@octo1979: Neen CNG is redelijk uniek in België
Waarom de keuze? Ik was op zoek naar een benzinewagen, met mijn 16.000-17.000 km per jaar was diesel geen optie omdat ik vooral korte trajecten afleg naar mijn werk.
Mijn oude VW Golf 4 SDI (ik noem hem mijn schip, veel kabaal maar weinig PK's :-) ) dient vervangen te worden wegens gezinsuitbreiding (2 kinderen en 1 hond), waardoor hij krap begon te worden. Na 280.000 km op 15 jaar en geen herstellingen buiten de gebruikelijke slijtage onderdelen moest ik bij voorkeur op zoek naar een station.
De keuze ging tussen de Seat Leon SW (FR of gewone versie)
VW Golf variant
Skoda Octavia Combi
De laatste had in eerste instantie mijn voorkeur, maar Seat bleek ook goed uit de bus te komen op basis van prijs.
De VW viel in prijs aardig mee, ik was aangenaam verrast, hij bleek maar 1500 euro duurder te zijn.
De hele uitleg mbt het motorengamma heb ik gekregen bij Seat, waarbij ik in eerste instantie dacht aan ACT-technologie. CNG was in feite geen optie aangezien er maar 2 tankstations in BE-limburg zijn.
Groot was mijn verbazing toen ik dat weekend ging winkelen en in het groot de aankondiging zag bij een tankstation in Bree (10km van mijn voordeur en waar ik regelmatig winkel) dat het station nieuw geopend was met CNG
Ik begon berekeningen te maken en zag dat de CNG-wagen op 2 jaar kan worden terugverdiend, er is immers nog een CNG-premie van de Belgische gasfederatie van 1000 euro die ik krijg na inschrijving van het voertuig.
Het ontbreken van het reservewiel en de iets kleinere koffer in de diepte was voor mij geen issue, de beperkte(re) actieradius op gas is voor mij ook geen probleem. Er wordt binnen 2 maanden een tankstation geopend op een rijtraject dat ik 2-wekelijks afleg. Ik ben een testrit gaan maken en de wagen was fluisterstil, nog stiller dan de gewone benzineversie.
Ik rijd vooral rond rond de kerktoren, dus vooral kleine afstanden, voor mij primeert een zuinige wagen, mijn huidige VW Golf verbruikt 5.1 - 5.3 l/100 km diesel, de nieuwe wagens zijn niet dermate zuiniger, CNG is voor mij een merkwaardige keuze geworden, ecologisch en ik kan leven met de kleine opofferingen die ik maak qua ruimte en reservewiel.
Waarom de Octavia en niet de Seat? De seat was sportiever qua looks, maar de achterbank voelde kleiner aan, dit kwam doordat het dak lager is vanwege het sportievere model. De stoelen in de Seat Leon zaten niet zo goed, er was te weinig steun aan de zijkant. Hierin blonk de Skoda Octavia uit.
Waarom niet de Golf? Deze was slechts 1500 euro duurder, er zat dan nog geen trekhaak, wel enkele andere opties zoals de noodremfunctie en adaptieve CC.
Ik wilde aanvankelijk een O3, het is ook de O3 geworden