Nieuwe Superb Combi besteld! Vraagjes!

serious

Nieuw lid
Hallo Heren en Dames ook,

even voorstellen: Ik ben Ernst, woon in de buurt van Rotterdam.
Ik heb met veel belangstelling alle berichten omtrent velgen, tuning, uitvoeringen etc gelezen.
Op 24 februari is ie besteld, mijn nieuwe Skoda.

Ik heb een aantal VW Passats (oa DSG) gehad, op dit moment een Audi A4 2.0 TDI.
Opgejut tot 180 pk.....

Ik heb wat proefritten gemaakt met diverse auto's, waaronder een Seat Exeo, Skoda Octavia
en een Skoda Superb.
Wat me gelijk opviel bij instappen in de Superb (ik stapte uit de Octavia) was het "luxe" gevoel.
Met de VW Passat had ik hetzelfde, een gevoel van "thuiskomen". Waar ik de Octavia wat
minder vond voelt de Superb gewoon goed.
Ook de proefrit was uitstekend, ik heb gereden in een 1.6 crtdi. Wel een verschil in vermogen met de Audi,
maar ook beter voor de portemonnee.
Het besluit was genomen, het werd de Superb. De nieuwe Passat is een mooie auto, maar dat gevoel van thuiskomen heb ik niet meer.
Is die VW wat gewoontjes geworden? Weet het niet.

De Skoda dealer had z'n verhaal goed voorbereid, want toen ik een opmerking maakte over de 1.6 motor en het vermogen was daar de oplossing van ABT.

Op 24 februari is de volgende Superb besteld:

- Superb Combi Greenline Ambition Business Line
- Candy White
- Trekhaak
- Amundsen omgeruild voor Columbus
- Navilock
- Sunset
- Leder, Dark Graphite met wit stiksel
- Electrisch verstelbare stoel met geheugen
- stoelverwarming
- Tuning door ABT

Wat alleen jammer is, is dat de auto besteld is door de leasemaatschappij zonder ABT....
Mag niet volgens de algemene voorwaarden, daarnaast wil men het risico niet lopen op een naheffing of
beschuldigd worden van een economich delict..... Wel jammer, want ik had gehoopt dat ABT net een beetje meer
"sjoege" geeft aan de motor.....

Volgens de dealer staat de auto nu (al...) bij hem in op het terrein.....
Met een beetje geluk kunnen we half april rijden. Dat is toch bijna twee weken eerder dan verwacht.
Way to go! Kan er bijna niet op wachten....

Wat ik nu wel gek vind, is dat bijvoorbeeld Opel een 160 PK dieselmotor in de Insignia weet te krijgen
en toch op 20% bijtelling blijft staan.

De dealer heeft nog aangegeven aan de leasemaatschappij dat tuning op de Greenline officieel als accessoire verkrijgbaar is, en dat de fabrieksgarantie
op de auto behouden blijft. Nu staat op de duitse site van ABT ook te lezen dat de CO2 uitstoot hetzelfde blijft, maar voor Duitsland is de norm voor de 1.6 nu 130 mg, terwijl die in NL 116 mg is. De Superb doet het met 114 mg, dus er is weinig speelruimte....

Ook heb ik op dit forum gelezen over mensen die 17" of 18" onder hun greenline hebben liggen. Volgens de dealer kan dat niet besteld worden, omdat de auto dan niet meer voldoet aan de typegoedkeuring. Nemen die mensen een risico? Of is dat onzin?
Standaard komt de SCII GL op de velg "moon". Dat is nou net de minst fraaie velg.
Ik vind "spectrum" al beter...

Nou ja, we mogen denk ik niet klagen over zo'n mooi auto.
Ben benieuwd!

Groeten,

Serious!
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!

Na het lezen van je bericht is het mij niet helemaal duidelijk wat je vraag is.
Wat ik eruit heb gehaald is dat je graag achteraf andere velgen wilt. Dat kan, is gewoon een accessoire en daar zal oo kde leasemij niet moeilijk over doen. 16 of 17 inch maakt geen verschil in prijs meestal. Ga je groter dan gaat ook het onderhoudstarief omhoog vanwege de duurdere banden.

Voor wat betreft de tuning. Daar is al heel veel over geschreven op dit forum en ook ik kreeg bij de dealer dezelfde boodschap. Je krijgt gewoon geen garantie op behoud van je fiscale voordeel en daardoor ga ik het risico niet lopen op een naheffing + boete. Het bijkomende risico vind ik ook dat de ABT tuning voor de 1.6 met een blik onder de motorkap te herkennen is. Er komt namenlijk een extra (losse) computer bij. HEt is dus niet alleen een softwarematige aanpassing..

Afgaande op mijn ervaring komt de 1.6 pas echt "los" na 20 dkm en ik heb het idee dat er nog altijd een stijgende lijn zit in het vermogen. Toen ik de auto net had zat de ervaring tegen het tegenvallen aan. Nu (met 29 dkm op de klok) voldoet ie voor mij prima. Wat wel is en blijft, het is geen racemonster en om sneller te zijn zul je eerder een versnelling terug moet. Het "grote" voordeel van de 1.6 vind ik het vlakke verloop van de trekkracht. Vanaf 1500 toeren is het maximum koppel beschikbaar en het karakter is daardoor minder explosief dan bij de pompverstuivermotoren.

Dat Opel auto's kan bouwen met 160 pk en weinig uitstoot.. Sja, ga er eens in rijden en ervaar die zogenaamde 160 pk's eens...
 
Idd...die 160pk, zijn denk ik hele magere paarden! Geldt overigens voor bijna alle opel motoren! Veel pk's, maar in praktijk merk je daar niks van! Als je verschillende test op autoweek bijv leest, zijn vaak andere merken met (nogal) wat minder pk's, vaak een stuk sneller!

Overigens, mag het monteren van 17" als accesoire achteraf geen probleem zijn!
 

serious

Nieuw lid
Bakkertje en Baartje,

dankjulliewel voor het antwoord. Ik zal nog eens kijken wat we (kunnen) doen met die 16"/17".
Met betrekking tot de tuning neem ik inderdaad het risisco niet op een naheffing. (die ook nog voorzien kan zijn van een boete van 100%).

Is er nog iemand die tips heeft met betrekking tot inrijden? Of is het een kwestie van zoeken op het forum?

bedankt!
 
Voor wat betreft 17/18inch velgen is dat geen probleem wanneer deze achteraf worden gemonteerd, (dus optie en geen bijtelling..) Ik heb 18 inch door Skoda gemonteerd en door de leasemaatschappij geaccepteerd.
 

Bakkertje

Forumguru
Over het inrijden bestaan ook verschillende theorieen. Ik heb bij de mijne gewoon rustig warm gereden (dat doe ik nu nog altijd), daarbij ook de olietemperatuur in de gaten houden. Ik wacht met serieus gasgeven tot de olie zo'n 80 graden of warmer is. Vervolgens gewoon door de toeren en versnellingen laten gaan zoals je dat altijd doet. Probeer daarbij lange stukken met hetzelfde toerental te voorkomen (dus liever niet op de CC).
 

Den Deze

Nieuw lid
Ik ga toch ook eens navragen hoe je het best je wagen kan inrijden.
Zowiezo de eerste 100km's zal het bompa-stijl zijn en geleidelijk aan iets hoger in toeren gaan.
Af en toe eens terugschakelen zodat de motor ff 'verschiet'.

Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik een testrit gedaan in de Insignia (met name de 160pk diesel).
Ze zijn een pak vooruit gegaan op de Vectra, dat wel, maar ik had niet het gevoel dat ik met 160 paarden aan het rijden was.
Ik zeg niet dat hij slecht reed, zeker niet, maar ik had beter verwacht.
Als ik dan met mijn schoonvader zijn A4 (2.0TDI 136pk) meerijd, dan heb ik het gevoel dat die veel meer kracht heeft.
Het kan ook maar een gevoel zijn uiteraard :tongue:
 

Miez1

Forumguru
@Serious,

Mooie uitvoering en het echte aftellen is nu begonnen! Ik heb ook een Greenline, vraag eens aan je dealer naar de 'directset' catalogus (deze is ook op het forum terug te vinden). Ik heb 19" goedgekeurd door de leasemaatschappij......

Over het inrijden kan ik het volgende zeggen; 'follow your instincts', wat wel of niet goed is kun je altijd betwisten. Ik zou niet te hoge toeren maken in het prille begin en ik ben het met bakkertje eens, ik heb er nu 30K op staan en het beertje is los (geen beer idd ;))

Immer gute fahrt!

Miez
 

serious

Nieuw lid
thanks Miez, Bakkertje, Baartje, Bob, Den Deze voor jullie reacties. De trend is wel duidelijk: wisselend belasten, eerst paar 1000 km geen cc.
En af en toe laten "schrikken"door terug te schakelen..... Heb d'r zin an! Moet wel zeggen dat met name mijn vrouw teleurgesteld was over het ontbreken van de tuning... ;)
Ze vroeg zich af of ik niet liever een O2C had gehad met 140 pk.....
Dat zet je aan het denken, maar de S2C is toch stukken comfortabeler.
Ik zal mijn bevindingen posten na dinsdag!
 

RDE

Lid
Mooie wagen heb je besteld, dat is geen straf om in te rijden. Mocht je het vermogen alsnog tegenvallen, dan zijn er alsnog (goedkopere) alternatieven dan ABT.
 

serious

Nieuw lid
HI RDE,

Zijn er al tuners die via de OBD de chip aanpassen? Of is het allemaal "powerbox" zoals ABT?
Ik lees goede verhalen over JD, maar de vrees voor de naheffing blijft me toch achtervolgen....
 

Bakkertje

Forumguru
Nee die zij er niet en het probleem rondom mogelijke naheffingen los je daar ook niet mee op..
Gewoon eerst eens gaan rijden, 30 dkm ervaren en dan kijken of je het perse wilt..
 

serious

Nieuw lid
Heren en Dames,

wat een fijne auto..... Werkelijk alles op en aan. En, de iphone werkte ook in één keer! Kan zelfs de iphone selecteren als media. Muziek wordt nu via blue tooth gestreamd.
Kabeltje in armsteun niet eens nodig! Wat wel jammer is, is het ontbreken van een reservewiel. In NL is dat nog overkomelijk, in het buitenland wordt dat toch vervelend!
Eens kijken wat daar aan te doen is. Misschien een winterband meenemen ofzo.

Mijn vrouw merkte op dat ze de stoelen nogal "hard" vond. Er is achteraf leer ingebouwd, ik denk dat dat vanzelf zachter wordt door het gebruik.

Waar ik ook blij van wordt, is de dealer. Hij heeft een en ander super geregeld. Zo vind ik de velg "moon" niet zo fraai. En de SC2 GL Ambition BL wordt standaard op deze velg geleverd.... Maar mijn wens om die om te ruilen voor de velg "spectrum" werd verhoord. Zonder kosten.
Ook de aflevering was perfect, er werd alle tijd genomen om alles uit te leggen. Het wegrijden daarna was even wennen, na de Audi A4 2.0 TDI. Maar eerlijk gezegd viel het me niet eens heel erg tegen hoe de auto rijdt qua vermogen. Natuurlijk hou je rekening met de 105 pk, maar met dat in het achterhoofd.... Al met al absoluut geen straf deze auto. Ook mooi om te zien. Witte auto, donkere ruiten, mooi "grafiet grijs" (bijna mat zwart) interieur met wit stiksel.

Kortom, een goede start!

Ik hou u op de hoogte van de ervaringen. In ieder geval voorlopig geen tuning.
 

serious

Nieuw lid
Het interieur is als accessoire achteraf ingebouwd. Kleur van het leder is "Dark Graphite".
Zit tegen de kleur aan die je krijgt als je zwart af fabriek besteld zo is me verteld.
Het stiksel is wit.
Al met al vind ik het een mooi effect geven.
De kenner herkent de velg "Spectrum", de dealer heeft de velf "Moon" eraf gehaald en kostenloos omgeruild voor de huidige velg.
Op deze manier vind 16" niet eens zo beroerd.
Vooral niet omdat de Greenline enigszins verlaagd is.....
 
Bovenaan Onderaan