Nieuwe luidsprekers in de deur (O1)

Bakkertje

Forumguru
Als 1 luidspreker in tegenfase is geschakeld heb je daar vooral last van op het moment dat de balans in het midden staat.
Door deze helemaal op links en op rechts te zetten kun je het laag per speaker prima waarnemen.
 

turboturbo

Forumguru
Update; ik heb deze week ook de speaker aan de andere zijde succesvol vervangen.

Ik heb ook de tweeters vervangen. Geluid verbetering is goed en mijn gevoel dat de boel 'uit fase' was, is nu weg. De Pioneer speakers die ik overnam van @TimT klinken gewoon wat dieper tov de standaard speakers die gauw wat scheller klinken. Dat gaf in perceptie een volume verschil ten nadele van de Pioneer speaker. Tenminste dat is mijn vermoeden.

Ik ga nu de waardeloze 6 x 4 speakers achterin ook nog een keer vervangen.

En misschien dat ik de tip (http://www.skodaforum.nl/forum/i/hoge-tonen-tweeters.591/#post-10177) van @TurboBooster ook nog opvolg, want ik zag dat de nieuwe Pioneer tweeters géén weerstand hebben en die van Skoda hebben dat wel. De Pioneer tweeters krijgen dus nu parallel met de base speakers hetzelfde signaal. Dat wordt meestal gescheiden door een soort filter toch?
 
De tweeters heb ik gewoon orgineel gelaten. Heb geen filters toegepast, de filters met de tweeters welke bij de composet horen liggen nog netjes ingepakt in de doos.
 

floyd2

Forumguru
van Skoda hebben dat wel. De Pioneer tweeters krijgen dus nu parallel met de base speakers hetzelfde signaal. Dat wordt meestal gescheiden door een soort filter toch?

Ja en nee, het volle signaal gaat weg van de basspeaker maar in het kabeltje naar de tweeters of op de tweeters zelf zit een condensator die alleen het hoog doorlaat.

Update, zie net dat er nog en blz1 zit aan dit topic waarin het antwoord al soort van is gegeven.
Ideetje voor zekerheid over plus en min, pak een penlightbatterij en maak er 2 draadjes aan.
Tik alleen de basspeaker kort aan en kijk welke kant de conus heen beweegt.
Dan weet je het zeker.(+ batterij moet conus naar buiten doen bewegen)
Wil je het ook zeker weten van je autobedrading.?
Doe hetzelfde met je oude blaupunkts en kijk welke draad op welke pool zat.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Over de vermoedelijke uit fase vraag ben ik uit; dat lag aan mij(n gehoor) er was geen sprake meer van / niks meer van te horen toen ik beide kanten vervangen had.

maar in het kabeltje naar de tweeters of op de tweeters zelf zit een
In de nieuwe Pioneer tweeter zit geen condensator itt de origenele van Skoda wel. Ik mis voor m'n gevoel ook echt wel bas weergave ondanks dat het geluid al een stuk mooier is met de nieuwe speakers. Dus ik ga idd even kijken of dat aan (het missen van) zo'n condensator kan liggen, of dat het mijn wens voor een subwoofer is....
 

floyd2

Forumguru
Achterop vind je deze 2 stekkers. De binnenste gaat naar de tweeter, bovenin de deur (ik dacht dat de draadjes markeren handidg was, maar dat bleek achteraf helemaal niet nodig omdat de speakers parallel geschakeld zijn)
Bekijk bijlage 54387

Volgens mij zie ik als ik inzoom een + teken naast de aansluiting waar de stekker uit is.;)

Wat je nog kan testen ivm. weinig lage tonen is je fader eens naar voren draaien.
Misschien zitten je achterspeakers wel verkeerd om aangesloten en werken die in tegenfase.(niet geschoten is altijd mis)
Heb je bij het monteren van de speakers tochtband gebruikt onder de rand waar de schroeven doorheen gaan?(luchtdichte afsluiting)
 

turboturbo

Forumguru
Fader functie idd geprobeerd, geen verschil hoorbaar.

Tochtstrip niet gebruikt, goeie tip! Heb nog een stukkie liggen :) Maar luchtdicht van de achterkant gaat sowieso niet lukken want daar zit ook al een gat in het foam voor de stekkers. Of gaat het meer om dat het luchtdicht is tussen voor en achter?
 

floyd2

Forumguru
Ja, voor en achter luchtdicht is belangrijk anders krijg je acoustische kortsluiting. (Signalen van de voor en achterkant heffen elkaar op)
Ik leg de basspeaker altijd voor me met de magneet naar boven en breng dan tochtband aan op de rand die aansluit met de deur en monteer m zo.
Gaten direct om je speaker heen afdichten bij voorkeur met antidreunplaat maar iets anders is beter als niks.(ik heb bij iemand anders bij gebrek aan loodbitumen eens trespa gefiguurzaagd en vastgekit en dat werkte ook prima)
Is dat spul op die foto van je deur gewoon dunne plastic folie/plaat?
Zitten daar veel gaten achter?
Zo ja, zou ik toch eens kijken voor loodbitumen(vibraflex?)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb wat bitumen / audio demping materiaal liggen, maar nog niets mee gedaan. Omdat ik de speakers er nu simpel kon verwisselen zonder de deurbekleding te hoeven demonteren. Er zit een soort foam-achtige deken zoals je op de foto's van TimT kan zien. Dat dempt ook wel iets. Misschien dat ik een keer later als ik toch achter die deken moet zijn bijv voor defect raam mechanisme, dat het demping materiaal aan breng.

Ik heb ondertussen even de specs opgezocht van deze set. Ik kom er al googlend nog niet achter of er een passief filter op de tweeters zit en/of een filter aan te bevelen zou zijn.

---------------

Pioneer TS-170Ci

17 cm Custom-Fit componenten systeem

  • Maximaal vermogen: 170 Watt
  • RMS vermogen: 35 Watt
  • Frequentie bereik: 25 Hz - 28 kHz
  • Impedantie: 4 Ohm
  • Gevoeligheid: 89dB
  • 30mm PEI Balanced Dome Tweeter
  • IMPP-wooferconus
  • Geschikt voor o.a: Renault, Opel , Peugeot, Citroen, Kia, Hyundai en Volkswagen
  • Inbouwdiepte: 45.5mm

Aanbevolen speakerdraaddikte: 1.5mm² - 2,5mm²
 
Bovenaan Onderaan