Nieuwe bandvelg combinatie

Hallo allemaal, even een vraagje. Kan ik zonder problemen overstappen van velg/band 185 r15 60 naar 205 r16 55. Et waarde, steekmaat en de naaf diameter zijn gelijk.

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dacht het al, want zag die combinatie niet bij de toegestane velg/band combinaties staan..

is het een 1.2TDI ?

Joske

Forumguru
dit zijn de officieel toegestane combinaties, er is er maar 1 welke met 16duims mag op een 1.2TDI greenline. Vast zullen er nog andere combinaties kunnen maar worden die niet ondersteund door Škoda. Hier kunnen andere GL rijders je mss wel mee helpen ;)

Naamloos.jpg

Ah ok, hebben die officiële waarde niet te maken met het belastingsvrij rijden? (Wat nu niet meer van toepassing is)

Joske

Forumguru
wel idd, dat zou kunnen, want deze lijst is héél specifiek voor een Greenline. Dus idd, kan best zijn ;)

net daarom dat ik aangaf dat andere GL-rijders je vast beter kunnen adviseren. Ik kan kijken in de officiële richtlijnen van de dealer, meer niet :)

Dus daar kan je in principe nooit verkeerd mee doen..

laagvlieger

Forumguru
Ik heb 195/55/15 eronder, wat in omtrek overeenkomt met 185/60/15.
205/55/16 zal niet aanlopen maar het is een afwijking van bijna 5% en da's niet niks. Met andere woorden, als je 120 op de teller rijdt, zal 121 km/u je echte snelheid zijn > de tellerafwijking is hier helemaal mee verdwenen!

laagvlieger

Forumguru
Nee, het verschil van 15 naar 16 inch maakt het grote verschil. Normaal zul je 205/45 moeten nemen op een 16" velg. Die band heeft een kleinere wang waardoor de uiteindelijke wielomtrek hetzelfde blijft dan jouw originele wiel.

andrehj

Forumguru
Hallo allemaal, even een vraagje. Kan ik zonder problemen overstappen van velg/band 185 r15 60 naar 205 r16 55. Et waarde, steekmaat en de naaf diameter zijn gelijk.
Nee, want dat nieuwe wiel is veel te groot voor een Fabia. Dit is een maat voor een Octavia of Superb.
Zoals al vermeld: De juiste 16" maat voor een Fabia is 205/45.

Vergeet overigens niet dat deze grotere velgen (met plattere banden) ook nadelen hebben, zoals
- Verminderd comfort
- Duurdere banden
- Hoger brandstofverbruik.

Waalko Kramer

Forumguru

Hoi Rtilburg,

Ik had onder mijn Fabia Combi van 2012 185/60/15 en heb er nu onder laten zetten 205/50/16

Rijdt prima!!

Bovenaan Onderaan