Niet mooi stationair lopen

Weet iemand ook waar de EGR klep zit van een 1.4 MPI motor code AQW? Ik ben van het weekend op zoek geweest om hem preventief te reinigen maar kan hem niet vinden, ook in ETKA ontbreekt deze..
 

Joske

Forumguru
Weet iemand ook waar de EGR klep zit van een 1.4 MPI motor code AQW? Ik ben van het weekend op zoek geweest om hem preventief te reinigen maar kan hem niet vinden, ook in ETKA ontbreekt deze..
die heb jij niet gevonden omdat volgens mij een AQW geen EGR heeft..
 

RapidFrans

Senior Member
@rensdepens Ik heb zelf een Fabia met AQW motorblok en ik kan je vertellen dat de AQW sowieso een lichtjes onregelmatig loopt. Dit hoort bij de AQW. En de AQW heeft ook volgens mij geen EGR.
 

ronald_j

Actief lid
Overigens is het niet zo dat EGR alleen is om aan milieu eisen te voldoen. Bij Ottomotoren (benzine/LPG) geeft EGR ook een hoger rendement bij lagere last. zie ook hier: http://www.amtgarageforum.nl/waarom-egr-en-niet-gewoon-minder-lucht-dus-zuurstof-38430.html

Citaat:

Uitgaand van een conventinele benzine motor met gasklep, zal er bij deellast een iets betere vulling kunnen plaats vinden tgv de egr werking.In deellast heerst nl onderdruk in inlaat, waardoor er eenvoudig uitlaatgassen via de egr klep in inl.spr.stuk kunnen komen.Door de smorende werking van de gasklep, kan dus de vulling iets worden verbeterd, tgv de toevoeging van uitlaat gassen. Hierdoor een hogere compressie einddruk en dus een iets hoger rendement van de motor mogelijk in deellast.Tgv het toevoegen van het inert gas,dit gas neemt dus zo goed als niet mee (bijna géén O2 meer aanwezig in dit gas) met het verbr. proces, neemt dus alleen volume in, waardoor dus een lagere verbr. (piek) temperatuur optreedt.

Einde citaat

Overigens heb ik ook gelezen dat modernere motoren de EGR weer anders oplossen. Daar wordt dan geen EGR klep toegepast, maar wordt de timing van de kleppen aangepast. De uitlaatklep blijft dan langer openstaan, waardoor de cylinder op deze manier het benodigde uitlaatgas terugneemt.
 

oco1979

Forumguru
valse lucht,carterleidingen die wat verstopt geraken.
Temperatuursensor nakijken,indien oud,vervangen,kost niets,kan veel problemen geven.
Is deze nog met een klassiek rotor bobine of al de moderne versie ?
 
Bovenaan Onderaan