Het oudje doet het nog
We zijn zo'n 12,5 jaar verder sinds mijn vorige bericht. En nog steeds rij ik met deze auto, en met veel plezier. Deze maand wordt 'ie 17 jaar. Motorisch 100%, steeds dealer onderhouden met longlife olie en -intervallen. Geen olielekkage, en nauwelijks olieverbruik: 1 litertje op pakweg 15 - 20k. Motorvermogen nog steeds hetzelfde. Brandstofverbruik: 1:19,5 (getankte liters/jaarkilometrage, boordcomputer wijst zuiniger aan). Ik ga er dan ook beschaafd mee om. Des te meer jammer dat de Belastingdienst mijn auto aanmerkt als extra milieuvervuilend: ik moet elk kwartaal € 55 extra fijnstoftoeslag aftikken boven op de € 354 mrb (duurste provincie). Ja, logisch, geen euro 6 motor, want bouwjaar 2005.
Maar.... wat nu??
De km-teller staat nu op 360.000. Tijd voor vervanging van de distributieriem en waterpomp. En langzamerhand komen er meer onderhoudzaken. 1 draagarm is al vervangen (uitlijnen niet meer mogelijk doordat bout niet los te krijgen was), rubbers gaan slijten, nu hapert het slot van 1 portier, startmotor draait (altijd al) zwaar, waardoor hij bij koud weer moeizaam start, hier en daar wat lakschade (steenslag, blanke lak, harsvlekken). Allemaal normaal bij deze leeftijd en km. Maar ik denk toch aan een andere auto; zeker nu de distributieriem aan de beurt is.
En dan... ?
Eigenlijk wil ik geen afscheid nemen van mijn 2.0 TDI. Fijne motor, loopt heerlijk rustig i.c.m. 6-bak. Zuinig, veel (reserve)vermogen. Niet dat ik dat steeds aanspreek, maar het rijdt wel lekker... Maar beter zelf kiezen wanneer je gaat vervangen dan wachten tot er grotere problemen ontstaan.
Keuze maken
100% elektrisch vind ik te duur in aanschaf. Bovendien: ik overweeg weer aanschaf van een caravan, niet voor 1x/jaar maar vaker weg. Dan is 100% elektrisch niet mogelijk, of in elk geval niet handig. Plug-in hybride is voor mij wellicht economisch het beste. Korte ritten elektrisch en mijn langere ritten (bijna uitsluitend snelweg) op brandstof. Tja, plug-in hybride of plug-in diesel?
Kijk, ik ben erg tevreden met deze (en eerdere) octavia's. Daarom zoek ik er weer een. 2e hands niet beschikbaar als hybride. Daarom weer een 2.0 tdi, bouwjaar 2014-2017, met euro 6 motor. Diesel? We moeten toch elektrisch?
Ja. Maar: als ik 12,5 jaar netjes met m'n diesel reed, weer een (schonere!) diesel koop en er nog eens 10 jaar mee rij, stoot ik dan meer CO2 uit dan wanneer ik elke 2 à 3 jaar een andere/nieuwe, (elektrische) auto koop? Transport van grondstoffen, fabricage, assemblage leiden ook tot CO2 uitstoot. Bovendien, de benzine/diesel auto die je inruilt, gaat elders op de aardbol verder rijden en CO2 uitstoten. Wie rekent mij voor of zo lang mogelijk doorrijden met je auto (ook) CO2-technisch niet net zo goed is?
Gezocht: O3 combi, 6-bak, 2.0 tdi greentech style business
Kortom: zeer waarschijnlijk weer een diesel. En ja, dan betaal ik maar wat meer belasting dan met een benzine, maar het grote koppel bij lage toeren maakt mij diesel fan. Ik zou er 10 jaar mee willen rijden. Moet dus wel een leuke auto met opties zijn. En tenminste met 1.400 kg trekgewicht. Ik denk aan een Greentech style business.
Mag het een 1.6 tdi zijn? Die zijn er in overvloed, vooral uit de lease met 14% bijtelling van destijds. Zal ongetwijfeld prima rijden. Maar er is wellicht flink bezuinigd op gewicht en uitstoot om die 14% te halen. Heb ik met een 2.0 tdi dan meer kans om probleemloos nog 10 jaar toe te voegen aan een occasion van pakweg 6 jaar oud, dan wanneer ik een 1.6 tdi koop? Op een 2.0 tdi is in elk geval niet bespaard op ontwerp en uitvoering uit milieu-overwegingen.
Hoe zien jullie dat? Brandstofkeuze? 1.6 tdi vs 2.0 tdi?