Niet genoeg vermogen

Skoody Boo

Actief lid
Maar eenieder die een klein motortje afbeult door onder 1500 á 2000 tpm een berg(je) of heuvel te beklimmen, is een (mechanische:D)dierenbeul :shocked:.
e.e.a. is nogal afhankelijk van de versnelling waarin, belading is ook een serieuze factor, en hoe stijl de helling is maakt ook uit. 10% is stijl, maar 24% is toch weer iets anders.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Vroeger had je ook veel minder veiligheid en milieumaatregelen aan boord, waardoor een auto (zelfs met die grote motorblokken) toch zo'n 200-300 kilo lichter was. Mijn eerste Golfje diesel woog net 810 kg op kenteken, zie daar nu nog maar eens een volwaardige auto(min. 4 personen) voor te vinden, en dan ook nog in dieseluitvoering.
 

JeeJeeR

Actief lid
Nou dat valt me dus erg mee. 4 personen, vollebelading en oma-box door de bergen naar Spanje ging prima. Ook de weg er naartoe langs Clemond Ferrand ging prima. DSG moest af en toe wel even terug naar 5 (bij 130 km/u, en bergop) maar deed het prima. Alleen het verbruik neemt fors toe! 1 op 13 ipv 1 op 17,5 bij gecombineerd gebruik in Nederland.



In de dagelijkse praktijk vind ik het vermogen meer dan voldoende. Wil je met een volgeladen auto met vijf personen, een "oma-box" op het dak en een caravan over de alpenpassen, dan is de 1.2 TSI niet zo geschikt.
 

Gieliovd

Forumguru
Te lage toeren met deze motor is gewoon funest. Ik zit nu in Noorwegen en zo snel ik de bochten rijke bergen en heuvels in ga, gaat de DSG in de S en niet in de D.

Ik heb de S dan ook omgedoopt tot Scherp en Staat paraat. Niet Sport.

Paar dagen terug in de 2 nog 20% beklommen met haarspeldbochten, stapvoets dus. Bewust in de D gelaten en hem laten werken. Nou, dat klonk niet goed maar het ging.

1000 toeren is gewoon te weinig, dat is zo goed als stationair. Dan kan je geen kracht verwachten.

Zelfs met de DSG gaat de motor meer en meer gas geven als je zelf geen gas geeft. Trek de handrem aan en hij gaat steeds harder trekken.
 

laagvlieger

Forumguru
Nou en of!!
Maar m'n Fabia is dan ook nog wat lichter dan de Octavia's :D:yeah:.

Het scheelt toch echt maar 88 kilo als ik de cijfers vergelijk. Daarentegen heeft de 1.2 TSI motor in de nieuwe Octavia een hogere compressie waardoor het koppel én het vermogen een pak vroeger voorhanden is dan in de Fabia. Prestaties zijn nagenoeg gelijk, topsnelheid in de Octavia is 5 km/u hoger maar naar de 100 is die 0.4 seconden langzamer.

Cijfertjes zijn natuurlijk wat ze zijn ...
 

Skoody Boo

Actief lid
Daarentegen heeft de 1.2 TSI motor in de nieuwe Octavia een hogere compressie waardoor het koppel én het vermogen een pak vroeger voorhanden is dan in de Fabia. Prestaties zijn nagenoeg gelijk, topsnelheid in de Octavia is 5 km/u hoger maar naar de 100 is die 0.4 seconden langzamer.
Voor het probleem van topicstarter zal het niet veel uitmaken. Een hogere compressie wil niet per se zeggen dat het ook eerder voor handen is. Maar ook als het minimum toerental waarbij max koppel beschikbaar is wel op papier wat lager is geldt dat:
- praktijk is dat je daar even op moet wachten, en dan issie al afgeslagen
- er onder die grens nog steeds vrijwel niets aan koppel is, en het lijkt mij waarschijnlijk dat als je een oprit niet op komt de snelheid zo laag is dat je ook onder die lagere die grens zit.
Verder: Niet veel zwaarder is nog steeds zwaarder.

Neemt niet weg dat de verhouding vermogen-gewicht bij de OIII fantastisch is, en de verhouding vermogen-ruimte nog veel meer.
 

Gieliovd

Forumguru
Nou, de verhouding ruimte-vermogen is natuurlijk niet zo goed met een 1.2 blok. Hij heeft net zo veel ruimte als een E-klasse en de kleinste motor daarin levert al gauw het dubbele aan vermogen?

Nee, als pakezel en trekpaard moet je toch echt uitwijken naar een groter blok. Logisch ook.

Maar goed, terug on topic.... Er zullen weinig motorblokken zijn die op 1000 toeren voldoende koppel hebben om een heuvel op te kruipen. Dat zijn verwachtingen voor een Land Rover met lage gearing en een V8 erin.
 

Cordoba

Forumguru
@Gieliovd als je met een Landrover die lage gearing ook gebruikt, dan wordt het inderdaad 'kruipen'.

@Peter-036 Met volwaardige auto, bedoel ik dat je niet moet gaan vergelijken met een Smart met maar 2 zitplaatsen, en bagageruimte voor een pak melk, vandaar dat ik ook even 4-zitplaatsen genoemd hebt. Voor de rest kun je volop discussieren wat een volwaardige auto is, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een Smart geen volwaardige auto is (bijv. voor een gezin met kinderen niet bruikbaar als enige gezinsauto).
 
Bovenaan Onderaan