Nieuwe remblokken...dan ook nieuwe schijven?

wanderer

Senior Member
zoals de titel al zegt, de voor remblokken zijn aan vervanging toe maar de schijven lijken nog goed en dik genoeg te zijn, toch vervangen?
 

turboturbo

Forumguru
Ja, er is een minimale dikte voorgeschreven. Dit verschilt vermoed ik per merk en type auto. Beneden een bepaalde dikte dient de schijf vervangen te worden.
Daarnaast zijn er nog wat eisen voor vervangen vanuit de APK die kun je wel ergens vinden.

Schijven worden bijv. ook wel vervangen als je andere problemen ervaart, zoals bijv. veel roestvorming (je krijgt ze niet meer 'schoon' geremd) ze maken dan veel herrie en de werking neemt af, of bijv. als er vermoeden is dat die krom is.
 

mwhite

Forumguru
houd wel rekening dat wanneer je schijven vervangen dienen te worden het verstandig is ook de remblokken te vervangen..ongeacht de dikte van remblokken
 

Jee13

Forumguru
Gezien het jaartal van je auto vermoed ik dat je nog geen schijven hoeft te vervangen hoor, er ontstaat een soort scherpe rand aan de schijf naarmate de schijven slijten. Je meet dan de dikte met schuifmaat op dunste deel van de remschijf.

Dit is waarrschijnlijke je 1e remblokwissel en dan hoef je schijven nog niet mee te vervangen.

@mwhite , prima tip, maar de vraag was hier andersom. TS wil zoiezo remblokken vervangen en vroeg zich af of dan schijven ook moesten.
 

Spierings

Forumguru
Meten is weten... Minimale maat staat ook op de schijf.

Verder controleren op groeven en roest en andere ongewone slijtage..

Km stand en/dat het de eerste remblokken zijn heeft er niks mee te maken, eerder rijstijl....

Bij mijn Seat arosa had ik altijd de schijven en blokken tegelijk versleten na 30.000km, maar dat was in mijn wilde jaren;)
 

Spierings

Forumguru
Gewoon een baksteen op het rempedaal gooien...

Natuurlijk is het wel een beetje van de wagen afhankelijk, niet alle remmen zijn even goed....
 

wanderer

Senior Member
km stand 175.000
geen groeven of roest, een minimaal randje aan de buitenkant schijf
opmeten moet ik nog doen is niet zo eenvoudig....
 

Huibert

Forumguru
Met zo'n km stand zou ik er zeker voor kiezen om de schijven ook te doen. En zoals al gezegd bij mister-auto en div. andere leveranciers heb je onder de €100 al een complete set van bv. Brembo.
 

JXX

Senior Member
Ik hoor regelmatig dat mensen ook de schijven hebben vervangen omwille van verschillende redenen.
Ikzelf heb met een GolfII 175.000km, met een Vento 58.000km en met een Bora 268.000km gedaan en nog NOOIT de remschijven moeten/laten vervangen. Met alle auto's steeds onderhoud bij de officiële dealer. Dus...
:arghh:
 

Spierings

Forumguru
Ik hoor regelmatig dat mensen ook de schijven hebben vervangen omwille van verschillende redenen.
Ikzelf heb met een GolfII 175.000km, met een Vento 58.000km en met een Bora 268.000km gedaan en nog NOOIT de remschijven moeten/laten vervangen. Met alle auto's steeds onderhoud bij de officiële dealer. Dus...
:arghh:
En je hebt deze allemaal vanaf nieuw?

Het is bijna ongeloofwaardig, of je remt amper....

Zeker bij de dealer worden deze wat sneller vervangen, bij sommige garages letten ze hem maal niet op de minimale maat.
 
Bovenaan Onderaan