Nieuwe wielen

Niels83

Forumguru
Hallo,
Het bleek dat wij winterbanden onder de 'nieuwe' auto hebben liggen. Fijn scheelt van het najaar weer, maar balen dat we dan nu zomerbanden moeten hebben, komt qua cashflow niet goed uit.

Maar ik wil geen stalen velgen, dus op zoek naar een setje lm velgen op mp. Daar krijg ik wat vragen.

Hoe check ik of de velg recht is?

En ik heb nu 165/70 r14.. kan ik dan evt ook een 15inch velg nemen.
kan dat dan met elke band op mijn fabia?
Zitten er nadelen aan een grotere velg wat betrefd rij gedrag en verbruik.

Ik heb nu een mooie 14 inch velg gevonden, waarvan 2 banden vervangen moeten worden, wat is een goede budget band? Mag wel iets kosten, maar dan dus met een goede prijs kwaliteit verhouding?

Ridley

Forumguru
Tot 17 inch kan. Zelf heb ik 15 met 185/60/15 band. Mijn pa heeft 195/55/15 af fabriek.

Qua budget band, neem dan een submerk van een bekendere firma. Bespaar niet door Chinese takijaki band erop te leggen. Je wilt geen concessies dien aan veiligheid.

Joske

Forumguru
@RaceVrs : +1 :thumbsup:

Als budget inderdaad de grootste rol speelt ga je inderdaad best voor een setje stalen velgen (al dan niet nieuw) met een goed B-merk banden er op.

Voor 60 euro 't stuk heb je een Fulda en dan spreek ik over een 195/50/R15. Heb ze ook op mijn Fabia I gehad en zeer tevreden van geweest.

CDK

Forumguru
Als budget band zou ik voor Hankhook of Fulda gaan denk ik, goede prijs / kwaliteit verhouding, voor normaal huis, tuin - en keukengebruik voldoen die prima.

van_der_P

Senior Member
Kijk hier eens www.reifen.com Ook voor completen wielen. Hier heb ik goede ervaringen mee
Adresje voor banden tegen een gunstig tarief De goedkoopste kwaliteitsbanden vindt u bij Toopneus.lu! Ook het aangewezen adres voor Yokohama-racebanden.
Bij die laatste moet je een paar dagen de prijs in de gaten houden want die gaan nogal op en neer.

De genoemde Fulda's kosten hier tussen € 45,-- € 46,--

Nadeel van een wat bredere band is dat het verbruik iets stijgt, en van een groter wiel/velg is het veercomfort minder. Ze zijn duurder in aanschaf zowel het wiel/velg als de banden.

Laatst bewerkt:

RaceVrs

Banned
Toyo is ook betaalbaar, ben daar eens kver geadviseerd maar toch is de keuze toen op Michelin super sport gevallen. Heb me destijds ook wat ingelezen over Toyo en daar is denk ik niks mis mee.

ertromp

Forumguru
Betreffende banden / velg keuze sluit ik me aan bij @RaceVrs
Als je velgen bekijkt let dan op schaafschade. Ook als er veel lood geplakt is kan dat een indicatie zijn dat de velg niet meer geheel recht is.

Niels83

Forumguru
okee dank jullie..

Ik heb nu een mooie set gevonden.. is een originele skoda velg, zien er als nieuw uit, met conti banden in de maat185/60R15.. Zit daar dan een merk baar verschil in met mijn 165/70R14 banden van nu? Bijvoorbeeld in rij comfort, verbuik, slijtage, en de km teller?

Dat is voor nu misschien wel mijn belangrijkste vraag.. er is een budget, maar dat is niet zo laag dat ik zomer banden met stalen velg ga rijden..

Dit setje zou ca 400 moeten kosten is dat reëel?

Joske

Forumguru
@Corné de Kluijver : heeft daar een leuk appje voor, om te berekenen wat jouw km-teller zou geven als afwijking. Bij deze maatvoering zou ik eerder verwachten dat je km-teller exacter wordt als voorheen.

185/60 R15 = diameter band + velg: 49,2 cm
165/70 R14 = diameter band + velg: 47,1 cm

Desperado

Forumguru
Afhankelijk van de staat, merk banden en aantal mm profiel wat er nog op zit is dit een redelijke prijs. Als de banden bijna op zijn vind ik ze te duur.

Niels83

Forumguru
De banden zijn conti's hebben 7mm profiel en leeftijd is mij nu onbekend. Volgens mij dus een band waar ik nog wel een jaartje mee kan rijden. (rijden 40.000 per jaar).

Maar het verbruik, zal dat veel schelen? heeft iemand ervaring met een soort gelijke stap in wiel maat.. Kom allemaal niet exact of we nu 1 op 20,5 of 1 op 20.3 rijden.. maar als dat km's gaat schelen, dan is een nieuwe set kopen snel goedkoper.

Joske

Forumguru
vraag dan zeker ook de DOT eens die op de band staat, (date of tyre). Dan weet je ineens de leeftijd, maar met die mm's zullen dat wel vrij jonge banden zijn denk ik :)

Ik haak even aan in dit topic....Ik ben op marktplaats aan het kijken voor stalen velgen met winterbanden voor volgende winter.

Welke maten qua velg(14/15/ inch?) en banden kan ik onder mijn fabia Combi doen zonder dat wegligging en verbruik spectaculair veranderen.

Er liggen nu Contipremiumcontact 5 met stalenvelg 185/60/15 (84H) onder.

Cordoba

Forumguru
Slijtage zal in het begin hard gaan bij zo'n marktplaats setje: door het rijden gaat iedere band (het 'karkas' dan) zich een beetje vormen, en afhankelijk van de plaats waar een wiel onder de auto zit, rijstijl enz. zal een band zich op een bepaalde manier 'zetten'. Als je die banden onder een andere auto zet, en waarschijnlijk ook nog op een andere plaats onder de auto (kan ook precies de andere draairichting krijgen t.o.v. 1e montage) gaat die band zich opnieuw zetten, met als gevolg dat in het begin de slijtage even harder gaat, tot de band zich heeft gezet en het slijtagepatroon geheel overeenkomt met de nieuwe gebruiker.

@supercop1973 14" en 15" kan beiden, de juiste bandenmaat is ook afhankelijk van of het om een Fabia I of een Fabia II gaat, en natuurlijk welke breedte je kiest. 195 en 185 zijn breedtes die ook origineel geleverd zijn, en daarmee hou je het verbruik ook binnen de perken.

Bovenaan Onderaan