Nog één weekje...

R@mon

Lid
Even voorstellen
Ik ben R@mon uit Almere.
Na 3 jaar gereden te hebben in een Passat 1.4 TSi is het nu tijd voor een Octavia.
Op 2 april mag ik mijn nieuwe leaseauto ophalen bij de dealer.
Config:
O3 Combi 1.6 TDi DSG ABL in de kleur raceblauw
Opties en ass.:
Voorruitverwarming
Xenon
Pluspakket
Bagagepakket
Trekhaak (benieuwd of hij de caravan een beetje kan trekken)

Getwijfeld tussen raceblauw en bruin.
Gek genoeg zie ik onderweg meestal de andere kleuren...

Één ding is voor mij nog onduidelijk: heb ik straks nu wel of niet LED achterlichten?
 

kansberg

Forumguru
Welkom! En dat met die caravan komt goed. Verwacht geen topprestaties maar hij 'sjort' hem prima door berg en dal! Mag ik vragen wat het beladen gewicht is van de vakantiewoning?
 

R@mon

Lid
Welkom! En dat met die caravan komt goed. Verwacht geen topprestaties maar hij 'sjort' hem prima door berg en dal! Mag ik vragen wat het beladen gewicht is van de vakantiewoning?
De caravan weegt maximaal 1230 kg en is niet echt 'gestroomlijnd'.
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier, de 1.6 heeft bij ons een combinatie van superb+caravan a 1500kg door nl gesleept en dat op zich prima. Dus met de o3 komt dat zeker goed.
 

kansberg

Forumguru
@R@mon : Onze Superb Combi met 1.6 TDI trekt de caravan, beladen ong. 1150 kg. prima. De Superb zelf is natuurlijk wel een stukje zwaarder dan de OIIIC, dus effectief leg je met de OIIIC + beladen caravan van 1230 kg. minder gewicht in de schaal.
Wel heb ik de Superb laten chippen om betere prestaties te krijgen in de bergen. Niet persé noodzakelijk, maar wel prettig, temeer ook omdat m'n vorige auto wat vlotter (hoger vermogen en lichtere auto) was met caravan. Deze had een 6 bak en de Superb een 5 bak en dat scheelt naar mijn mening ook. De Superb met Kip Shuttle 41 EKL is een hele comfortabele combinatie, mede ook door het over(ge)wicht wat de Superb op de Kip heeft.

Je zou je licht eens kunnen opsteken op http://www.caravantrekker.nl, daar staan allerlei gebruikerservaringen met diverse combinaties op. Maar dat hij de caravan goed zal trekken ben ik van overtuigd, zeker als je in bergachtig gebied te DSG zelf instructies geeft. Als ik de OIIIC 1.6 DSG 2013> ingeef i.c.m. met Onze Kip op caravantrekker.nl, komen daar mooie cijfers en tabellen uit!
 

Thokozanoah

Forumguru
Welkom op het forum......en onderstaande is uit de configurator van Skoda.nl.....
Uitvoering Ambition Bussinessline, Combi
LED achterlichten = Standaard
 

R@mon

Lid
Ik ben vadaag langs de dealer geweest en gezien dat er inderdaad LED achterlichten op zitten :jaja:

Caravantrekker.nl heb ik uitvoerig gecheckt het afgelopen jaar. Daarom ook de DSG. Blijft natuurlijk allemaal theorie. Bij comfort scoorde mijn combi (dus met de O3) 3 sterren. En dat was het minste.
 

Canon-Eye

Forumguru
mede ook door het over(ge)wicht wat de Superb op de Kip heeft
Dat is nou net een behoorlijk belangrijke - om niet te zeggen: zwaarwegende - factor, die nogal bepalend schijnt te zijn voor een comfortabel en veilig weggedrag van de combinatie.

Die motor redt het wel, dat heb ik zelfs met mijn simpele Fabia Greenline combi ook al ervaren toen ik een keertje met een anderhalpaardstrailer (waarin een redelijk forse Halfinger, totaal geschat op een 1200 à 1250 kilo) binnen Nederland op pad moest. (Als vader met BE-rijbewijs doe je wel eens iets voor je dochter die nog geen E achter B heeft, nietwaar...)
Hij trok het prima tegen de bruggen en viaducten op en zolang de afdalingen niet te lang zijn, gaat dat ook allemaal vloeiend.
Maar hoe hij het met onze pas aangeschafte caravan (voorlopig max. 1000kg) op buitenlandse snelwegen gaat doen met lange afdalingen, flinke val- en dwarswinden, passerende vrachtwagens etc. moet nog maar blijken. Ik voorzie dat het relatief geringe eigen gewicht van onze trekkert dan toch wel nadelig uitpakt - reden om de bagage onderweg in elk geval zo veel mogelijk in de auto onder te brengen...
 

R@mon

Lid
Dat is nou net een behoorlijk belangrijke - om niet te zeggen: zwaarwegende - factor, die nogal bepalend schijnt te zijn voor een comfortabel en veilig weggedrag van de combinatie.

Die motor redt het wel, dat heb ik zelfs met mijn simpele Fabia Greenline combi ook al ervaren toen ik een keertje met een anderhalpaardstrailer (waarin een redelijk forse Halfinger, totaal geschat op een 1200 à 1250 kilo) binnen Nederland op pad moest. (Als vader met BE-rijbewijs doe je wel eens iets voor je dochter die nog geen E achter B heeft, nietwaar...)
Hij trok het prima tegen de bruggen en viaducten op en zolang de afdalingen niet te lang zijn, gaat dat ook allemaal vloeiend.
Maar hoe hij het met onze pas aangeschafte caravan (voorlopig max. 1000kg) op buitenlandse snelwegen gaat doen met lange afdalingen, flinke val- en dwarswinden, passerende vrachtwagens etc. moet nog maar blijken. Ik voorzie dat het relatief geringe eigen gewicht van onze trekkert dan toch wel nadelig uitpakt - reden om de bagage onderweg in elk geval zo veel mogelijk in de auto onder te brengen...

Mijn caravan (carevelair 465 uit 2011) weegt max 1230kg.
Ik doe de voortent en de stokken altijd in de dakkoffer zodat de auto zwaarder wordt en ik meer (lichte) spullen kwijt kan in de Caravan.
 
Bovenaan Onderaan