Nieuwe blokken en schijven, welke merken?

@PizzaPieter Als je wat klokjes rond kijkt zie je het ook vaker! Als mensen erg anticiperend rijden en een iets minder sportieve rijstijl hebben komen ze bijna niet aan remmen toe. Veel op de motor laten uitrollen/remmen enzo. En daardoor roesten schijven meer en is dat vaak de reden dat ze vervangen moeten worden en niet de slijtage.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me af of dat nou echt zo'n punt is. Ik rij heel anticiperend, en m'n remschijven voor waren volledig roestvrij toen ik ze vorig jaar verving na 16 (!) jaar (waarvan de laatste 4 jaar door mij gereden met slechts ~7500 km/jaar). En dat waren dus de af-fabiek geleverde schijven, niets bijzonders aan.
Ik zie idd wel geregeld schijven die behoorlijk wat roest opbouwen, ik heb altijd geleerd dat die roest er snel afgaat als je gewoon normaal gebruik maakt van je remmen.
 

andrehj

Forumguru
Hi @andrehj ,
'te weinig remmen' ? Kun je me uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Gr Pieter
Gewoon anticiperen op het verkeer, geen korte stukjes rijden (die doen we allemaal op de fiets), geen stadsverkeer rijden etc. Als je alleen lange ritten rijdt en dus zoveel mogelijk anticipeert, kun je na 120.000 km nog nagenoeg geen meetbare slijtage hebben. Zeker ook omdat een S2 bij slechts zacht remmen als eerste de achterremmen activeert. De vooras komt wat later in, en daardoor zijn mijn voorremmen dus qua dikte nog bijna nieuw. Tenminste, als je naar de buitenkant kijkt. De binnenkant van de schijven is helaas flink verroest. Dat is ook het verneukeratieve eraan: Als dat aan de buitenzijde was gebeurd had ik het wel eerder gezien. De binnenkant kun je door het stuk plaatstaal erachter bijna niet zien.
 

Eltjo

Forumguru
Even een reactie op het voorgaande;
Voor eerder dunne schijven dan achter...? De afgelopen 3 jaar of ca. 80 dkm zeggen ze e bij de APK al dat de voorschijven te dun zijn. De laatste APK zeiden ze dat ook over de achterschijven.

Een jaar geleden was bij mij een voor-schjf aan de binnenkant voor 1/3 geroest. Bij bandenwissel na de laatste APK keek ik en toen was de gehele breedte weer glimmend!?
Bij eerdere auto’s heb ik wel eens de schijven ontroest door stralen en met nieuwe blokken gemonteerd. Een verschil tussen hemel en aarde. Ook verdween het schokkerig remmen daarmee. Schijven zijn via internet echter niet zo duur.

Eerder voelde ik bij de huidige auto bij lichte pedaaldruk, als je b.v. bij een stoplicht gaat stoppen en bijna uitrolt, dat het licht schokte.
Na voorraad-aankoop nieuwe schijven niet meer..., maar die de oude zaten er dus nog steeds onder...! Toch vorige week alles laten vervangen, vanwege het lage arbeidstarief en omdat ik al 165/140 dkm met de blokken heb gedaan (waren nog lang niet op) en het de originele schijven (290 dkm) waren.

Ik rijd ook goed vooruit kijkend. Anders haal ik nooit een gemiddelde van 1:19 l/km over >140 dkm. In NL meestal 103 km/uur op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Hier hetzelfde hoor, m 9 jaar/226.000km nog originele schijven. Die volgend jaar waarschijnlijk vanwege roest vervangen moeten worden. Ook ik probeer nu af en toe wat harder te remmen, wellicht kan ik het een jaar uitstellen.

Doen die EBC Redstuff ook iets qua bite? Vind de remkracht van m’n auto het enige wat beter zou mogen.
 

Highway

Forumguru
Ik heb de redstuff op mijn S2 (1.8 tsi). Ik ben er zeker tevreden over. Remmen ze beter? Ik vind van wel, maar qua bite bij het eerst remmen - nee. Ik merk niet veel verschil tussen redstuff en de voorgaande blokken die erop zaten.

Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

De redstuffs zijn gemaakt voor een wat krachtigere auto, die vaker hard moet remmen. Hierdoor kunnen ze hogere temperaturen aan. De kracht zit hem dus niet in harder kunnen remmen, maar langer hard kunnen remmen (en weinig remstof).

Voor een betere bite denk ik dat er betere remblokken zijn.

Buiten de remblokken is het natuurlijk ook de remschijven die hierin wat te betekenen hebben. Ik heb normale Bosch schijven eronder liggen. Verder is het natuurlijk belangrijk dat de remtang en klauw ook in goede staat zijn, remvloeistof vers is en de boel goed is ontlucht.
 

eriktv

Forumguru
Ok dankje, ik denk dat ik voor nieuw origineel ga dan, dat heeft ‘t immers ook al het halve autoleven volgehouden :D. Ik merk bij deze auto gewoon de kilo’s, kan hem (met goede Michelins) ook op droog vrij makkelijk in de ABS krijgen. Dus als ik dat wil verbeteren moet er heel wat meer aangepakt worden. Rij over het algemeen toch vrij defensief, dus het zal wel loslopen.
 

Highway

Forumguru
Met de EBC redstuffs krijg ik de ABS ook zonder problemen aan :deuk:

Voordelen zijn minder remstof en dat ik gerust op de rem kan gaan bij hogere snelheden (Duitsland). Redstuffs lijken ook niet hard te slijten. Geen last van geluid etc. Houdt natuurlijk niet in dat andere remblokken deze eigenschappen niet hebben (of mogelijk zelfs beter).
 

Eltjo

Forumguru
Mijn nieuwe TRW schijven met minder stof TRW blokken deden in na montage niet veel en het dat was schrikken. Na wat inslijten al beter, maar na wat ritten 350 km op smalle bochtige bergweggetjes in de Tsjechische Bohemen (grenspunt met Duitsland en Polen) deden ze het steeds beter. Op de snelweg reageerde ik wat laat, schok en remde zonder schoenen. Toen schrok ik dus weer even vanwege het veel krachtiger remmen dan ik bedoeld had waarbij de abs zeer kort ingreep.

Buiten blokken, schijven en verse remolie kan je meer doen. Via VCDS heb ik jaren geleden al de remassistent een tandje scherper dan standaard ingesteld.
Als je plotseling remt, gaat de auto nog harder remmen dan hij standaard al doet. Omdat ik langere ritten vaak op sokkenvoeten rijdt, had ik dit zo ingesteld en gaf dit een aardig verschil. Let wel, met plots hard remmen dus. Het is niet zo bij licht aan komen remmen dat de auto bruter remt zoals waar de CX om bekend stond.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik rij vaak zonder schoenen, vanaf mijn werk om mijn sokken uit te laten dampen, voor langere ritten om geen zweet voeten te krijgen in mijn schoenen. Ik stap ook vaak in zonder gestrikte veters en loop er ook zo op rond. Ik rij niet hard en heb dus die schoenen echt niet nodig om hard te remmen plus dat ik geen diepe kuilen in mijn mat krijg van mijn hiel.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik lees hier eventjes mee en vallen me een aantal zaken op die ik graag bespreekbaar maak.

Ik mag hopen dat je auto met welke remblok dan ook in de ABS kan, anders is er iets goed mis in het remsysteem!

De auto berekent hoe snel jij het rempedaal intrapt, en aan de hand daarvan helpt het BAS (Brake Assist System) om door te remmen. Dit systeem is ontworpen omdat is gebleken dat de meeste mensen niet écht door durven te trappen op die rem, voelt ook vreemd dat ‘grinden’ onder je rechtervoet van het ABS systeem.

Minder remstof is een dikke +! Scheelt ook weer (extra) wassen en de mogelijkheid tot het inbranden van de remstof in de velgen.

@Broertje van Einstein keramische blokken? Waarom zou je dit willen? Als hiervoor geldt hetzelfde als keramische schijven, die presteren het best als ze flink op temperatuur zijn...
 

Eltjo

Forumguru
Tja, sokkevoeten.

Ik ben bijna 2 meter en zou eigenlijk mijn stuur nog dichterbij willen trekken om mijn benen meer ruimte te geven.
Op die manier heb ik net een paar cm meer voetruimte en zet ik de stoel iets meer naar voren. De leuning staat al rechtop, dus daar kan ik geen winst meer uit halen voor de afstand tot het stuur.

In m’n Passat’s had ik een betere zitpositie en zat ik dichter bij het stuur. Ook zat ik op een ASS stoel die nog iets lager zat dan de standaard stoel. De eerste keer dat ik in een Superb reed, dacht ik “wat zit ik op een hoge troon”. Maar de stoel had ik al op de laagste stand gesteld - standaard procedure bij elke auto.

Het is verzekeringstechnisch is het op sokkevoeten waarschijnlijk niet handig als je betrokken raakt bij een ongeluk.
 

JeSko

Forumguru
Zou het zelf nooit doen, de beste grip heb je met goede schoenen. Ik heb zelfs schoenen die ik enkel gebruik voor het rijden met de auto, omdat deze het beste zitten en de meeste controle geven over de pedalen. Als je dan weet dat er hier zoveel zijn die hun grip pedalen nog vervangen door glad AliExpress "aluminium", moet er niet aan denken dat je daar met kousen of blote voeten 1500 kg auto met bedwingt.

Nu terug on, het was niet de bedoeling om je topic te vervuilen @eltjo2 , mijn excuses!
 
Bovenaan Onderaan