Ja, strikt heb je gelijk.
Maar het is natuurlijk nooit in de geest van de wet bedoeld om even de banden van de buurman te lenen omdat het profiel op jouw banden te weinig is.... En dit is natuurlijk ook niet bedoeling om andere sjoemelsoftware in de het motormanagement te schieten vanwege de keuring.
@Tees Fraude heeft het VAG concern allang gepleegd met mijn sjoemeldiesel. Ik denk wel doordat ik niet zo’n uitgebreid advocatenteam achter mij heb, ik eind het kortste eind trek als het er op aan komt.
Waar blijft trouwens het roet uit de DPF bij regeneratie? Gaat het dan samengeklonterd de uitlaat uit? Dan is het idd geen fijnstof meer.
Je mag dus als je extra fijnstofbelasting betaald, wel vervuilen...
De houderschapsbelasting voor een (semi-)elektrische auto moet waarschijnlijk ook betaald worden door die opbrengsten. Maar wat gebeurd er met de accu van een elektrische auto (en de rest) na 15 jaar gebruik? Moet er dan ook extra betaald worden voor die verwerking?
En voordat de accu gemaakt kan worden; hoe zit het met die gortdroge grond in zuid Zuid-Amerika waar lithium-houdend water uit de bodem wordt gepompt wat verdampt op grote velden? Tientallen kilometers verderop is voor de mensen te grond te droog om iets op te kunnen verbouwen.... die worden vast royaal gecompenseerd, net zoals onze gedupeerde Groningers.
Vliegtuigen vervuilen ook totaal niet, daarom betalen ze weinig belasting en zijn de prijzen laag.
Ik weet het niet, maar het lijkt een broekzak-vestzak verhaal. Maar regels zijn regels, hoe krom dan ook soms.
Grappig is nog dat ik afgelopen week op mijn werk een leverancier akkoord gaf voor de service van een CPC (condensation particle counter) van een klant. Met dat principe wordt het diesel fijnstof ook gemeten. Grover stof (PM1-PM10 / 0.25 - 0.32 um) kalibreer ik al jaren zelf en ik was daar van de week ook mee bezig.