Nieuwe jaar, nieuwe foutmelding haha

Monteurtje

Forumguru
Ja dat klopt. Dat is de software versie. Dus bij jou is de update van toepassing en kan het daarmee opgelost worden.

bobracing

Forumguru
@Monteurtje
Vandaag de wagen naar de dealer in Veghel gebracht voor de terugroepactie. Toen ook direct het verhaal kort verteld en de dame aan de balie schrok in eerste instantie:) storing gehad en ook gewist!? Nou die moeten er eigenlijk in blijven staan. Maar heb toen verhaal nogmaals verteld en toen snapte ze ook waarom ik hem verwijderd had en waarom ik graag een update wilde.
Kreeg in de middag een telefoontje dat de update was uitgevoerd en dat zij enkel nog 1 storing gevonden hadden welke er ook mee te maken had en die is nu ook weg. Moest inderdaad enkel het bedrag van 54 euro afrekenen voor de update en zag dat er ook een stukje met de wagen is gereden dus hopen dat het nu goed is.
Thuis ter controle ook de wagen aan VCDS gehangen en inderdaad heb nu versie 9971 :)
vcds2.png

Nu hopen dat ik tot de volgende kleine beurt bij 224.000 geen lampjes of wat dan ook krijg, nog 6.500km te haag :)

bobracing

Forumguru
Vandaag wederom dezelfde 2 fouten gekregen op hetzelfde stuk weg onder dezelfde omstandigheden.
Op een 80 weg netjes in zijn5, rond de 84km per uur cruise control erop... ineens cruise control eraf en gloeilampje weer knipperen. Wederom naast de kant, contact uit en weer door. Mijn vader reed in mijn auto en deed de cruise control weer aan. na een km of 5 weer hetzelde... toen weer contact uit en weer gaan maar nu cruise control uit gelaten en wat toeren rijden, geen probleem meer..
VCDS eraan en ja hoor dezelfde 2 foutmeldingen zoals in het begin weer terug. Help
@Monteurtje zegt dit jouw iets? Is het toeval dat het gebeurt met cruise control of toch?

bobracing

Forumguru
Korte update, kmstand is nu ongeveer 219.300 en heb sinds die keer dat me pa de foutmelding kreeg doordat hij op cruise control reed niet meer gehad! Moet erwel bij zeggen dat ik nu zonder cruise control rij.
Wacht het af tot de 220.000 en ga hem dan weer gebruiken, ik verwacht dat ik binnen 200km de foutmelding weer terug heb. Wat kan dan de oorzaak zijn?

bobracing

Forumguru
Gisteren trouwens wel een nieuwe foutmelding op het dashboard.... Lampje defect :D yes heb hem eindelijk een keer! Vervangen en probleem was opgelost!

bobracing

Forumguru
De foutcode U0146 blijft terugkomen als ik ook maar even de cruise control gebruik, niet altijd gaat het gloeilampje branden maar de foutmelding komt wel.
Wat is hier nu een permaneten oplossing voor? Heb het idee dat deze melding samen hangt met 2 andere die ik in de wagen heb zitten namelijk:

00470 combination omfort databus in single wire 011 open circuit
B1052 control module for cellular telephone 009 open circuit.

Heb de reset al uitgevoerd, dus accu 12 uur eraf met de polen op de juiste manier loskoppelen, maar geeft geen verschil en wissen van beide codes geeft geen resultaat het blijft terugkomen.

Wil het graag schoon hebben :)

Monteurtje

Forumguru
Code: 00470. CAN-bus Comfort werkt op 1 kabel.
Can-bus werkt met 2 in elkaar gedraaide kabels. CAN High en CAN Low. Over beide kabels worden dezelfde berichten verstuurd tussen de regelapparaten. Ze hebben een verschil in spanning en als je het een scoop zou bekijken is het signaal tegenovergesteld.
Nu heb je een storing dat CAN-bus comfort op 1 kabel werkt, dat betekend dat 1 van de 2 kabels onderbroken is of een regelapparaat in CAN-bus comfort de storing veroorzaakt.
CAN-bus comfort werkt prima op 1 kabel.
Zou een CAN-bus kabel van de aandrijving onderbroken zijn. Dat stopt de auto ermee. Omdat de aandrijving qua veiligheid belangrijker is dan comfort.
Can-bus kabels zijn altijd oranje gecombineerd met een tweede kleur. Dat is afhankelijk waar die voor is.
CAN aandrijving: CAN High, oranje/zwart en CAN low, oranje/bruin.
CAN comfort: CAN High, oranje/groen en CAN low, oranje/bruin
CAN infotaiment: CAN High, oranje/violet(paars) en CAN low, oranje/bruin.
Over CAN-bus is nog veel meer te vertellen.

Code: B1052 Heeft met regelapparaat van de telefoon te maken.
Bedrading of regelapparaat zelf. Heb heel snel in een boekje gekeken. En CAN-comfort heeft geen verbinding met het regelapparaat van telefoon. Maar een stroomloopschema geeft daar meer zekerheid over.
Of deze 2 storingen met elkaar te maken hebben is mogelijk maar dat weet ik niet zeker. En cruise control zou wel met de eerste te maken kunnen hebben. Want cruise control zit in je stuurkolom elektronica en die zit weer op CAN comfort aangesloten.

bobracing

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp is 00470 een CAN comfort systeem dus het werkt prima, klopt maar soms valt ie weg als het gloeilampje gaat knipperen en dan komt de storing dus in het systeem. Maar hoe moet ik dit systeem dan zien? Gewoon een los stuur kastje dat ergens onder het dashboard dit gemonteerd ? Of regelt de ECU uit, gezien ik de foutcode haal uit de unit van de motor die ik recent had laten updaten bij de dealer.
Als ik terug ga kijken zijn beide storingen op hetzelfde moment gekomen ten tijden na het inbouwen van de telefoonmodule.

Waar zou jij beginnen met zoeken naar deze storing? En is het uitwisselen van de ECU plug en play of dien je er nog en te doen programmeren zoals sleutels etc ?

Alvast bedankt!

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje Een info over CAN-bus, waar ik weinig of niets van wist. Als ik je goed begrijp maakt het voor de werking niet uit of de CAN-low of de CAN-high is onderbroken.

@bobracing Als ik je bericht over de telefoonmodule combineer met de info van Monteurtje, denk ik dat je moet beginnen om de bedrading en contacten van de telefoonmodule te gaan checken.

bobracing

Forumguru
Wat ik al gedaan is het volgende:
Accu los ditmaal op de manier wat gerrit speek voorschrijft.
Dan de radio eruit gehaald en de tussenkabel voor de telefoonmodule los gehaald en de fabriekskabel weer terug in de radio. dus de telefoonmodule ligt dan los van het systeem. Toen weer stroom erop en testen de CAN Comfort melding bleef komen, telefoon melding was weg omdat de module er niet in zat uiteraard. Hierna besloten weer terug te zetten en ja hoor telefoonfout ook direct terug. Dus mijn vermoede zelf is telefoonmodule geeft fout, maar of dat die andere in de weg zit?

Monteurtje

Forumguru
Oke. Dan hebben de 2 storing niks met elkaar te maken. De ene storing zit dus in de kabelboom/verloopstekker van telefoon of het regelapparaat van de telefoon.

CAN-bus storing komen niet veel voor maar is wel lastig. Je kan door uitlezen van meetwaarden van de Gateway, systeemcode 19, kijken of je daar kan vinden of er een regelapparaat over 1 kabel communiceert. Meetwaardes die je dan moet hebben beginnen ergens bij meetwaardeblok 110 en verder.

CAN bus is globaal als volgt opgebouwd. Er zit verschil tussen auto met en zonder start stop en door de jaren heen is er ook wat verandert.
Ga nu even uit van de Fabia Greenline.
Deze heeft een apart Gateway regelapparaat. Zit ergens boven gaspedaal.
Vandaar uit gaan de CAN-bus kabels naar de verschillende regelapparaten. Of beter gezegd. Kabel uit regelapparaat gaat naar een knooppunt in kabelboom. En vandaar uit naar de regelapparaten.
Dat geldt voor comfort, aandrijving, infotaiment enz.

@Cordoba Nee het maakt niet uit of CAN High of Low onderbroken van CAN comfort. Alles blijft werken. En normaal gesproken merk je hier ook niks van. Uitzondering daargelaten @bobracing ;)

bobracing

Forumguru
Ik heb die module volgens mij zien zitten is van continetal en zit tegen de middentunnel aan rechts van het gas pedaal, klein zwart kastje met stekker erin nietwaar?
mogelijk heb ik storing: B1052 opgelost. Heb in de module gekeken met VCDS en alle vinkjes nagelopen hierin stond een optie standaard aan van stuurwiel bediening, gezien ik die er niet in heb zitten het vinkje weg gehaald en de code opnieuw geladen, toen scannen en het was weg :) auto van contact en weer aan en code bleef weg, dus mogelijk deze nu weg.
Toen de wagen geheel laten scannen op fouten en kwam nog enkel deze fout terug:
fouten.jpg

de fout in zijn geheel:
de_fout.jpg

Nu kan ik met VCDS ook die meetwaardes zien, maar hier ben ik nog niet zo in thuis, heb zo maar een voorbeeld plaatje gemaakt en ga mezelf even inlezen hoe dat nu precies werkt, maar hier kan je dan zien dat bepaalde dingen goed werken ? en is het domweg alle nummers van 001 tm zeg 200 nalopen?
vbbloks.jpg

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
De cruise control fout is dus gewist gisteren en heb nu de fout nog niet terug gezien ik hem niet gebruikt heb. Maar ik denk dat die 2 dan wel met elkaar te maken hebben nietwaar? Voorbeeld als ik 120 rij op de snelweg, lekker de cruise control erop en dan ineens na een willekeurig aantal KM valt ie eraf en dan gloeilampje knipperen. Wagen van contact en weer starten en cruise control niet gebruiken en lampje blijft uit.

bobracing

Forumguru
Ik heb de melding nog steeds en wil hem toch wel oplossen.
Ik heb zitten denken als ik nu eens weet welke regelapparaten eraan hangen dan kan ik die toch 1 voor 1 loshalen of ontkoppelen? En als dan het probleem weg is weet ik in welke hoek het zit?
Of zeg ik nu iets geks?

turboturbo

Forumguru
Je schrijft dat je de optie stuurwiel bediening uit gezet had, eerder. Inmiddels heb je toch wél een multi functioneel stuur?

turboturbo

Forumguru
Nee oké het klinkt allemaal wel ingewikkeld - dacht al dat mijn opmerking niet de 'sleutel' zou zijn. Maar soms zie je maar iets simpels over het hoofd bij een ingewikkeld verhaal..... :pardon:

bobracing

Forumguru
Kleine update.
Die fijne cancomfirt melding heeft de wagen nog steeds!!!
Echter de cruise control blijft nu werken... Nadat ik het EGR gewisseld had bij 224.650 direct getest en ja hoor tijdens cruise control dat fijne gloeispiraal lampje, dat 3x getest en 3x dat resultaat. Toen niet meer gebruikt en lekker doorgereden om de EGR niet te belasten, bij 231.000 het maxidot erin gezet bij de dealer en de week erbij de stand laten aanpassen, Bij de 233.000 toch weer getest om met Cruise control te doen rijden, en wat denk je het blijft werken! Nu zelfs bij de 235.000 op de teller lange ritten constant op de 85 of 110 gezet en geen probleem en zelfs geen storing...
Vaag......

Bovenaan Onderaan