Nieuwe Octavia of superb

S

superbII

Ik blijf twijfelen.....

Eerst was ik er uit, de nieuwe superb :489:

Echter nu ik de facelift van de octavia zie vind ik die ook heel erg mooi!
Nu vraag ik jullie mening betreft de beste keuze.

De octavia vol uitgerust en dan de 2.0tdi (140pk)

OF de superb vol uitgerust, maar dan de 1.9tdi (105pk)

Ik blijf twijfelen!! Ik kan de laatste week van December bestellen...

___JC___

Forumguru
Heel simpel als je ze allebei mooi vindt lijkt me.
Heb je de ruimte (vooral achterin) van de Superb nodig? Zo niet, dan gewoon lekker de Octavia nemen.

Enkhuizen

Senior Member
zo te lezen gaat het om een leaseauto, hou er dan ook rekening mee dat je er wel gemiddeld een jaartje of 3 aan vast en dat er in die tijd een hoop kan gebeuren. Persoonlijk is er de afgelopen 3 jaar een hoop met mij gebeurt met promotie en salarisgroei e.d. Daarom heb ik nu een auto besteld waar ik nu nog voor moet bijbetalen maar waar ik volgend jaar niets meer voor hoef bij te betalen. Ik zou dus voor de superb gaan en met een grotere motor en dan iets bijbetalen of kijken of je deze 105pk van de leasemaatschappij bij abt mag chippen oid.

S

superbII

zo te lezen gaat het om een leaseauto, hou er dan ook rekening mee dat je er wel gemiddeld een jaartje of 3 aan vast en dat er in die tijd een hoop kan gebeuren. Persoonlijk is er de afgelopen 3 jaar een hoop met mij gebeurt met promotie en salarisgroei e.d. Daarom heb ik nu een auto besteld waar ik nu nog voor moet bijbetalen maar waar ik volgend jaar niets meer voor hoef bij te betalen. Ik zou dus voor de superb gaan en met een grotere motor en dan iets bijbetalen of kijken of je deze 105pk van de leasemaatschappij bij abt mag chippen oid.

Het gaat idd om een leaseauto en ik moet ook zeker naar de toekomst kijken, het contract gaat voor 4,5 duren, er kan in die tijd veel gebeuren!

Denk aan kinderen enzo, dan is extra ruimte zeer welkom.

Chippen is een optie ja, mischien dat zelfs iets met de dealer kwa korting te regelen valt, echter geloof dat de leasem dara niet zo happig op is! :biggthumpdown:

Ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die voor dezelfde keuze staan en ook twijfelen!

Elke auto heeft voor en nadeel. Zo heeft de octavia dan de columbus, terwijl in het BL pakket van de superb de bolero zit, dus geen navi.
Maar toch vind ik de superb meer uitstraling hebben...

Enkhuizen

Senior Member
tja, het is gewoon een ruime klasse hoger, dat hij zelfs ten opzichte van de octavia nog goedkoop is, is mijn inziens een extra plusje in het "waar voor je geld" vakje van de superb2

bat

Lid
De Superb is een nieuwe generatie en als ontwerp ook 4 jaar nieuwer dan de Octavia (die immers alleen een facelift heeft gehad). Ik zou daarom wat dat betreft voorkeur hebben voor de Superb.

Er is een groot verschil tussen 140 pk in de Octavia dan 105 in de zwaardere en grotere Superb. Dat wint de Octavia met gemak. Maar als 105 in de Superb volstaat (al geprobeerd?) dan is meer toch niet nodig?

De navi in de Octavia is heel erg prettig, maar ook diefstalgevoelig. En dan ben je 'm zo een maand kwijt momenteel (de navi, niet de auto). De Bolero lijkt mij een erg prettige radio. Een TomTom heb je voor onder de 200 euro, dus waar gaat het eigenlijk nog over...

Enkhuizen

Senior Member
ik sluit me hier bij aan... Ik heb ook de s2 zonder columbus en heb een nieuwe navigon besteld. Minder diefstalgevoelig en een stuk goedkoper.

Stylist

Senior Member
Ik zit te wachten op spec's van de nieuwe Octavia. Dat duurt en duurt maar en ondertussen weet ik via dealer / PON dat de 170PK CR diesel nog niet leverbaar zal zijn in de Octavia (ja...als RS). Ik werk 200 km van huis, dus ik rij alleen lange einden en dan is een stille diesel toch wel lekker t.o.v. de huidige koffiemolen (die verder lekker rijdt).

Superb 2 is érg geslaagd, maar net weer duurder en geen combi. Wel een ontzettende grote achterbak. Maar ja, nu al weer een paar bij de bouwmarkt gestaan en gemerkt dat het extra stukje de hoogte in toch scheelt. En dakrails zijn toch wel makkelijk als je plaatwerk mee moet nemen. Zucht....

renYek

Lid
Ik heb ook voor de keuze gestaan, maar heb mijn vriendin laten beslissen en de combi vond ze toch wel erg handig met de kleine, dus is het de O2 weer geworden.

Had ik al gezegd dat ik hem vanmiddag op ga halen? WIIIIIIIIH!!!

LenK

Forumguru
Meerprijs S2 tov O2 is niet zo groot en als je hem mooi vindt dan doen.

Maar past ie nog in je garage?

Merk met mijn huidige auto (20cm langer dan Octavia) dat parkeervakken toch wel heel krap zijn. Sta ik aan de voorkant tot de lijn dan steek ik er achter nog vaak uit.

De S2 is nogeens 10cm langer en heeft een 1m grotere draaicirkel. Veel parkeergarages worden dan een beetje uitdaging.

TL@

Forumguru
Ik zou het extra vermogen van de O2 nemen. De 1.9TDI is in de O2 al krap (vind ik), dus in de S2 zal die echt heel krap zijn.

De 1.6TDI (met CR) zou vanaf de zomer in de O2 komen ipv de 1.9TDI volgens Autoweek. Als er nog ruimte is om even te wachten, is dat wel de moeite ook denk ik.

octaviabas

Senior Member
Ik blijf twijfelen.....

Eerst was ik er uit, de nieuwe superb :489:

Echter nu ik de facelift van de octavia zie vind ik die ook heel erg mooi!
Nu vraag ik jullie mening betreft de beste keuze.

De octavia vol uitgerust en dan de 2.0tdi (140pk)

OF de superb vol uitgerust, maar dan de 1.9tdi (105pk)

Ik blijf twijfelen!! Ik kan de laatste week van December bestellen...

maarja , ik baal dan ook nog steeds dat ik een 1.6 heb gekocht (iets van verstand tov gevoel)

Qua looks , zonder na te denken S2

Het gaat idd om een leaseauto en ik moet ook zeker naar de toekomst kijken, het contract gaat voor 4,5 duren, er kan in die tijd veel gebeuren!

Denk aan kinderen enzo, dan is extra ruimte zeer welkom.
4,5 jaar? Dan weet ik denk ik waar je werkt ;) Maar daar gaat het niet om.

Zelf heb ik gemerkt toen wij kindjes kregen, dat een grote stationcar wel heel erg makkelijk is. Ik ken de achterkant van de Superb niet, maar als ie een drempeltje heeft waar jij of je vrouw steeds de kinderwagen overheen moet tillen, zal met name je dame blijer worden van de O2 Combi.

Als je zo lang in een auto moet rijden, maak je ook heel veel kilomters. Denk eens aan het verschil in comfort (geluid, tussenacceleratie) tussen een 1.9 met een vijfbak, of een 2.0 met een zesbak. Ik heb ze allebei gereden en kies tussen deze twee blind voor de 2.0. Veel stiller en sneller.

Tenzij je een reus van een kerel bent en een op maat gemaakte stoel hebt, is er in de O2 achterin ruimte genoeg voor eventuele kleintjes.

Verder, maar da's natuurlijk mijn persoonlijke mening, vind ik de O2 Facelift net ff wat frisser dan de Superb.

Dus als ik in jouw schoenen stond, koos ik lekker voor de dikkere motor en het gemak van de Combi.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Stumpie

smg

Lid
Voor de kleine kinderen heb je geen Superb nodig. Ik heb er 3 (kinderen dan..), de oudste is 6. De komende jaren gaan ze alleen maar minder ruimte nodig hebben: wanneer de oudste uit haar stoeltje groeit kan ze gewoon op de bank zitten. Pas nadat de kinderen lange benen gaan krijgen, wordt de achterbankruimte interessant.

Michel

Forumguru
In het geval van de topicstarter is er sprake van een leaseauto, maar als particulier zou ik ook kijken naar de kosten, zoals het verschil in motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremie en het verbruik. En dan de afweging maken of ik het ervoor heb om in die gevallen meer te betalen voor de Superb II.

Persoonlijk heb ik een lichte voorkeur voor de Superb II, omdat het een nieuwer model is en hij niet zo heel veel duurder is als een Octavia II. Wat mij er eventueel van zou weerhouden om een Superb II aan te schaffen is het formaat, al is het verschil tussen beide nu ook weer niet zo groot dat het een wereld van verschil is. In lengte scheelt het bijvoorbeeld "maar" 27 cm. Ter vergelijking: het verschil tussen een Fabia Combi en Octavia II (hatchback of Combi) is +/- 34 cm. Dus zeg maar de lengte van een "standaard" lineaal.

Captain Hook

Forumguru
Superb 2 is érg geslaagd, maar net weer duurder en geen combi. Wel een ontzettende grote achterbak. Maar ja, nu al weer een paar bij de bouwmarkt gestaan en gemerkt dat het extra stukje de hoogte in toch scheelt. En dakrails zijn toch wel makkelijk als je plaatwerk mee moet nemen. Zucht....
Vandaag ook weer ff bij de bouwmarkt panelen gehaald van 240cm lang. En die schuif je er zo in, in de combi; ideaal.
Ben de hele week al aan het klussen thuis en afgelopen week heel veel rotzooi weggebracht naar de grofvuil, dan is dat enorme vierkante gat van de O2 combin toch wel heerlijk. :super:
Ik zie de S2 meer als een 'stijlvolle' auto en de O2 combi als een praktische auto. Ook op vakanties; heerlijk. En een van de weinige auto's waar je droog onder de geopende achterklep kan staan als het regent. (zeker als je 1.90m lang bent)

Stylist

Senior Member
Gisteren en vandaag weer om hout geweest. 2 x 5 planken van 2.40 m en 2 x 5 planken van 1.80 m. Gaat er zo in, zonder de auto te hoeven verbouwen. De langste pakken door het skiluik en kortere stukken zo over de achterbank.
Dat was niet in Superb gelukt. Dan had ik een deel van de achterbank moet klappen. En sinds de Superb er is heb ik me dat nou al een keer of 5 moeten realiseren. En de komende jaren heb ik nog wat op het programma staan qua klussen. Een combi blijkt dus idd handiger, net zoals Captian Hook bevestigt.

Ik zou voor de O2 combi gaan, zeker met die motor en de Columbus, ik ben blij dat ik dat ding erin heb zitten, geen TomTom geklungel meer hoewel dat ook voor navigatie alleen erg goed werkt.

Over een jaartje, misschien langer komt de S2 combi uit en die dan als volgende lease auto bestellen, ik kan eerlijk gezegd nog niet aan de oude Megane sedan achterkant van de S2 wennen. Ik verwacht dat de combi er van achter beter uit gaat zien.

By the way, ik heb 3 kinderen, allemaal in kinderstoeltjes en het past er goed in. Ik ben overigens van een A6 sedan nieuw model naar een O2 RS combi gegaan en heb nog geen moment spijt.

Bovenaan Onderaan