Niet mooi stationair lopen

Stx

Nieuw lid
Hallo,

Gisteren is onze fabia combi 2001 helemaal nagekeken en heeft ie een grote beurt gehad. De auto loopt heel goed alleen bij stilstaan loopt hij niet mooi stationair. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Thx
 

turboturbo

Forumguru
Wat is precies gedaan? Gasklephuis zou een oorzaak kunnen zijn (opnieuw basisafstelling instellen / inleren verhelpt dat)
 

Cordoba

Forumguru
Wat is 'niet mooi stationair lopen'? slaat ie bijna af, onregelmatig toerental, of draait ie juist te veel toeren? Is dit bij koude motor, of juist bij warme motor?
Toevallig bougies vervangen?
 

Stx

Nieuw lid
Bougies zijn vervangen. Het is iets minder geworden maar niet helemaal weg. Het is zowel bij warme en koude motor en het is alsof de motor een beetje "hobbelt". Slaat niet af en toerental is ook gelijk de hele tijd volgens mij. Ik zal ook nog even nazoeken wat er allemaal schoongemaakt is etc
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem bestond dus al voor de beurt als ik je laatste post goed begrijp, dus de beurt is niet de oorzaak. Als je vooral veel korte ritten maakt, kan het zijn dat er van binnen van alles is vervuild door aangekoekte olie (veroorzaakt door de EGR-klep die er inzit vanwege de emissie eisen). Het kan zijn dat een lange rit van bijvoorbeeld 100 km het probleem oplost, doordat de motor een keer goed warm wordt en veel aangekoekte olie weer wordt verbrandt.

Die aangekoekte olie kan in je gasklephuis zitten, maar bijvoorbeeld ook in de carterontluchting of vacuumleidingen.
 

Stx

Nieuw lid
Nee klopt, het was voor de beurt ook al. De auto heb ik enkele weken en heeft pas 84000 km gereden dus dat van die korte stukjes zou best eens kunnen kloppen.

Ohja, dit is er allemaal gedaan tijdens de beurt:

bougies vervangen, injectors gecontroleerd, gasklephuis schoongemaakt, luchtmassa meter schoongemaakt. Koelvloeistof gevangen en de thermostaat, multiriem is vernieuwd, motorolie inclusief oliefilter is vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat de gasklep niet goed of niet opnieuw is ingeleerd na het reinigen. Door aankoeken van mengsel van olie/roet (oorzaak EGR) kan er langzamerhand in het gasklephuid een 'dikke roetbekleding' komen. Gevolg is dat de klep niet meer goed dicht kan, en het systeem leert zichzelf in, en past zich dus geleidelijk aan, aan de kleinere ruimte. Als je die 'bekleding' eruit haalt (schoonmaken) dan kan de gasklep ineens weer verder bewegen (de open en dicht stand veranderen dus). Als je een systeem opnieuw inleert/reset, dan begint ie weer bij de waardes van een nieuwe auto (met schoon gasklephuis), als het gasklephuis niet opnieuw wordt ingeleerd, zal het zich langzamerhand aanpassen aan de nieuwe situatie, omdat het systeem zelflerend is.

Dus even opletten of het beter wordt na een aantal ritjes, anders is er iets anders aan de hand. Weet je ook of de auto is uitgelezen op foutcodes, en wat het resultaat was?
 

Stx

Nieuw lid
Bedankt voor de tips! Ja ik weet dat er 1 foutcode was maar die had te maken met de defecte thermostaat. Verder geen dacht ik. Kan het ook met het type motor te maken hebben? Ik las ergens dat het normaal was bij bepaalde motoren dat die niet 100% soepel lopen bij stilstaan.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat het heel moeilijk is om op afstand te beoordelen zelfs voor experts (en dat ben ik niet). Voorbeeld: bij bepaalde motoren/modellen gebeurd het regelmatig dat motoren ongelijkmatig stationair lopen door kapot 2 massa vliegwiel, maar is lastig te beoordelen, zelfs met de auto erbij. Overigens heeft de Fabia geen 2-massa vliegwiel, dus dat is zeker de oorzaak niet. Een andere oorzaak die je wel eens hoort/leest, is het begin van het overlijden van de LMM (luchtmassameter: die meet de hoeveelheid lucht die de motor ingaat, en de ECU past de hoeveelheid brandstof daar op aan)

Anders de auto opnieuw uit laten lezen, en kijken of de foutmelding weg is, of dat er eventueel een andere melding is. (niet iedere foutmelding geeft een brandend waarschuwingslampje op het dash).
 

polf

Senior Member
Wat voor type motor is het? , moeders thuis heeft een 1,4 AQW en die hobbelt al 12 jaar als deze stationair loopt. In de garantie zijn toen der tijd wat acties gedaan zoals het schoonmaken en opnieuw in-leren van gasklephuis. Maar het blijft een onrustig stationair draaiend blok. We leven er al 100.000 km mee, pas zodra het toerental zo laag word da deze wel eens afslaat als je aan komt rijden bij het stoplicht zou ik opnieuw laten in-leren. Dit scheelt soms net de 50 toeren p/m waardoor de motor wel blijft lopen.

Bij geen foutcodes en een AQW motor lijkt het mij "normal system behaviour". Als je het zelf ook acceptabel vind zou ik er niet voor vele euro's gaan proberen het beter te krijgen.

Greetzz Polf
 

turboturbo

Forumguru
Kan het ook met het type motor te maken hebben?
Welk type motor is het dan? De 1.4mpi? 16 klepper? 75 pk of 100 pk variant? Motorcode? (weergegeven in drie hoofdletters, zoals bijv. de AQW in de post hierboven)

EGR unit is daar ook naar gekeken? Die kan vervuild zijn, maar zou zeker wel een foutcode moeten hebben opgeleverd...
 

Cordoba

Forumguru
Ah, ik dacht dat het om één van de 1.4 16V blokken ging met 75 pk, maar ik zal de gegevens van 2 topics wel door elkaar gehaald hebben.
 
Wij hebben een Fabia 1.4 MPI. De motor schudt bij stationair toerental. Mijn ouders hebben een Fabia met dezelfde motor. Hiervan schudt de motor ook. Je leest op internet dat dit normaal is voor dit type motor. Het is is in de basis nog een oud Skoda blok dat door Volkswagen gemoderniseerd is.
 

ArjanGr

Senior Member
Ehm.. Als ik dit topic zo lees rijst bij mij de vraag: Heeft een 1.4 MPI (volgens mij een benzine) wel een EGR klep? Die komt toch alleen maar voor bij diesels?
 

CDK

Forumguru
@ArjanGr, zowel bij diesel als benzine auto's zit er al enige jaren een EGR klep op.

greetz Corné
 
het is een mpi 1.4 50 kw aqw
Zoals eerder geschreven, het is normaal bij dit type motorblok dat ie af en toe een beetje "hobbelt", doet het hier al meer als 100.000km. Geniet maar lekker van je AQW-tje... ;)

Ehm.. Als ik dit topic zo lees rijst bij mij de vraag: Heeft een 1.4 MPI (volgens mij een benzine) wel een EGR klep? Die komt toch alleen maar voor bij diesels?

Klik -> http://tinyurl.com/299h358
 
Bovenaan Onderaan