Nieuwe dempers skoda superb

haassie

Forumguru
Even op autodoc zitten snuffelen:
2x bilstein B4 schokdemper a 62 euro

Eibach proset verenset 168 euro
Of
2x Bilstein Chasisveer achter a 35 euro (geen idee of deze stijd zijn of niet)

2x Bilstein aanslagrubber a 7.72
2x Bilstein stofhoes a 3.43

Zie ook veerpoten staan van Bilstein (achter). Daar zitten nooit lagers in? ander nog 2x12eu

Dus 338 voor het proset scenario of 216 voor het bilstein chassisveer scenario. Of 160 euro voor MAD hulpveren achter.

komt nog wel arbeidsloon bij voor het plaatsen.

Kortom meerdere scenarios. We gaan er nog even over broeden....wil ook geen kruiwagens met geld meer in deze auto storten zonder aan de veiligheid te tornen, buiten het reguliere onderhoud.
 

Eltjo

Forumguru
Aanvulling;
https://www.skodaforum.nl/forum/i/wel-of-geen-hulpveren-combi-greenline.38817/#post-829400

En laat idd ook (preventief) je stofhoes(rubbers) vervangen.

Heb net voor de deur nog een keer met mn 90 kg op de trekhaak staan veren. De auto gaat naar beneden, omhoog en staat gelijk stil. Hij deint niet na, hetgeen je zou verwachten bij versleten schokdempers.
Dat bevestigd mijn eerder vermoeden dat je schokbrekers nog best o.k. kunnen zijn. Je kan dit bij sommige bandenboeren op een schokbreker-testbank laten testen, vaak gratis.

Financieel gezien is alleen achter hulpveren erbij het voordeligste. Afgezien van de materialen is dat het minste arbeidsloon.
Ik heb er echter spijt van dat ik niet voor de Eibach veren ben gegaan, aangezien ik ook defecte stofhoes(rubbers) had, het e.a. tegen € 30 p/uur op vakantie liet uitvoeren en na een tijd aan de voorkant er veerrubbers (lapmiddel) tussen heb geplaatst.

Mijn inziens hangt het er dus vanaf hoe jij de auto aan de voorkant vind veren. Ik moest met het afrijden van drempels er rekening mee houden dat ik niet met z'n voorkant tegen de grond schuurde - iets wat ik met de m'n Passat met een ton minder op de teller niet had.

Verder had ik in de overweging dat een schokbreker een werkslag zou hebben die met hoogteverandering verschuift en eerder en defecte schokbreker tot gevolg zou hebben. Maar als de achterkant iets omhoog komt met hulpveren, is de werkslag ook veranderd.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Dat laatste (werkslag) had ik ook ergens gelezens. Iemand had binnen twee jaar de dempers stuk door verlagingsveren en een ander reed probleemloos.....
 

haassie

Forumguru
Garage hier in de straat zegt dat achterdempers nog prima zijn. Voor daarentegen zijn minder. Dus wss voor de dempers vv en achter andere veren.

zag naast de eibach prokit ook eibach oem vv veren...irmand ervaring met deze?

Standaard eibach vervangingsveren, zijn die 100% gelijk aan de oem of toch net iets stugger wat minder inveren veroorzaakt bij volle belading?
 

EdK

Forumguru
@haassie ik denk dat je eens contact moet met @Antera , ik denk dat die je heel goed kan adviseren hiermee.
Want dempers van achter naar voren gaat volgens mij zo en zo al niet.
En mbt Eibach is antera de specialist van het fora en bied ze ook voor forumprijzen aan incl montage als je dat wil
 

haassie

Forumguru
@EdK....achter naar voren was niet de bedoeling haha...kan ook helemaal niet! Met antera ook al gemaild.

echter was ik eerst in de veronderstelling dat achter slecht was qua dempers, maar die werken prima. Achter zijn veren gewoon slap waardoor de auto bij volle belading in zakt.

Voor daarentegen deint wat na bij handmatig inveren. Hier moeten dus wel nieuwe dempers op.

zit alleen nig in twijfel om ook alle veren te vv door een eibach proset (30mm lager) of alleen andere standaard eibach veerset achter (eibach oem chassisveer) zonder verlaging.

@Antera vraag me alleen af of die standaard eibach veren (dus oem) net wat stijver zijn dan de Oem veren van skoda.
 

haassie

Forumguru
@Antera Laat ik de vraag anders stellen.

zijn er zonder te verlagen, veren van bilstein, eibach of een ander goed merk, met een betere veerkarakteristiek dan de standaard OEM veren van skoda. Hulpveer is vooralsnog geen optie.
 

Eltjo

Forumguru
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Het is bekend dat de veren van de SII te slap zijn. Ik reed een SII FL met minder km's die al veel beter aanvoelde dan mijn SII met 1XX dkm op de teller. Maar nieuwe veren van hetzelfde type zullen ook veel beter zijn dan jouw veren die inmiddels 10 jaar oud zijn en 200 dkm dienst hebben gedaan.

Waarom zijn hulpveren geen optie? Ben er blij mij terwijl ik meestal alleen rijd, maar met bagage tijdens vakantie of volledige bankbezetting en bagage ook geen probleem. Ook is die bij hoge snelheden minder gevoelig voor zijwind.

Heeft de garage bij jou in de straat alleen maar wat staan duwen of heeft die een testbank?
De Ibiza van mijn collega was bij de Seat dealer APK afgekeurd vanwege te "slechte" schokbrekers. Na mijn advies is hij langsgegaan bij een bandenboer met testbank die die mening niet deelde. Terug bij de dealer bleek dat ze er idd wat op duwde en ze geen testbank hadden -> auto goed gekeurd.

Probeer eens een paar rubbers van Ali tussen je (voor)veren waar ik na een 50-60 dkm nog steeds tevreden mee ben (met een zwaardere diesel). Voor €15 per setje en een half uurtje werk zonder gereedschap hoef je het niet te laten en je hebt niets te verliezen.
 

Antera

Donateur
Helaas zijn er geen andere veren voor eenzelfde hoogte alleen verlagingsveren met de betere eigenschappen.
 

haassie

Forumguru
Via autodoc de benodigde spullen besteld. Na een goede tien dagen wachten wat niet van deze tijd is kwam de doos met spullen binnen. Check check double check, ziet er ok uit.

Dempers voor ( bilstein b4), toplagers, rubbers, stofhoezen, stabilisatorstangen, alle febi bilstein, eibach prokit Nog wat montage kosten en klaar.

Resultaat: Auto ligt wat vlakker, net iets lager, is net wat strakker geveerd...maar niet té...en zakt achter nog maar beperkt door. Missie geslaagd. Nu alleen nog de achterdempers vervangen welke ik eigenlijk gelijk mee had moeten/willen nemen.....maar toch niet gedaan,shit. hoewel ze niet slecht zijn en hun werk goed doen, zweette er eentje toch een beetje. Duurt niet lang meer dus.
 
Bovenaan Onderaan