Vwb betreft de vraag waar de ruimteinst zit: die zit in de motorruimte.
omdat de Passat z'n onderstel deelt met de Audi A66, moet de motor daar ook in de lengterichting in kunnen, en dan ook nog voor de vooras (Audi-traditie).
De Superb staat op een verlengt Golf-onderstel en daar kunnen de motoren alleen dwars in geplaatst worden, wat ruimte scheelt.
Als ik de overhang van een Passat op tekening opmeet en verschaal, kom ik op ca. 1078 mm uit. Dus ca. 4 cm meer. Maar de trekhaak steekt een Passat weer 2 cm meer uit, dus hebben we het over 2 cm meer. Dat is verschil niet, zker niet omdat de wielbasis van de Superb bijna 5 cm langer is, wat juist weer gunstig is voor de stabiliteit.
Ik denk inderdaad dat de ietwat weke achtervering de veroorzaker is. Vandaar dat ik er ook hulpveren onder heb zitten. Of dit inderdaad scheelt bij een caravan, kan ik niet vertellen, ze zaten er al onder voordat er ooit iets achter gehangen had. Solo was het verschil echter merkbaar, zeker bij flink wat lading achterin.
Wat ik trouwens ook nog heb gedaan deze vakantie, was halverwege de bandenspanning van de auto verhogen (volgens tabel in tankklepje). De combinatie voelde daarna net wat strakker aan.
Overigens, denk niet dat een Superb nu een mwah, mwah-caravantrekker is, want toen alles eenmaal goed zat, heb ik meermaals de 120 aangetikt zonder dat de boel instabiel werd (caravan 7 meter incl dissel, ruim 1500 kg). Kan slechter...