Nieuwe Fabia rijder

Bart1979

Actief lid
Hallo allen,

Ik had me al kort voorsgesteld in het meet&greet topic op dit forum. Ik ben Bart, 34, afkomstig uit de omgeving 's-Hertogenbosch. Werkzaam als project engineer bij een bedrijf in de petrochemie in Rotterdam en daarom rijd ik best wel aardig wat op jaarbasis (45 a 50k).

Vandaag het koopcontract ondertekend voor een Fabia 2 GL uit augustus 2011 met net 13k op de klok. Kleur Brilliant Silver, verder eigenlijk helemaal standaard denk ik (airco, cruise, electrische ramen, electrische spiegels, lichtmetalen velgjes, etc).

Gisteren proefgereden in de auto samen met mijn wederhelft, en dat beviel boven verwachting goed. Ik was erg sceptisch over de 3-cilinder diesel, maar dat viel heel erg mee in de praktijk. We hebben bebouwde kom, provinciale wegen en snelweg gereden. Op de snelweg heerlijk rustig toerental bij 100-110 (wat je meestal toch maar kunt rijden op ons wegennet) en oppakken naar 120-130 ging beter dan ik had gedacht. Verbruiksmeter gaf gunstige waarden aan tussen de 2 en 4 l/100km tijdens de proefrit. Aangezien de motor nog niet echt is ingereden zal dit denk ik in de praktijk ook wel haalbaar zijn. Ik rijd dagelijks 150km woon/werk in totaal, en zakelijk een 500 a 800 per maand.

Afwerking en 'percieved quality' zijn veel beter dan ik gewend ben van mijn franse gebakjes tot nu toe...alles voelde solide aan, en wekt de indruk dat het zo een hele tijd zal blijven.

En hiermee is een voormalig VAG-scepticus dus bekeerd. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, ik heb tot nu toe eigenlijk vrijwel alleen maar in PSA-producten rondgereden, met een enkele uitstap naar Renault. Eigenlijk waren de Renaults (Twingo II nieuw gekocht, en Megane in de lease) de meest probleemloze. De Peugeots en Citroens waren alle tweedehands auto's met de nodige issues. Mijn huidige auto, een 206 sw 1.6 16v uit 2003 op LPG G3 is een echt probleemgeval. Veel storingen, dure reparaties en onvoorziene kosten.

Kortom, ik hoop dat ik met deze aankoop gewoon een degelijk stuk mobiliteitsgereedschap heb gekocht. Ok, het is niet de meest flitsend gestylde auto en van binnen ronduit aan de saaie kant. Daarentegen voelt het goed aan, en als de auto ook in gebruik saai is, ben ik tevreden!

De deal bij de dealer was goed: nette inruilprijs, een jaar volle skoda garantie op de auto, etc. Verder nog een rubber kofferbakmat erbij en worden de greenline-stickers op de zijschermen verwijderd. Ik twijfel nog over het laten verwijderen van de type-aanduiding op de kofferklep, dat staat misschien net iets strakker. Verder geen reclame op de kentekenplaathouder, dus al met al wordt het een strak karretje!

Nu nog een week wachten tot de aflevering...ik ben erg benieuwd.

Tot snel,
Bart

Dennis Nijholt

Forumguru
Welkom Bart op dit forum en vele probleemloze kilometers met de Fabia 12TDI, maar dat zal wel lukken. Ben benieuwd naar de foto's over een week ;)

Noord26

Forumguru
Hej Bart,

Ik ben ook afkomstig uit de omgeving van DB. Woon er tegenwoordig echter niet meer.

De pers is een beetje minachtig over de 1.2Tdi, maar mijn ervaring in het verleden is dat het een prima blok is. Meerdere malen naar Spanje er mee gereden en nergens de indruk gehad iets te kort te komen!

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanschaf!! Post wat foto's als je de auto hebt.
Tja een Skoda is misschien niet de spannendste auto maar gezien de prijs/kwaliteit wel een verantwoorde keuze m.i.

Cordoba

Forumguru
Welkom Bart, en veel plezierige km's met de Fabia gewenst. Wat de logo's/type-aanduiding op de achterklep betreft: als je die er af haalt, blijft er ook geen vuil in hangen, en kun je 'm makkelijker schoonmaken en beter poetsen.

hpolie

Senior Member
Bart, van harte gefeliciteerd met de Fabia en dat je er nog vele km plezier mee mag beleven.

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst en heel veel plezierige en veilige kilometers toegewenst.

greetz Corné

Joske

Forumguru
Welkom Bart, de mooie introductie.. daar houden wij wel van EN nog meer van foto's natuurlijk :D.

P.S. toevallig niet ook actief in de Antwerpse chemie? (outsourcing ofzo)

Bart1979

Actief lid
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik hoop dat deze aankoop een betere gaat zijn dan de vorige auto's. Wel al een hoop gelezen, onder meer over de EGR en de koppelings-issues, maar we zullen zien. Hopelijk valt het allemaal mee. Nog een jaar vol garantie, en ik zal contact opnemen met de dealer over de EGR, kijken of die al vervangen is of evt preventief onder coulance kan worden vervangen (is het nieuwe onderdeel beter dan het oude?).

Ik zal zodra de auto er is zeker even foto's posten!
@Joske: Ik heb wel een tijdje in de Antwerpse haven gewerkt, maar vanwege de lange woon-werk afstand daarmee gestopt. Voornamelijk voor engineering contractors gewerkt in het verleden. Nu in Rotterdam direct bij een bedrijf in dienst en dat bevalt uitstekend ;).

Groeten, Bart.

Bart1979

Actief lid
Zo, vandaag de boel definitief gemaakt. Ook nog opdracht gegeven om de typeaanduiding te verwijderen op de achterklep.

Ook nog wat vragen gesteld aan de dealer omtrent wat veel voorkomende problemen:

- EGR klep (preventief vervangen of toezegging voor coulance mocht het gebeuren)
- Foutieve melding kapotte lamp --> software update?
- Lekke condensor airco --> evt preventief rooster plaatsen?
- Service voor aflevering --> ik moet wel gewoon 15k kunnen rijden als ik de auto ophaal, en niet nog maar 6 ofzo...

Verder de vraag of hier iemand ervaring heeft met de garantie (ZekerSkoda)? Ik kom er bij de voorwaarden niet 100% uit of onderhoud bij de dealer verplicht is. Indien dat niet verplicht is, laat ik m liever bij mijn Vakgarage onderhouden, dat scheelt nogal in de kosten zo te zien op basis van de onderhoudsprijzen op de website van Skoda, die zijn in mijn ogen wel aardig aan de hoge kant.

Nu nog wachten op de bevestiging dat ik m zaterdag kan ophalen...;).

Joske

Forumguru
Had toch ergens al eens begrepen dat onderhoud bij officiële garage nodig is voor van de garantie te kunnen genieten.. Maar dan spreken we over de basis 2 jaar garantie bij aankoop nieuwe wagen, verlengen met 2 jaar mits meerprijs ook mogelijk. Maar hoe zit dat bij jou dan? Is de garantieperiode dan 13000 km geleden begonnen of heb je iets anders afgesproken met de dealer?

Bart1979

Actief lid
De auto is van augustus 2011, en heeft nog tot eind augustus fabrieksgarantie. De Skoda dealer biedt op deze occasion een jaar 'ZekerSkoda' garantie aan. Bij fabrieksgarantie is het sowieso niet meer waar dat je bij de officiele dealer moet laten onderhouden, dit is bij wet vastgelegd. Bij de occasiongarantie van Skoda weet ik dat echter niet. Zie ook de volgende link:http://www.skoda.nl/over-skoda/zekerskoda-occasions.aspx

Bart1979

Actief lid
Haha, ja net die mobiliteitsgarantie is alleen als je onderhoud bij de dealer doet. Dat interesseert met niet zo, ik heb toch al pechhulp via Allianz. Het gaat er dus om of het nodig is om te onderhouden bij de dealer om de garantie van kracht te laten blijven. In mijn ogen is het een verlenging van de fabrieksgarantie, en dan zou dus in principe onderhoud bij de dealer niet nodig zijn (bij wet). Hmmmm...:pieker:

Bart1979

Actief lid
Zo, gisteren de Fabia opgehaald bij de dealer :D. Aflevering verliep netjes, alle puntjes die ik had aangegeven waren aangepakt (typeaanduiding en stickers verwijderen, rubber kofferbakmat). Daarnaast had de auto een grote onderhoudsservice gekregen, dus ook dat is voorlopig in orde.

Enige slordigheidjes waren dat bij het poetsen (polijsten) van de auto het logo achter duidelijk was geraakt, en voor een deel van de verf was ontdaan. Dit hadden ze zelf niet gezien, en wordt dus nog asap opgelost door een nieuw logo. Daarnaast was de financiele man van de dealer op vakantie, en hadden ze dus niet gechecked of het geld binnen was...en dat kon men op zaterdagochtend ook niet meer controleren... Al met al ligt deel II dus nog bij de dealer, en krijg ik dat zodra ze hebben gecontroleerd dat het geld er is. Laten zien dat ik het geld had overgemaakt op mijn internetbankier-pagina was niet afdoende volgens hen:pieker: . Beetje jammer, maar goed. Dat komt deze week dus nog in orde...

Gisteren vooral besteed aan het doornemen van de boekjes, het is mijn eerste VAG-product dus moet even wennen aan de werking van alle zaken.

Tot nu toe nog niet veel gereden, vandaag naar mijn ouders in Zuid-Limburg dus dat wordt een eerste goede rit.

Wat valt op tot nu toe:

- Relatieve rust aan boord
- Degelijke indruk van de auto
- Nette afwerking van het interieur (vergeleken met mijn vorige auto's 206 en C5)
- Goede zitpositie in te stellen, ik zit veel beter dan in de 206.
- Goede geluidskwaliteit van de standaard 'swing' radio en speakers (ook hier geldt weer, mijn referentiekader is misschien wat beperkt).

In ieder geval zijn we er blij mee, en hopen we er vele probleemloze kilometers mee af te leggen.

Dan nog wat quick and dirty iphone pics:

Picture009.jpg

Picture006.jpg

Picture005.jpg

Picture007.jpg

Picture004.jpg

Picture001.jpg

Groet, Bart

Bovenaan Onderaan