Nieuwe 02, mistlamp of dagverlichting?

VEEJAY

Forumguru
Ik zie regelmatig de nieuwste O2's rijden met wat lijkt hun mistlampen aan. Moet dit de dagrijverlichting zoals de ledjes van Audi voorstellen?

floris

Lid
Ik zie regelmatig de nieuwste O2's rijden met wat lijkt hun mistlampen aan. Moet dit de dagrijverlichting zoals de ledjes van Audi voorstellen?

het is wat je zegt, het lijkt op de mistlampen, maar het is de dagrijverlichting. mistlicht en daglicht delen het zelfde glaasje maar het zijn twee losse/verschillende lampjes. Als je van dichtbij door her glaasje kijkt zie je de lampjes naast elkaar zitten. de buitenste is het daglicht en de binnenste het mistlicht.

Neptukker

Forumguru
het is wat je zegt, het lijkt op de mistlampen, maar het is de dagrijverlichting. mistlicht en daglicht delen het zelfde glaasje maar het zijn twee losse/verschillende lampjes. Als je van dichtbij door her glaasje kijkt zie je de lampjes naast elkaar zitten. de buitenste is het daglicht en de binnenste het mistlicht.
Inderdaad, klopt helemaal.
Het nadeel van deze oplossing is dat je regelmatig (met de koplampen)geseind wordt dat je mistlampen aanstaan. Sommige tegenliggers laten vervolgens ook op andere manieren hun afkeuring merken. :smiley29:

Als de overheid er toch Postbus 51 doorheen jaagt zou ik graag zien dat ze gaan uitleggen dat dagrijverlichting veiligheidverhogend is en hoe deze zich kan minifesteren (in mistlampvakjes zeg maar).

Michel

Forumguru
Vanwege het feit dat menig medeweggebruiker dagrijverlichting waarschijnlijk niet zal begrijpen, maak ik er momenteel ook geen gebruik van en heb het dan ook nog niet door mijn dealer laten activeren.

VEEJAY

Forumguru
Nee ik zou het ook niet activeren. Ik bedoel als forumguru van het Skodaforum, denken dat de nieuwe O2 rijders stom zijn dat ze hun mistlampen aandoen, laat staan wat 'de rest' wel niet denkt...

Goed dat ik het nu weet, ik zal niet meer seinen en gebaren naar de O2 rijders ;)

Ik denk trouwens dat oom agent hier nog wel eens de fout in kan gaan.

Michel

Forumguru
@Veejay: Dus ook niet seinen als je de bochtenverlichting (eveneens via de mistlampen) op een Octavia ziet. Bij mij staan die namelijk wel geactiveerd :D

floris

Lid
Nee ik zou het ook niet activeren. Ik bedoel als forumguru van het Skodaforum, denken dat de nieuwe O2 rijders stom zijn dat ze hun mistlampen aandoen, laat staan wat 'de rest' wel niet denkt...

Goed dat ik het nu weet, ik zal niet meer seinen en gebaren naar de O2 rijders ;)

Ik denk trouwens dat oom agent hier nog wel eens de fout in kan gaan.

als je geen weet hebt van dagrijverlichting is het idd logisch dat je denkt dat het mistlampen zijn. Oom agent hoort echter wel op de hoogte te zijn, maarja.........

VEEJAY

Forumguru
Bochtenverlichting zag ik laatst bij iemand die achter me rijdde. Dat zag er wel leuk uit, ging ook keurig netjes uit na de bocht. Dat systeem ken(de) ik wel.

In weze kan ik nu ook legaal met mistlampen aanrijden dan. Ok, misschien schijnen ze iets te fel maar toch... Niet dat ik dat wil trouwens, ik rij liever met mijn af fabriek xenon aan.

floris

Lid
ter info

bg_wet_header.gif
Wetstekst:
spacer.gif
6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]

6.19.1. Aanwezigheid

Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.

6.19.2. Aantal

Twee.

6.19.3. Opstelling

Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats

6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden.

De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar.

Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.

6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.

6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

6.19.5. Geometrische zichtbaarheid

Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.

Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.

6.19.6. Richting

Naar voren.

6.19.7. Elektrische schakeling

De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven [14].

Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn.

6.19.8. Verklikkerlicht

Inschakelverklikkerlicht facultatief.

6.19.9. Andere voorschriften

Geen.

VEEJAY

Forumguru
hieronder? ;)

Ik had het mooier gevonden als Skoda gewoon iets in de koplampunit zou hebben. Wat is daar mis mee, zo is het nu bij mij ook, vloekt wel met de xenon maar daar zijn andere draadjes over.

Ik ken geen ander merk die de mistlamp hoogte inzet voor dagrijverlichting. Maar er zullen vast mensen zijn die het mooi vinden.

Ralph

Lid
Ik vraag me nu wat af:

Zoals ik het lees, moet de dagrijverlichting uitstaan als de gewone verlichting aanstaat.
Maar ik heb al genoeg audi's zien rijden met led(dagrij)verlichting aan én xenons aan?!?!

Dit zou dus ook niet mogen?

floris

Lid
Ik vraag me nu wat af:

Zoals ik het lees, moet de dagrijverlichting uitstaan als de gewone verlichting aanstaat.
Maar ik heb al genoeg audi's zien rijden met led(dagrij)verlichting aan én xenons aan?!?!

Dit zou dus ook niet mogen?

klopt!..............

floris

Lid
1.hieronder? ;)

2.Ik had het mooier gevonden als Skoda gewoon iets in de koplampunit zou hebben. Wat is daar mis mee, zo is het nu bij mij ook, vloekt wel met de xenon maar daar zijn andere draadjes over.

3.Ik ken geen ander merk die de mistlamp hoogte inzet voor dagrijverlichting. Maar er zullen vast mensen zijn die het mooi vinden.

1.ik bedoelde "in het vorige berichtje",

2.dag rijverlichting kan niet vloeken met je xenon, want je mag ze niet tegelijk aan hebben.

3.mooi of niet, smaken verschillen net zoals de prijsklasse tussen audi en skoda, en als mensen beginnen te seinen naar je betekent wel dat ze je hebben gezien!

Neptukker

Forumguru
Vanwege het feit dat menig medeweggebruiker dagrijverlichting waarschijnlijk niet zal begrijpen, maak ik er momenteel ook geen gebruik van en heb het dan ook nog niet door mijn dealer laten activeren.
Je kunt het gerust door de dealer laten activeren.
Als het geactiveerd is kun je in je Maxidot aanvinken of je hier wel of niet gebruik van wilt maken.

LenK

Forumguru
Na nep-Xenon is dit de nieuwe gimmick voor Sjonnies, die LED lijnen.
En Audi geeft zijn auto's een Sjonnie look af-fabriek.

Bovenaan Onderaan