nieuwe banden

joergarms

Senior Member
ZO, ik heb mijn nieuwe "schoenen" onder de auto zitten.
Het zijn UniRoyal's geworden, de Rainexpert.
Die komen in bijna alle testen enorm goed eruit op eigenlijk alle vlakken, behalve sneeuw, maar daar heb ik de winterbanden voor.
Ik heb gelijk een maatje groter genomen om de afwijking in de km-teller te compenseren.
Standaard was het 195.50 R15 nu is het 195.65 R15.
Ziet er een stuk beter uit in de wielkast, lekker vol.
En nu is 120km/h op de teller 121 km/h op de gps, dus dat probleem is ook weg.
En aan het profiel te zien, kan ik de eerstvolgende zondvloed wel doorkomen zonder aquaplanning.
Let niet op de voet van mijn vrouw, die liep weer lekker door het gras te rennen op blote voeten:D
 

Bijlagen

  • DSC02056.jpg
    DSC02056.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 69
  • DSC02055.jpg
    DSC02055.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 79
  • DSC02057.jpg
    DSC02057.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 75
Een 195/65R15 is 10% groter dan een 195/50R15. Dan had je wel een heel grote kilometerafwijking.
Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het alleszins niet toegestaan om banden met zo een afwijkende afmeting te monteren.
Stel me overigens ook vragen over de wegligging (de auto komt 3 cm hoger te staan) en het raken van de wielen tegen de wielkasten (zeker als er wat meer bagage aan boord is). En wat zegt de verzekering in geval van een zwaar ongeval ? De auto voldoet niet meer aan het attest van homologatie.
In ieder geval zou ik iedereen ten stelligste afraden om zulke afwijkende bandenmaat te monteren.
Een goede raad van iemand die in het bandenvak zit.
 

Rolle

Senior Member
Kan het niet zijn dat de nieuwe bandenmaat ook gehomologeerd is voor die auto? Dan is er (verzekerings)technisch toch geen probleem?

Misschien moet Joergarms eens kijken op zijn gelijkvormigheidsattest. Daarop staan normaal de toegelaten banden toch?
 
Op het gelijkvormigheidsattest staan inderdaad de toegelaten banden. Hiervan mag afgeweken worden onder volgende voorwaarden : 1. de buitendiameter is gelijk (mits afwijking van geloof ik max 3%). 2. de laadindex is gelijk of hoger. 3. de snelheidsindex is gelijk of hoger. 4. de spoorbreedte blijft gelijk (ook mits een kleinde toegelaten afwijking)
De maat 195/65R15 wijkt in ieder geval veel te veel af van de originele.
En nog iets : een kilometerteller moet minimum de werkelijke snelheid aangeven, iets te veel mag en dat is ook altijd het geval, zelfs al vind je dat vervelend, maar te weinig aangeven mag niet.
 

Glenn

Actief lid
Let wel op het kan zijn dat de Belgische en Nederlandse regels verschillen

UniRoyal rainsports heb ik wel eens getest heel goede bande slijten wel snel
 

joergarms

Senior Member
Het zou kunnen dat het in Belgie niet toegestaan is, maar in Nederland worden met grote regelmaat andere maten banden omgelegd.
Mijn km-teller had inderdaad zo'n grote afwijking, ik zeg HAD, want nu is ie helemaal goed.
De auto komt trouwens maar 1,5 cm hoger te staan, geen 3. Want die andere 1,5 cm zit gewoon bovenin de wielkast.
Verder zit het met de ruimte gewoon goed, de wielen lopen niet aan ofzo, alles al uitgeprobeerd.
Evengoed bedankt voor jullie goedbedoelde "kritiek".
 
In België worden ook dikwijls onreglementaire banden gemonteerd, maar ik probeer je alleen op een professionele manier mijn mening te geven.
Als ik zeg dat je auto 3 cm hoger komt te staan dan is dat omdat je banden 6 cm groter zijn qua diameter. Dus 3 cm langs onder en 3 cm langs boven.
En als ik zeg dat de verzekering eventueel moeilijk kan doen is dat omdat verzekeringen altijd graag een reden zoeken om niet te moeten betalen.
 

joergarms

Senior Member
Ik waardeer je mening ook ten volste hoor, begrijp me niet verkeerd.
En inderdaad, verzekeringen zullen er alles aan doen om niet uit te hoeven betalen, maar dan moeten ze dat wel kunnen bewijzen dat bepaalde veranderingen de auto negatief hebben beïnvloed.
 

joergarms

Senior Member
In België worden ook dikwijls onreglementaire banden gemonteerd, maar ik probeer je alleen op een professionele manier mijn mening te geven.
Als ik zeg dat je auto 3 cm hoger komt te staan dan is dat omdat je banden 6 cm groter zijn qua diameter. Dus 3 cm langs onder en 3 cm langs boven.
En als ik zeg dat de verzekering eventueel moeilijk kan doen is dat omdat verzekeringen altijd graag een reden zoeken om niet te moeten betalen.

Ik heb eens na zitten denken, hoe zit het dan met auto's die spoorverbreders gaan gebruiken, het onderstel verlagen, veel grotere en bredere sportvelgen monteren dan de standaardmaat, dat moet dan (in België) wel problemen gaan geven toch?
 

Glenn

Actief lid
het mag niet maar we doen het wel :)

Nu heb ik 4x 205/40/17 op 8” velgen zitten

Daar voor 2x 195/40/17 en 2x 205/40/17 op 7.5 en 8”
 

cvegreen

Forumguru
Dat heeft wel heel veel profiel die banden die jij gekocht hebt.
Je kan er nog heel veel kilometer mee afleggen. ziet er best wel goed uit . uniroyal vind ik ook fijne banden al gaat mijn voorkeur toch uit naar michelin als ik het geld kan uitgeven ten minste , want michelin is toch wel vrij duur vind ik .
 

Gieliovd

Forumguru
Mooie rubbertjes, een vreemde passie van mij. Autobanden haha.

Verder zijn in Nederland ook veer regeltjes qua spoorbreedte enzo ja, Je kunt dan ook een boete krijgen de APK komt hij niet door als je banden/wielen te veel buiten de wielkasten steken (maximaal ben ik vergeten). Qua bandgrootte geen idee, dat is een goede vraag!
 
Denk dat er eigenlijk niet zo veel verschil zit tussen de wetgeving ivm banden en velgen in Nederland en België. Er wordt veel gereden met onreglementaire dingen. Voor de keuring andere wielen/banden/schokbrekers ... er op en daarna weer terugplaatsen.
Veel werk, veel kosten en altijd risico op boetes, maar ja, je moet iets over hebben voor je hobby zeker ?
Verder is het natuurlijk ook zo dat je wat geluk moet hebben op de keuring. Heb al heel wat van mijn klanten zonder problemen door de keuring weten gaan met niet conforme auto's en anderzijds al een paar keer iets weten afkeuren dat eigenlijk in orde was. Dan komen die meestal bij eerst bij mij klagen dat ik mijn werk niet goed deed. Tot ik dan in hun bijzijn naar de keuring bel zodat de klant hoort dat de keuring een fout maakte.
Jaja, 't was vroeger allemaal wat prettiger. Wel minder veilig.
Tot in de jaren 70 geen snelheidsbeperking, geen flitspalen, je kon verbouwen wat je wou. Niets moest en alles mocht. En dat gold niet alleen voor auto's :-)
 

Gieliovd

Forumguru
The good old days.... toen was ik zo'n beetje minus 16 ;)

Joah.. APK keuringen enzo zijn ook zo malafide als de pest bij sommige bedrijven.
 

Aiii

Lid
Mooie rubbertjes, een vreemde passie van mij. Autobanden haha.

Verder zijn in Nederland ook veer regeltjes qua spoorbreedte enzo ja, Je kunt dan ook een boete krijgen de APK komt hij niet door als je banden/wielen te veel buiten de wielkasten steken (maximaal ben ik vergeten). Qua bandgrootte geen idee, dat is een goede vraag!

Voor wie het interesseert, ze mogen maximaal 3 cm uitsteken uit de wielkast.

De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's- moeten goed zijn afgeschermd;- mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;- mogen niet aanlopen.ToelichtingSpatbordverbreders zijn toegestaan mits de toegestane maximale breedte niet wordt overschreden en aan de overige eisen wordt voldaan. Leden 4, 5 en 6. Visuele controle.

(c) RDW (opgemaakt door RDW)
 
Ik heb wielkastverbreders die mijn koetswerk langs weerskanten zeker 3 cm breder maken.
Daar raak ik in België nu al twee jaar zonder problemen mee door de keuring.
Als er iemand behoefte aan heeft wil ik wel eens proberen een link op te snorren.
 
Zo mannen daar was ik weer eens...

Enne dat wat betreft toegestaan.. Nou heb ik enige ervaring met de wetgeving/regelgeving en zo voor ik mij kan herrineren is het niet toegestaan in Nederland. Zozo wbt. de snelheidsmeter die mag niet te veel afwijken en idd NOOIT te weinig aangeven.

Als ik u was en niet voor een verrassing wil komen te staan. Zou ik het even checken bij ofwel een garage ofwel het bekende politiebureau. Over het algemeen word het niet zo snel gecontroleerd en met die reden wordt het dus vaak gedaan ;) Maar de laatste paar jaren is de politie scherper op het gebied van autotunen en die boetes kunnen aardig oplopen.... Ik zou het even nagaan als ik u was.

Groeten,

Elwin
 
Bovenaan Onderaan