongebruikt. Je merkt dan, helemaal bij het afdalen van een heuvel of berg, dat je maar een kleine motor hebt.

Hier in Nederland houdt ik in alle versnellingen rond de 1600 toeren aan als minimum. Dan blijf je meestal voldoende kracht houden en heb je geen last van bromtonen van de motor. Overigens merk ik als veelal rustige rijder dat de motor na verloop van tijd "lui" wordt. Daar is een simpele oplossing voor, even een stuk (duitse-) snelweg en lekker door blazen. Je merkt daarna dat de luiheid van de motor een stuk minder is of helemaal verdwenen.

Wat mij betreft is de 1.2 sterk genoeg, alleen op de duitse snelweg bij snelheden boven de 140 is de puf er wat uit en zou je meer kunnen wensen.
 

Joske

Forumguru
en gaat dit nu over de 105pk versie?

(vast wel aangezien ik zie dat je met een Yeti rijdt ;) )
 

Pollewop

Forumguru
Ik rij nu sinds november '13, naar volle tevredenheid overigens, met m'n OC3 1.2 TSI en ik vind dat je de motor minimaal 1500 TPM moet laten draaien om soepel te rijden. Daaronder gebeurt er echt een tijdje heel weinig als je het gaspedaal indrukt, maar ik denk dat dat ook geldt voor de andere motoren. Het vermogen en koppel van de 1.2 TSI is beperkt, dus als het met de airco aan een berg opgaat, en je met een (te) laag toerental rijdt, kan ik me voorstellen dat even terugschakelen de beste oplossing is...

In de dagelijkse praktijk vind ik het vermogen meer dan voldoende. Wil je met een volgeladen auto met vijf personen, een "oma-box" op het dak en een caravan over de alpenpassen, dan is de 1.2 TSI niet zo geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan