Nieuwe Kodiaq II PHEV ophalen

Hey, en sorry voor de late reactie... ik ben eigenlijk 2 dagen na het ophalen van de Kodiaq gelijk met de familie op vakantie naar Zweden getrokken.... De Kodiaq zit dus nu al lekker voorbij de 4000 km

Ik ben echt wel héél tevreden. Rijdt echt geweldig, net een salon op wielen, erg comfortabel, en alle rijhulpmiddelen die er op zitten werken gewoon goed en maken het rijden erg aangenaam.

In Zweden heb je erg weinig autostrade, bijna alles is kleine weg waar je de hele tijd 60 / 80 / 90 / 70 ... mag rijden, dan is die travel assist die de verkeersborden herkent en telkens de ACC snelheid aanpast echt wel super relax.

Het is de mild hybrid versie, dus niet de plug in hybrid, en ik lees vaak in reviews dat de mild hybrid net wat vermogen zou missen voor zo'n grote wagen... ik heb er in elk geval geen last van gehad. Hij is merkzaam sneller in acceleratie tov mijn vorige kodiaq (die ook de 1.5 TSI had, maar zonder mild hybrid) en op de Duitse autobahn haalt hij erg vlot 170 (sneller wou ik nu ook weer niet gaan met een gloednieuwe auto)
Nu goed, in mijn ogen koop je ook geen Kodiaq om snel of sportief mee te rijden, maar wel om comfortabel met het hele gezin op vakantie te trekken en op dat vlak scoort hij echt hoog.

Kodiaq2024.jpg

@SuperBeeb : de eerste 4 maanden zat ik bij een werkgever die me een Peugeot 5007 als voorloopwagen had gegeven. Redelijk kaal model (airco, gps, parkeersensoren) en mss ligt het aan mij maar ik vond het een brakbak... Bijna alles moet je via het scherm instellen, geef mij toch maar wat fysieke knoppen... Als dan bovendien het scherm uitvalt (enkele keren meegemaakt!!) kan je zelfs de temperatuur niet meer aanpassen wegens geen knoppen....
Daarna ben ik 2 maand werkloos/autoloos geweest, gelukkig kon ik soms gebruik maken van een mini cooper van iemand vd familie. Ben dus van een hele kleine naar een hele grote auto gegaan :LOL:
 
Van de week bij wegrijden 1x een korte "fluittoon" uit het vooronder. Ook 1x bij remmen. Na enige kilometers niet meer.
Ik kan het geluid niet thuisbrengen nog. Wel gemeld bij dealer (die belde gisteren voor de ervaring met de nieuwe auto), even in de gaten houden. Iemand anders met de nieuwe Kodiaq ook gehad?
Wel ik heb iets wat min of meer gelijkwaardig klinkt. Vanmorgen een hele scherpe hoge toon. Na enkele seconden stopte de toon en kwamen er uit het dak krakende geluiden. Het leek, in mijn voorstelling, er een beetje op alsof mijn dakraam samengeperst werd.
 

Arjan1970

Nieuw lid
Beste Skoda rijders, momenteel rij ik nog een sportline en ben aan het orienteren in de nieuwe Kodiaq PHEV.

Heel nieuwsgierig wat de recente berijders vinden van de PHEV , Hoe verhoudt de nieuwe PHEV zich tov de Kodiaq I 1.5 TSI qua vermogen en geluid ?
 

johnboy

Donateur
Type 2 laadkabel, geel, aan meters weet ik niet 123, ruim voldoende om van laadpaal naar voren te komen
 

johnboy

Donateur
Nope, bij mij niet maar heb nog oplader van mijn Enyaq
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rdrummen

Senior Member
Ter info: Gisteren nog even bij onze dealer langsgeweest voor een bestelling-update; het blijkt dat het Honeymoon-systeem niet meer echt functioneert. (de auto van ons zou op 6 januari geproduceerd gaan worden, maar is blijkbaar nu al in ons land aangekomen!)
 

mvank01

Nieuw lid
@johnboy ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met de Kodiaq tov de Enyaq. Ik rijd sinds 06-2020 een Kodiaq Sportline en helaas moet ik deze inleveren. Nu ben ik opnieuw aan het kijken, maar twijfel voor Enyaq of Kodiaq PHEV. Ik zelf heb nog niet kunnen rijden met de nieuwe Enyaq 85, gezien deze nergens (in de buurt) als demo beschikbaar is. In de Showroom merkte ik wel een verschil met de stoelen, Kodiaq zit perfect, waarbij de Enyaq niet slecht is, maar niet zo goed als de Kodiaq. Hoor graag jouw afweging tussen beide auto's
 

johnboy

Donateur
@mvank01 ik heb afgelopen 3 jaar een Enyaq 60 gehad.
Qua rijcomfort is de Enyaq stugger afgeveerd, is wel logisch want is wel veel zwaarder (300 kilo). evenwel perfecte reisauto. Met 4 personen en bagage no problemo.
Nu ik de Kodiaq II rij, deze is wat minder strak geveerd, is ook wat lichter, voelt wat rustiger aan.
Stoelen zijn inderdaad anders, de Kodiaq heeft verstelbare zittingen voorin, met mijn 2,02 meter net iets prettiger maar qua comfort ontlopen ze elkaar niet veel.
Kodiaq is ruimer, voorin gelijkwaardig, 2e zitrij is bij de Kodiaq ruimer, Enyaq an sich ruim genoeg. Bagage ruimte: Kodiaq de winnaar alhoewel 4 grote koffers ook in de Enyaq kunnen.
Het navigatie/entertainment systeem is bij de Kodiaq wel sneller maar nieuwere Enyaq's hebben ook een verbetering begrijp ik.

Ik ben overgestapt op de Kodiaq PHEV voor het laadgemak. 90% van mijn ritten de afgelopen minimaal 3 jaar waren onder de 100km. Daar geen verschil in beide auto's, beide elektrisch.
Langere ritten met de Enyaq (330 km in de zomer, 200-250 in de winter) wel plannen waar te laden, soms gedoe (weinig laders in parkeergarage, onderweg een goede lader selecteren en langere reistijd (20 min per keer valt wel mee)). Overigens de 85 versie heeft meer bereik.
Rondreis in Zweden ging prima, overal Ionity snelladers, qua kosten net iets goedkoper t.o.v. benzine. Wel elke dag plannen waar te laden (veelal gepland rond lunch tijd, dan geen tijdsverlies).

Nu met de Kodiaq hybride rijden op langere afstanden betekent zuinig qua benzine verbruik en op de accu tegelijkertijd. Ik rij nu gemiddeld 2,6L/100 km en 13,4 kWh/100 km de afgelopen 8400 km. Dat is best wel oké. Met de kou is bereik van de accu wel verminderd van 120 km naar 85 km.
Accu leeg bij de Kodiaq: gewoon doorrijden is wel heel erg makkelijk, rustig en prettig. Heen en weer naar Maastiricht vanuit Dordrecht bijna op 1 lading in combi met brandstof.

De Enyaq heeft iets meer trekkracht maar de Kodiaq meer dan voldoende op elektrisch. Met de motor in combi prima, de Enyaq wat soepeler maar dan ook meer verbruik :-). Draaicirkel Enyaq is overigens een stuk kleiner.

Mijn laadpaal thuis doet nog steeds goede diensten. De auto al rijdend opladen kan niet meer t.o.v. eerdere Octavia en Superb modellen vanwege Europese eisen. Overigens is zo opladen relatief duur.

Travel assist op beide auto's, ik wil niet meer zonder! Ik ben wel van 20 inch wielen op de Enyaq teruggegaan naar 18 inch op de Kodiaq. Meer reiscomfort en minder verbruik. 20 inch stond wel goed overigens :-).
Met de Kodiaq iets minder software dingetjes, de nieuwere Enyaq's zijn al beter.
De vorige Kodiaq vond ik het model wat beter, nu wat ronder. De Enyaq vond ik erg mooi. Maar, dat is persoonlijk...

Ik ben erg happy met de Kodiaq PHEV.
De fluittoon bij het remmen van de Kodiaq rond de 45 km/u neem ik nog voor lief, morgen naar de dealer voor software update en hopelijk weg.

Mijn tip zou zijn om toch een dealer wat verder weg te vinden voor een proefrit met de Enyaq.
Dan kan je mooier vergelijken in plaats van mijn wellicht subjectievere mening.
Edit: op Tweakers een zeer uitgebreid forum over de Enyaq.
 

mvank01

Nieuw lid
Dag @johnboy, dank voor je uitgrebeid verhaal. En bedankt voor tip voor Tweakers!
Zelf nog weinig ervaring met electrish rijden. Model van Enyaq vind ik mooier dan Kodiaq 2, Kodiaq 1 sportline vind iets mooier door de strakkeren lijnen, maar is kwestie van smaak. Ik ga iig opzoek naar een dealer met de Enyaq 85 (liefst sportline). Maar zoals ik hoor is het af te raden de 21inch velgend gezien de auto al heel erg stug geveerd is? mijn ander optie is nog de Audi Q4 Ambition, maar die heeft wat minder ruimte dan de Enyaq en Kodiaq. Had je nog Dynamic Chassis Control Pakket overwogen? Vraag me af of dit nog echt een toegevoegde waarde heeft? mocht het een Kodiaq worden is dit mijn keuze:

- Comfort Pakket (WCB)
- Light & View pakket (PLB)
- Parkeer Pakket (PAC)
- Winter Pakket (PWD)
- Head-up display (PTD)

extra optie evt
- Dynamic Chassis Control Pakket (PPP)
 

johnboy

Donateur
Dank je wel, graag gedaan.

Ik weet niet meer 123 of DCC ook bij de Enyaq beschikbaar was maar ik wilde onder de subsidiegrens blijven, nog genoeg te kiezen.

M.b.t. de Kodiaq pakketten, mooie keuze, het DCC pakket was bij bestellen niet leverbaar (evenals de Sportline) dus geen overweging behalve er niet op te wachten. Deze dagen al gebruik gemaakt van het winterpakket!
Ik heb i.p.v. het Comfort Pakket gekozen voor het Familie pakket, o.a. voor de extra airbags.
Het adaptive frontlight system vindt ik geweldig hoe zijkanten en borden naast de weg worden verlicht indien er geen wegverlichting is.
Ik heb ook het Akoestisch pakket genomen, heerlijk stil. Verder heb ik de trekhaak er gelijk bij genomen, naderhand installeren geeft problemen.

Succes met de proefrit, dan krijg je waarschijnlijk ook de 21 inch velgen om uit te proberen :-).
 
Bovenaan Onderaan