Nieuwe dsg 7 software

Aanstaande vrijdag krijg ik nieuwe software voor mijn 7 dsg bak. Iemand dit pas ook gehad en zo met welk resultaat?

yprgwt

Lid
Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden; ben wel erg nieuwsgierig welke versie je nu hebt, welke je krijgt, wat de reden van de update is/was, en welke motor je hebt... En last but not least; je ervaringen met de nieuwere software. Je ziet, een behoorlijke lijstje met vragen; ik hoop dat je ze kan beantwoorden :)

Wat ik nu kan beantwoorden is; Octavia 1.8 tsi uit januari 2010. Software versie die ik krijg is uit november 2010.

Bak blijft haast bij stilstand in zijn 2 en ik hoor en voel iets van onbelance. Of dat uit de bak kom? Verder schakelt de bak soms anders dan het hoort en dat is boter zacht.

Het wordt dus vervolgd.

Ronnie

Forumguru
Ben bang dat aan het einde van het verhaal toch de Mechatronic uitgewisseld wordt.........

Olavio

Senior Member
@gerard6
Dat van die onbalans klinkt mij bekend in de oren. Ik heb al sinds juli vorig jaar een trilling bij het overschakelen van 1 naar 2 (DSG7). Het gebeurt alleen als motor/bak warm is en als je langzaam optrekt. Soms gaat het goed, maar soms ook niet. Inmiddels wist ik hoe de bak te tergen om het effect op te roepen. Bij mij voelt het als die ribbels voor een stoplicht waar je overheen rijdt (of als je in een handkar te vroeg een te hoge versnelling kiest). Enkele maanden terug software-update gehad. Probleem bleef. Bij de dealer weer aangekaart en uiteindelijk twee weken gelden maar weer eens gevraagd naar een oplossing. Het trillen werd steeds erger en langduriger! Er was dus iets kapot aan het gaan. Bij de garage wilden ze nog eens kijken naar de software-update van de bak. Dat bleek al de laatste versie te zijn. Van de importeur hoorden ze dat de 'basisstand'(of zoiets) opnieuw geprogrammeerd moest worden. Dat is gebeurd en nu is het nagenoeg weg. :grin: Heel soms treedt het nog kort op, maar alleen omdat je het weet. Ik ben echter nog steeds aan het testen! Succes.:winkie:

Hallo Olavio

De trilling die benoemd herken ik niet. Als ik op de snelweg rijd dan merk ik iets van een trilling/speling vanuit mijn aandrijf as of lagers ofziets. Zo voelt het tenminste. Het lang in zijn 2 blijven ipv naar zijn 1ste versnelling is volgens mij niet zo bijzonder. Heeft de update bij jou nog wonderen gedaan?

Olavio

Senior Member
Hoi gerard6
Nee, het enige wat de update naar mijn gevoel heeft gedaan is dat de bak weer als nieuw schakelt. Alles wat ik hem geleerd had (als zelflerende bak) is kwijt:smiley29:. Als gezegd het probleem waar de update een oplossing voor moest bieden verhielp het niet. Overigens herken ik jouw probleem niet. Geen trillingen anders dan eerder vermeld. Overigens heeft die programmering van de basisstand meer verschil opgeleverd.

Mbt de basisstand wat moet ik hier aan denken?

Ik laat het verder wel weten hoe de update is gegaan. Verwacht er niet veel van dan kan het ook niet tegen vallen

Monteurtje

Forumguru
Als de DSG een update krijgt, dan moet er ook een basisafstelling uitgevoerd worden. Dit gebeurt met een proefrit en testkast. Paar keer snel optrekken in een bepaald toerengebied, paar keer achteruit rijden, vooruit rijden. En nog een paar van die dingen.
Dat moeten ze uitvoeren na de update. Dat staat ook in de werkbeschrijving van de update.
Maar wat er allemaal in de bak gebeurd durf ik niet te zeggen. Een mechatronic van een 6 traps DSG heb ik een aantal keer vervangen en dat ziet er aardig complex uit.

Monteurtje

Forumguru
Ze moeten proefrijden. Anders ronden ze de update niet goed af. Zeg er anders wel wat van, als ze niet gaan proefrijden.

Olavio

Senior Member
@monteurtje en gerard6
Ik denk dat ze dat dus de eerste keer niet hebben gedaan, gelet op de uitlatingen van de dealer, dat ze dat van de importeur te horen krijgen (de tweede keer). Als gezegd het rijdt nu beter, nog niet zo perfect als ik verwachtte, maar goed. Eerst eens kijken of mijn klacht nu wel of niet opgelost is.

Zo vandaag is de nieuwe update gedaan en het lijkt allemaal wat beter mbt de bak. Kijken wat hij blijft doen.
Proefrit is gedaan echter zonder mobiel testapparaat want die heeft de dealer niet.

Monteurtje

Forumguru
De testkast die ze hebben kun je ook gebruiken met een proefrit. De accu kan dat wel aan. En anders moet er een andere kabel aan zodat die wel oplaadt. Wel raar. Want de testkast geeft aan wat je moet doen. Maar dat maakt jou verder niet zoveel uit, denk ik. Hopelijk blijft het zo en is het opgelost.

Mijn grootste probleem was/is niet de bak maar een spelling gevoel wat ik in mijn stuur voel. Komt ergens uit mijn aandrijfgedeelte of lager. Kan het niet vinden. Dealer was ook niet echt bereid tot......

yal

Lid
Na mijn 4de dsg7 update is er ook met mijn auto gereden, zo'n 28km en te zien aan het verbruik , (niet zuinig gereden).
Hoop dat de motor wel op bedrijfstemperatuur was.

Wel weer een vreemde storing in het geheugen v/d motor.

Yal

Yal waarom 4de update? Gewoon opvolgend of steeds dezelfde?
Had jij nog echte punten gevonden wat zichtbaar/ voelbaar beter is geworden?

Ben een paar dagen verder en update heeft zeker verbetering gebracht. Schakelt mooier. Donderdag op wintersport en dan kijken wat hij doet.

Bovenaan Onderaan