fabtdi
Lid
de 1.2TSI (ik mag veronderstellen 105pk versie?) levert maximum koppel al vanaf 1400 rpm tot 4000 rpm
Ja, in de Yeti is alleen de 105 pk versie leverbaar van de 1.2
de 1.2TSI (ik mag veronderstellen 105pk versie?) levert maximum koppel al vanaf 1400 rpm tot 4000 rpm
Ja, in de Yeti is alleen de 105 pk versie leverbaar van de 1.2
e.e.a. is nogal afhankelijk van de versnelling waarin, belading is ook een serieuze factor, en hoe stijl de helling is maakt ook uit. 10% is stijl, maar 24% is toch weer iets anders.Maar eenieder die een klein motortje afbeult door onder 1500 á 2000 tpm een berg(je) of heuvel te beklimmen, is een (mechanische)dierenbeul .
In de dagelijkse praktijk vind ik het vermogen meer dan voldoende. Wil je met een volgeladen auto met vijf personen, een "oma-box" op het dak en een caravan over de alpenpassen, dan is de 1.2 TSI niet zo geschikt.
Vergelijk eens het laadvermogen en volume van de kofferbak van toen met wat je nu volwaardig vindt.@Peter-036 volwaardige auto(min. 4 personen)
Nou en of!!
Maar m'n Fabia is dan ook nog wat lichter dan de Octavia's .
Voor het probleem van topicstarter zal het niet veel uitmaken. Een hogere compressie wil niet per se zeggen dat het ook eerder voor handen is. Maar ook als het minimum toerental waarbij max koppel beschikbaar is wel op papier wat lager is geldt dat:Daarentegen heeft de 1.2 TSI motor in de nieuwe Octavia een hogere compressie waardoor het koppel én het vermogen een pak vroeger voorhanden is dan in de Fabia. Prestaties zijn nagenoeg gelijk, topsnelheid in de Octavia is 5 km/u hoger maar naar de 100 is die 0.4 seconden langzamer.