Nieuwe OIII 1.0 TSI Ambition

DannyG

Forumguru
Hoi David,

Fijn te lezen dat de wagen blijft bevallen :thumbsup:. Het verbruik ligt al erg gunstig, lees ik. Zelf ondervind ik dat, wanneer je een dakbelading hebt (koffer of zeker bij fietsen), het wel serieus stijgt. Maar zonder dergelijke lasten is ie erg zuinig, hé.

Die schakelindicator is maar ter aanwijzing en ze willen bij VAG inderdaad dat je wel héél vlug schakelt. Langs de andere kant volg ik het toch wel dikwijls op. Wat bevalt je eigenlijk niet aan het start/stop-systeem? Als ik in een situatie zit waarbij ik het niet wil, dan blijf ik gewoon de koppeling ingedrukt houden en in eerste staan (zoals ik altijd al gedaan heb). Wil ik wel genieten van een uitgeschakelde motor voor het rode licht, dan zet ik hem in neutraal ontkoppel ik ... valt ie vaneigens stil. En nog voor ik de koppeling ingedrukt heb en hem in eerste gezet heb, is ie al terug vetrekkens klaar. Heb de S/S nog nooit afgezet.

Als je wat kleiner bent, dan is de zitpositie met de linkerarm inderdaad misschien wat vervelend. Meestal rijd ik met de elleboog op de bovenkant van het zijpaneel, de linkerspijl van het stuur met duim en wijsvinger vast houdend. Dat werkt meestal voor langere tijd bij mij.
Ik denk dat dit typisch is voor de wat bredere auto's. In plaats van de zitten mee naar buiten te verplaatsen, maken ze de afstand tussen de zijkant van de zetel en de deur groter met deze kleine ergernisjes tot gevolg.

Veel rijplezier nog :jaja:
 

fonzamundo

Forumguru
@DannyG je kopppeling ingedrukt houden is slecht voor je koppeling he. Je belast onnodig je druklager en plaat omdat deze de kachten van de draaiende motor moeten overkomen. Daarom ontkoppel ik altijd voor de lichten (of als ik lang moet stilstaan) en dan schiet de s-s in actie dus

Ik vrees op lange termijn voor de starter: deze moet iedere keer opnieuw de motor aanzwengelen en kreegt het dus zwaar te verduren. Starter vervangen is geen lachertje qua prijs. Daarom dus het start stop ding uit voor mij.

Zo rijd ik ook maar mijn schouder houdt daar niet van (iets van een ontwrichting in het verleden)
 

Rallye

Forumguru
@DannyG je kopppeling ingedrukt houden is slecht voor je koppeling he. Je belast onnodig je druklager en plaat omdat deze de kachten van de draaiende motor moeten overkomen. Daarom ontkoppel ik altijd voor de lichten (of als ik lang moet stilstaan) en dan schiet de s-s in actie dus

Ik vrees op lange termijn voor de starter: deze moet iedere keer opnieuw de motor aanzwengelen en kreegt het dus zwaar te verduren. Starter vervangen is geen lachertje qua prijs. Daarom dus het start stop ding uit voor mij.

Zo rijd ik ook maar mijn schouder houdt daar niet van (iets van een ontwrichting in het verleden)

Ik neem aan dat de startmotor wel engszins verstevigd is voor start-stop, dus dat zal het probleem niet zijn. Je hebt bijvoorbeeld ook een andere accu. Erger vind ik dat de airco zachter gaat en dat ik me elke keer kapot schrik als de motor weer aangaat. Bij mij gaat start stop ook uit als ik een keer uit de versnelling de koppeling op laat komen.

Je argument over de drukgroep komt op mij wat overdreven over. Als de drukgroep normaal gebruik (zoals met de koppeling ingetrapt wachten tot het stoplicht naar groen gaat) niet aankan, is er iets fout met de kwaliteit.......
 

fonzamundo

Forumguru
Mja, kan ook wel zijn
Ik heb ook een sterkere accu omdat ik met het 230v stopcontact zit
Al vrees ik ook dat problemen met starters nu nog niet direct gaan opduiken maar pas binnen x aantal jaren

Ik ben natuurlijk gewend aan de oude techniek en de adviezen die ik ken vanuit de kevers en de bus (en die laatste heeft nog maar een jaar een volledig - tot op de nokkenas - gereviseerde motor.
Een koppeling vervangen bij een moderne auto is trouwens helemaal geen lachertje in tegenstelling tot de oudjes

Mijn devies is 'baat het niet, dan schaadt het niet' :jaja:
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad. Ik vind het lastig om eerst de versnelling in te moeten leggen en te koppelen, zeker omdat je in Nederland i.t.t. Duitsland geen waarschuwing krijgt dat een verkeerslicht op groen gaat. Ook ontneem je jezelf de mogelijkheid tot snel reageren als je bijvoorbeeld als laatste in de file aansluit.
 

fonzamundo

Forumguru
Inderdaad. Ik vind het lastig om eerst de versnelling in te moeten leggen en te koppelen, zeker omdat je in Nederland i.t.t. Duitsland geen waarschuwing krijgt dat een verkeerslicht op groen gaat. Ook ontneem je jezelf de mogelijkheid tot snel reageren als je bijvoorbeeld als laatste in de file aansluit.

Idd dat verkeerslicht is een goede oplossing in Duitsland (en andere landen)
Snap niet goed waarom ze dit in België en Nederland niet doen, is best handig (moest even wennen toen ik over de grens gereden was en plotseling voor een 'gewoon' licht stond)

En ondertussen nog een toevoeging:

In Duitsland de eerste keer ook de zgn. 102 benzine getankt bij Aral (na hier veel over gelezen te hebben)
Deed volgens mij (en de boordcomputer) bitter weinig naar verbruik en betere prestaties toe (ofwel verwachtte ik er te veel van).
De volgende keren maar gewone 95 getankt (niet de E10 overigens) en het verbruik bleef hetzelfde, net als de prestaties
Eerste ervaring met de 102 is dus niet zo speciaal voor mij

(en nu gaat dit ongetwijfeld tegen gesproken worden, toch? :yeehaa:)
 

DannyG

Forumguru
@DannyG je kopppeling ingedrukt houden is slecht voor je koppeling he. Je belast onnodig je druklager en plaat omdat deze de kachten van de draaiende motor moeten overkomen. Daarom ontkoppel ik altijd voor de lichten (of als ik lang moet stilstaan) en dan schiet de s-s in actie dus

Zou dat niet meevallen? In m'n vorige wagen(s) heb ik altijd zo voor een rood licht klaargestaan (ingehouden koppeling en in eerste). Ik heb nooit een koppeling moeten laten vervangen (A6 had 250.000km op de teller).
Ik ga er van uit dat de OIII dit toch ook zou moeten aan kunnen. Tijd zal raad brengen. Hoe dan ook gebruik ik het S/S systeem meer wel dan niet :).
 

B.Stuurder

Forumguru
Idd dat verkeerslicht is een goede oplossing in Duitsland (en andere landen)
Snap niet goed waarom ze dit in België en Nederland niet doen, is best handig (moest even wennen toen ik over de grens gereden was en plotseling voor een 'gewoon' licht stond)

En ondertussen nog een toevoeging:

In Duitsland de eerste keer ook de zgn. 102 benzine getankt bij Aral (na hier veel over gelezen te hebben)
Deed volgens mij (en de boordcomputer) bitter weinig naar verbruik en betere prestaties toe (ofwel verwachtte ik er te veel van).
De volgende keren maar gewone 95 getankt (niet de E10 overigens) en het verbruik bleef hetzelfde, net als de prestaties
Eerste ervaring met de 102 is dus niet zo speciaal voor mij

(en nu gaat dit ongetwijfeld tegen gesproken worden, toch? :yeehaa:)

Hier is in een ander topic een uitgebreide discussie over geweest. Het ging om de E10 brandstof die in België de Euro 95 gaat vervangen. Als je motor niet is afgesteld op een octaangehalte van 102 dan doet het niks. Behalve je portemonnee legen.:laugh:
Andersom wel, als je motor op 102 is afgesteld en je mikt er 95 in, dan gaat hij pingelen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Zou dat niet meevallen? In m'n vorige wagen(s) heb ik altijd zo voor een rood licht klaargestaan (ingehouden koppeling en in eerste). Ik heb nooit een koppeling moeten laten vervangen (A6 had 250.000km op de teller).
Ik ga er van uit dat de OIII dit toch ook zou moeten aan kunnen. Tijd zal raad brengen. Hoe dan ook gebruik ik het S/S systeem meer wel dan niet :).

Welnee, als je het koppelingspedaal intrapt, dan haal je de koppelingsplaten los van elkaar, zodat de omwentelingen van de motor niet worden doorgegeven aan de transmissie. Er is dus geen verbinding meer op dat moment en dan is er ook geen krachtontwikkeling. Je druklager wordt dan ook niet belast, zoals wanneer er wel een overdracht is naar de wielen via de transmissie. Trap je de koppeling niet voldoende in, dan gaat het wel mis.
 

Rallye

Forumguru
Andersom wel, als je motor op 102 is afgesteld en je mikt er 95 in, dan gaat hij pingelen.

Behalve als je een auto hebt die in de laatste dertig jaar gebouwd is, met een pingelsensor, zodat het ontstelingstijdstip automatisch wordt aangepast.

Welnee, als je het koppelingspedaal intrapt, dan haal je de koppelingsplaten los van elkaar, zodat de omwentelingen van de motor niet worden doorgegeven aan de transmissie. Er is dus geen verbinding meer op dat moment en dan is er ook geen krachtontwikkeling. Je druklager wordt dan ook niet belast, zoals wanneer er wel een overdracht is naar de wielen via de transmissie. Trap je de koppeling niet voldoende in, dan gaat het wel mis.

De druk is dat je de koppelingsplaten UIT elkaar drukt. Dus inderdaad geen druk als je koppelt, druk als je ontkoppelt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Druklager wordt belast, maar op een manier waarvoor hij ontworpen is, ik bedoelde dat hij niet excessief wordt belast of verkeerd door de koppeling te gebruiken. Excuus.

@Rallye Ik zou toch niet graag RON95 in een raceauto (hypercar) gooien, ik denk toch dat dat niet goed is. Normale auto's zullen geen problemen hebben, alhoewel in bijvoorbeeld India toch aardig wat problemen zijn door slechte brandstof (RON91)
 

Testedoene

Forumguru
Verbruik ligt zo gemiddeld rond de 6,1 liter per 100 km. Best netjes als je rekent dat je hele lange stukken sneller rijdt dan 130 en je ook het occasionele inhaalmaneuver (lastig die 'trage' auto's) en bergje-op moet doen.
In de heenreis lag dit een stukje lager (zo rond de 5,4 l), maar dan hield ik mij netjes aan de 120 die je in België mag rijden (op de terugweg ook overigens - de politie leest ook mee, toch? :laugh:).
Mijn vermoeden blijft nog steeds dat na de eerste beurt / inlopen dit nog wat gaat zakken.
Let wel: de fietsen waren dus niet mee. Op het laatste moment ons toch nog bedacht... Ook geen skibox of dergelijke zooi meegezeuld (zie verder)
Alvast een veelbelovend resultaat!
Ik heb 3200 km's afgehaspeld in Frankrijk,
-4 personen in de wagen,
-koffer vol,
-dakkoffer vol en tijdens de volledige reis gemonteerd gebleven,
-ter plaatse bergje op, bergje af,
-RON95 E10 getankt,
-cc zoveel als mogelijk gebruikt op 137 km/h (129 op gps)

Ik kwam uit aan 7,2l/100 km of 1 op 13,88.

Dezelfde rit 2 jaar geleden met een Passat break 1.6 tdi kwam aan 6,9l/100 km uit!

Straf trouwens dat een wagen (de jouwe) van dergelijke omvang amper meer verbruikt dan ons 2de wagentje (1.6 hdi). Ik weet alvast welke motorisatie ik moet kiezen bij de vervanging van onze 2de wagen. :thumbsup:
 

B.Stuurder

Forumguru
Alvast een veelbelovend resultaat!
Ik heb 3200 km's afgehaspeld in Frankrijk,
-4 personen in de wagen,
-koffer vol,
-dakkoffer vol en tijdens de volledige reis gemonteerd gebleven,
-ter plaatse bergje op, bergje af,
-RON95 E10 getankt,
-cc zoveel als mogelijk gebruikt op 137 km/h (129 op gps)

Ik kwam uit aan 7,2l/100 km of 1 op 13,88.

Dezelfde rit 2 jaar geleden met een Passat break 1.6 tdi kwam aan 6,9l/100 km uit!

Straf trouwens dat een wagen (de jouwe) van dergelijke omvang amper meer verbruikt dan ons 2de wagentje (1.6 hdi). Ik weet alvast welke motorisatie ik moet kiezen bij de vervanging van onze 2de wagen. :thumbsup:
Wat een grote tellerafwijking. 8 km/h.
 

Testedoene

Forumguru
Zeg wel. Een vriend van me rijdt met een Opel Astra en bij hem is 120 echt 120! Beetje geschrokken toen ik er mee reed en plots de gps-snelheid in de gaten kreeg!
 

DannyG

Forumguru
Ik zit bij 120km/u ook maar aan 2500 tr/min in zesde versnelling. Dan zal 150 km/u ook wel ergens tegen of net over de 3000 tr/min komen te liggen (extrapolatie en schatting mijnentwege want ik rijd nooit zo snel :angel:).
 

fonzamundo

Forumguru
Lees net even alles opnieuw door en het is idd een tikfoutje: 150 km / u is iets van een 3300 rpm
Komt dus ongeveer overeen met wat hierboven staat, sorry!

Over de afwijking van de snelheidsmeter kan ik niets zeggen: de Amundsen is mijn GPS, maar bij gelegenheid plaats ik wel eens een TomTommetje ernaast :D
 
Bovenaan Onderaan