Nieuwe remblokken...dan ook nieuwe schijven?

JXX

Senior Member
Idd, telkens nieuw gekocht.
"Hout vast houden", tot op heden nog altijd op tijd stilgekomen, :nailbiting:
 

Noord26

Forumguru
Km-stand zegt totaal niets over de toestand van je schijven en blokjes. Ik heb in het verleden in 10 rondjes Asses (2 wieler), een complete set remblokjes afgeschreven. Met mijn toenmalige bedrijfsbus deed ik bijna 2 ton met blokjes.

Alles afhankelijk van je rijstijl dus. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Na lang nadenken in 35 jaar autorijden slechts één keer de schijven vernieuwd, en dat was bij mijn eerste auto. Net voor de 200.000 km waren de schijven van mijn Golf D onder de maat (had bij de eerste eigenaar ook bijan 100.000 als lesauto gereden), en dat was de enige keer. Nooit de pech gehad van kromme remschijven, dus het is bij die ene keer gebleven, waarbij ik het idee heb dat de rijlessen in het begin van zijn leven, toch de meeste slijtage hebben veroorzaakt.
 

Erik_NL

Forumguru
Passat TDi, ben enige berijder, onderhoud door VW-dealer, nu 280.000 km waarvan 76% snelweg en 23% provinciale wegen, Vmax = toegestane snelheid plus marge op GPS, zoveel mogelijk op tempomaat: originele remschijven èn remblokken ...
Ik verbaas me daar steeds meer over.

Fabia AQW Combi van de madam, onderhoud door Skoda-dealer, meerendeels buitenwegen, bij 168.000 km remblokjes vòòr en remvoeringen achter vervangen, km stand nu 190 dkm

Beide auto's zijn nieuw aangeschaft.
 

andrehj

Forumguru
Mijn S2 staat nu op 55.000 km, en ik kan nog aan de remschijven nog nauwelijks slijtage vaststellen. De blokken zal ik eens meten bij de winterbandenwissel, maar ik denk dat daar nog geen mm af is sinds nieuw... Die 200.000 km met een setje ga ik ook makkelijk halen (als ik de auto dan nog heb). Is gewoon een kwestie van niet te veel stadsverkeer, goed vooruitkijken en niet remmen, gewoon de auto uit laten rollen en bij stoplichten steeds proberen om rollend (zonder het verkeer op te houden) te blijven.
 

turboturbo

Forumguru
Je verhaal laat denk ik ook goed zien dat vooral regelmatig de auto gebruiken (hoge km stand) voorkomt dat je problemen krijgt met de remmerij. En dat als je een rustige anticiperende rij steil hebt, de remmen nauwelijks nodig hebt.

Van mijn Fabia zijn rond de 120dKM de schijven + blokken ook al vervangen, maar dat was niet vanwege de slijtage, maar vanwege roestvorming. De auto stond regelmatig een paar dagen stil en met slecht weer zag ik de schijven bruiner worden zolang de auto stil stond. Op een gegeven moment kreeg ik ze niet meer schoon geremd en maakte het remmen onaangenaam veel schurend geluid daardoor.

Ik denk dat als de auto min of meer dagelijks gebruikt wordt, er weinig kans is tegen invreten van de roest.
 
Bovenaan Onderaan