Misschien ten overvloede, maar alles doorlezend kan ik me voorstellen dat niet iedereen door heeft dat "bijtelling" een component is voor de loonbelasting.
Als je in Nederland geld verdient, moet je daar loonbelasting over betalen. De overheid is niet gek en ziet ook andere zaken die je van je werkgever krijgt als loon, het zogenaamde "loon in natura" (auto, lunch, kleding, huis, vakantie, kado). En daar moet je dus ook loonbelasting over betalen wat de werkgever of de werknemer daar ook van vinden !
Als je werkgever jou dus de beschikking geeft over een auto (ongeacht of die gehuurd, geleased, gekocht is) en je die ook prive mag gebruiken, wordt dat gezien als een vorm van loon. Daarvoor is de BIJTELLING bedacht: Als je de auto voor meer als 500km per jaar prive gebruikt, wordt een percentage van de nieuwwaarde van de auto als inkomen gezien en bij je loon opgeteld waarover je belasting betaald.
Wat je verder ook afspreekt met de werkgever, het is en het blijft loon in natura en dus moet je er belasting over betalen. Altijd !
Natuurlijk kan je werkgever wel genereus zijn en besluiten jou extra loon te geven om de belasting over je auto van te betalen. Dat loon moet dan echter ook nog eens bruto worden betaald want ook dat is weer belast.
Dus als je een bijtelling hebt van 500 euro in de maand en je daar bijvoorbeeld 200 euro belasting over moet betalen, zou je werkgever je 500 euro extra loon moeten geven (extra naast de auto) waarvan je dan netto 200 euro overhoud die je netto aan je belasting over je auto kwijt was. Volgens mij wordt het grapje dan alleen voor de meeste werkgevers zo duur, dat het voordeliger is om iets anders te verzinnen ...
Om het moeilijk(er) te maken nog een extra puntje: Als jij bijtelling krijgt voor loon in natura, mag je wel alle kosten die jij daar zelf voor maakt of over hebt wel weer af trekken. Als je je lease-auto bijvoorbeeld prive mag gebruiken, maar je moet daar 100 euro per maand voor betalen of de prive-brandstof, dan mag je dat aftrekken van je bijtelling en betaal je per saldo dus minder belasting (maar meer aan je werkgever).
Weliicht overbodig, maar misschien dat bovenstaande helpt :smirk: