nieuwe banden

joergarms

Senior Member
Het blijft een leuk onderwerp blijkbaar.
Ik heb de banden eronder zitten, totaal geen problemen, qua sturen, remmen en veren. Verder blijven de banden ruim binnen de wielkasten.
En m'n km-teller geeft nu tenminste aan wat ik daadwerkelijk rij, niet meer en ook niet minder.
De politie zal inderdaad wel wat strenger controleren, maar dan moet je sowieso al opvallen, ik meen dat mijn Fabia totaal niet opvalt, en dus zal er ook niet snel specifiek naar de banden gekeken worden.

Ik denk dat het meer nut heeft om de "petjes" auto's eens goed te controleren, uitlaten, donkere achterlichten, spoorverbreders, blauwe lampjes die naar buiten stralen, noem maar op.

skodaboy

Forumguru
het mag niet maar we doen het wel :)

op het gelijkvormigheidsattest van de 02 staat voor geschreven dat ik 17" velgen mag monteren,maar niet breder dan 7" velgbreedte.
ik heb nu ook 7.5" velgbreedte op liggen,ik ben eens benieuwd of ze op de keuring moeilijk gaan doen over deze velgen...ik vind wel dat de 02 'ruiger' en mooier overkomt met deze iets bredere velgen. :D

cvegreen

Forumguru
In België is het zo dat je bandenmaat moet overeenkomen , anders geraak je er niet door . Als het boekje die bandenmaat die je liggen hebt niet overeenkomt , dan mag je terug gaan met je wagen voor een herkeuring. er word in belgië naar mijn mening streng op gecontroleerd. Ze hebben hier zelfs eens een wetsvoorstel gedaan dat het niet enkel per as hetzelfde merk/type moest zijn , maar rondomrond + rondomrond ongeveer hetzelfde qua profieldiepte , zo streng wouden ze het maken , maar dat is er gelukkig niet doorgekomen. Nu is het per as dat het hetzelfde moet zijn en dat is ook profieldiepte die ongeveer per as gelijk moet zijn . Dus ff met je reserve band naar de keuring gaat in belgie normaal niet meer .

skodaboy

Forumguru
In België is het zo dat je bandenmaat moet overeenkomen , anders geraak je er niet door . Als het boekje die bandenmaat die je liggen hebt niet overeenkomt , dan mag je terug gaan met je wagen voor een herkeuring. er word in belgië naar mijn mening streng op gecontroleerd. Ze hebben hier zelfs eens een wetsvoorstel gedaan dat het niet enkel per as hetzelfde merk/type moest zijn , maar rondomrond + rondomrond ongeveer hetzelfde qua profieldiepte , zo streng wouden ze het maken , maar dat is er gelukkig niet doorgekomen. Nu is het per as dat het hetzelfde moet zijn en dat is ook profieldiepte die ongeveer per as gelijk moet zijn . Dus ff met je reserve band naar de keuring gaat in belgie normaal niet meer .

op de 02 mogen 17" gemonteerd worden met de volgende bandenmaat 225/45/17.
ik heb wel bredere velgen opliggen,
maar ik heb wel de voorgeschreven banden aangehouden...:D

cvegreen

Forumguru
op de 02 mogen 17" gemonteerd worden met de volgende bandenmaat 225/45/17.
ik heb wel bredere velgen opliggen,
maar ik heb wel de voorgeschreven banden aangehouden...:D

Naar de velgen kijken ze inderdaad niet , enkel naar de banden die gemonteerd zijn . Dus zal jij nooit een negatief gaatje krijgen omwille van je velgen die breder zijn dan normaal. Ge zijt precies gelijk uwen auto "simply clever " :winkie:

DareDevil

Actief lid
ZO, ik heb mijn nieuwe "schoenen" onder de auto zitten.
Het zijn UniRoyal's geworden, de Rainexpert.
Die komen in bijna alle testen enorm goed eruit op eigenlijk alle vlakken, behalve sneeuw, maar daar heb ik de winterbanden voor.
Ik heb gelijk een maatje groter genomen om de afwijking in de km-teller te compenseren.
Standaard was het 195.50 R15 nu is het 195.65 R15.
Ziet er een stuk beter uit in de wielkast, lekker vol.
En nu is 120km/h op de teller 121 km/h op de gps, dus dat probleem is ook weg.
En aan het profiel te zien, kan ik de eerstvolgende zondvloed wel doorkomen zonder aquaplanning.
Let niet op de voet van mijn vrouw, die liep weer lekker door het gras te rennen op blote voeten:D

Ik heb zelf ook Uniroyal banden, ik heb de Rainsport II met 205/40/17 banden met velgenbescherming, ik vind het erg fijne banden bijna geruisloos, (ik hoor toch niks door de uitlaat) fijne banden en erg goed bij regen!!

joergarms

Senior Member
Ja ik heb er tot nu toe ook veel plezier van, en met de regenbuien van de laatste tijd ben ik er achter gekomen dat ze inderdaad erg goed werken.
Je kan zo gek als je wilt door spoorvorming en plassen knallen, maar ze blijven goed grip houden.

Vacaro

Senior Member
Ga volgende maand (augustus dus) ook voor andere banden vooraan, zit nu aan mijn 1.6mm profieldiepte of zelfs minder.
Ga terug voor dezelfde nl Marangoni Verso in de maat 205/55r16, ben daar zeer kontent van en heb er toch +/-45000km mee gedaan, gaat hier enkel over de voorste, achteraan kunnen nog enkele duizenden mee. kosten normaal rond de 75€ per band geplaatst en gebalanceerd.

EdK

Forumguru
Ga volgende maand (augustus dus) ook voor andere banden vooraan, zit nu aan mijn 1.6mm profieldiepte of zelfs minder.

Dan hoop ik voor jou dat er geen giga regenbui op je dak valt als je op de snelweg rijdt.
Sliks of bijna sliks zijn leuk met droog weer !

Vacaro

Senior Member
Heb deze er nu ook op en ben er wel tevreden over.
Enige minpuntjes: -zijwangen beetje soepel, waardoor in snel genomen bocht beetje naar buiten deint.
-iets meer lawaai dan de oorspronkelijk Dunlops SP1
Pluspunten: -Goede grip, zowel droog als nat, enkel bij sneeuw is minder.
-goede prijs 75€ per band.
-gaan redelijk lang mee
-en zien er inderdaad goed uit, lijkt wel iets smaller dan de Dunlop in zelfde maat.

Maar voor mij voldeden ze dus ik ga voor dezelfde Marangoni.

skodaboy

Forumguru
ik ga ook komende maand nieuwe banden laten monteren,
na wat op zoek werk is mijn keuze gegaan naar de michelin primacy hp.
daar ik met 17" velgen rijd lijkt mij dit een goede keuze van band en ik dacht dat deze banden rond de 180 euro per stuk kosten...:D

Bijlagen

• michelin.jpg
    michelin.jpg
    46 KB · Weergaven: 19

skodaboy

Forumguru
deze morgend naar de bandencentrale gebeld,daar ik twee nieuwe voorbanden nodig had voor de 02,het werd ook tijd want er was zelf al eentje aan het cuppen...:biggthumpdown:

ik rij met 17" velgen,

normaal was het mijn bedoeling om michelin primacy hp banden te monteren,toen ik belde werd mij ook gemeld dat zij ook nog goodyear excellence op voorraad hadden,en deze werden ook 18% goedkoper verkocht dan de michelins...dan maar meteen beslist deze te nemen en gelijk nog in de voormiddag langs gereden om deze te laten monteren...:D

hierbij ook een voorbeeldfoto:

Bijlagen

• goodyear excellence.jpg
    goodyear excellence.jpg
    2,3 KB · Weergaven: 65

Huyzen

Lid
ervaringen met Uniroyal Rainsport?

Ik sta op het punt om 4 nieuwe banden te bestellen voor mijn RS en vraag me af of iemand ervaring heeft met Uniroyal Rainsport. Verder heb ik drie andere opties opgeschreven, nl. Conti CSC2, Bridgestone RE050A en Pirelli Pzeronero. Nu zitten er Dunlops onder, maar die zijn achter behoorlijk gecupt en voor zijn ze bijna op. Iemand nog andere (betaalbare)suggesties?

Huyzen

Lid
Ik heb 225/40 ZR18 92y. Ik heb hier een prijsopgave van de Pirelli's voor 147 euro per stuk incl montage.

WanderZ

Actief lid
Al eens aan FALKEN gedacht..? Ik rij zelf op Falken ZE912 bandjes en ben extreem tevreden. Mijn vader en broertje zitten tientallen jaren in de banden business, dus hebben heel wat vergelijkingsmateriaal. Zij zweren bij Falken, omdat het zo'n mooi compromis is tussen comfort en sportieviteit.. Ik heb zelf ook veel verschillende banden merken gereden, van michelin tot TOYO en van pirelli to bridgestone, maar niets rijdt zo als Falkens. Check de website : http://www.falken.nl/ZE912.htm

p.s. Nee, ik heb geen aandelen! :winkie:

skodaoctavia2

Actief lid
Vredestein 225/40 R18 92 Y ZR 103,00
Ultrac Sessanta XL FSL

Uniroyal 225/40 R18 92 W ZR
RainSport 2 XL FR 118,00

Falken 225/40 R18 92 Y ZR
FK-452 XL MFS 92,00

pirelli's gaan behoorlijk hard, (zijn nogal zacht) kleven daarintegen wel goed aan de weg.

zelf ben ik meer een goodyear/michelin/uniroyal fan.
Falken heb ik een jaar onder mijn toenmalige Lancia delta gehad en moet Wanderz gelijk geven die kleven goed aan de weg en slijten weinig en dat zonder veel rij ruis van het wegdek.

leuke prijs voor die pirelli's incl. montage moet ik zeggen :crazy:

kijk anders even op http://www.autobandenmarkt.nl/
krijg je ze kostenloos thuis gestuurd (zit je alleen nog met montage en balanceren) Ik doe het altijd zelf op mijn werk. Maar niet iedereen heeft dat voordeel.

ik koop ze altijd bij reifen.com

Bovenaan Onderaan