Nog geen dag in mijn bezit, nu al schade...

Goedemorgen mede Skoda-rijders.

Gisterochtend heb ik mijn Skoda Fabia Combi uit 2009 opgehaald bij de garage. Mijn eerste Skoda, als voormalig Fiat Stilo rijder.

Ik had hem nog geen 12 uur. Rijd over de snelweg, de auto voor mij rijdt over rondslingerend afval heen en dat botst vol tegen de rechter voorkant van mijn oh zo mooie "nieuwe" auto.

Gevolg: lelijke (en ook best diepe) krassen op de bumper en ventilatierooster en een breuk in het glas van mijn mistlicht (zie foto's).

Mijn vraag is nu: wat zouden jullie hier mee doen? Professioneel laten repareren/overspuiten of zelf opschuren en met een lakstift etc (hoe?) proberen te repareren?

Bijlagen

• P1000679_tn.jpg
    P1000679_tn.jpg
    775 KB · Weergaven: 170
  • P1000680_tn.jpg
    P1000680_tn.jpg
    598,2 KB · Weergaven: 158
  • P1000681_tn.jpg
    P1000681_tn.jpg
    742,6 KB · Weergaven: 156

Spierings

Forumguru
Balen...... Zou hem zelf over laten spuiten..

Als je al die krasjes aan gaat tippen krijg je een echte Picasso.......

CDK

Forumguru
Welkom @RonaldBroekhuizen, als je tijd en zin hebt stel jezelf dan aub nog eens voor. In het speciaal daarvoor bestemde Meet & Greet topic aub ;)
Dat is enorm zuur zeg! Ga je dit met de verzekering regelen of uit eigen zak betalen? Afhankelijk van de staat van de auto zou ik liefst professioneel laten repareren, maar als de andere kanten van de auto ook niet helemaal spik en span zijn zou je kunnen overwegen om het zelf te doen.

Nou, de auto zag er gisterochtend nog echt als nieuw uit. Alleen op de rechter voorportier zit een heel klein krasje en deukje, maar dat zijn van die dingen die bij de eerste 3 Deuken Dagen van Centraal Beheer weggewerkt kunnen worden dus daar maak ik me niet druk om.

Met de verzekering regelen is leuk bedacht, maar dan gaat mijn premie flink omhoog (zo'n 28 euro per maand) dus dat heeft volgens mij voor een schade als dit weinig zin.

Ron_2

Senior Member
Dan wordt het een rekensommetje.
Vaak ga je met de eerste schade niet zo ver omlaag in de no-claim, maar als je er de afgelopen jaren al eentje geclaimd hebt, of deze claimt en daarna een grotere schade rijdt kan dat jarenlang fors doorwerken.
Misschien kun je op de sloop dat zwarte rooster compleet met mistlicht vinden, en voor de krassen in de bumper eens informeren of men dat zonder bon voor een klein prijsje kan repareren.
Zet die bedragen tegenover het verlies aan no-claim, maar kijk ook even naar de volgende stap in no-claim als je deze claimt en dit jaar onverhoopt nog een schade rijdt.
Als het nu een kwestie is van een paar honderd euro zou ik het verlies zelf nemen, of alleen het roostertje met licht vervangen en de bumper aantippen, roesten doet hij toch niet.

Ik denk dat ik het roostertje zelfs gewoon voor lief neem. Waarschijnlijk zijn de doffe plekken daarop wel weg te poetsen, het is immers zwart op zwart.
Het licht heb ik online al nieuw gevonden voor tussen de €20,- en €25,- euro dus dat zijn de kosten ook niet. En als ik het goed zie zou een nieuwe bumper tussen de €100,- en €150,- kosten en het spuiten daarvan €125,-.

Tel ik dat allemaal bij elkaar op zit je op hooguit €300,- terwijl ik als ik het via de verzekering zou claimen alleen in het eerste jaar al meer dan dat kwijt zou zijn aan de hogere premie. Natuurlijk, kosten voor bevestiging zitten er dan nog niet bij, dat snap ik ook wel, maar dat mag ook geen honderden euro's kosten toch?

SuperBeeb

Forumguru
Welkom, en succes met het afhandelen. Zou wel wat laten doen, anders zie je elke keer weer die lelijke plekken.
Barst in mistlicht is volgens mij een APK afkeur, dus dat zal je binnen 1 (of 2?) jaar moeten laten repareren. Cosmetische schade: zou eens bij een schadebedrijf informeren. Kunnen volgens mij best veel zonder helemaal over te spuiten. En als het geen verzekeringszaak is, willen ze ook nog wel eens een vriendelijk tarief hanteren. Zwarte kunststof onderdelen zou ik hoogstens met kunststofschoonmaakspul (Halfords e.d.) behandelen.

Spierings

Forumguru
Je bent altijd beter af om dit uit eigen portemonnee te betalen ipv verzekering. Dat is alleen interessant bij grote schades aanzien dat je premie meer stijgt dan de schade die je hebt.

Nieuwe foto's bij daglicht en na het oppoetsen. Hoop lichte krassen meteen weg, en van 1 van de dingen waarvan ik dacht dat het een diepe kras was bleek het gewoon vuil te zijn. Wel nog 1 diepe korte breede kras en 1 lange dunne kras in het zichtveld. De andere krassen rechtsonder op de foto's vallen als je gewoon rechtop staand naar de auto kijkt niet eens op.
Het glas zal natuurlijk inderdaad sowieso vervangen moeten worden, maar ik denk dat de rest toch gewoon rustig laagje voor laagje opvullen met een lakstiftje en daarna goed oppoetsen gaat worden. Die echt lelijke kras is immers niet eens groter dan een euro muntstuk en om daarvoor nou de hele bumper over te laten spuiten...

Bijlagen

• P1000692_tn.jpg
    P1000692_tn.jpg
    581,7 KB · Weergaven: 115
  • P1000694_tn.jpg
    P1000694_tn.jpg
    683,6 KB · Weergaven: 109
  • P1000696_tn.jpg
    P1000696_tn.jpg
    750,3 KB · Weergaven: 111
  • P1000697_tn.jpg
    P1000697_tn.jpg
    747,6 KB · Weergaven: 112
  • P1000698_tn.jpg
    P1000698_tn.jpg
    843,4 KB · Weergaven: 111

Pendragon

Donateur
Zo dat is balen zeg. De voorganger heeft natuurlijk niks gemerkt... Hopelijk vind je een goede oplossing. Misschien kan de dealer je helpen?

Zo dat is balen zeg. De voorganger heeft natuurlijk niks gemerkt... Hopelijk vind je een goede oplossing. Misschien kan de dealer je helpen?

Geen idee, maar dan nog, hij/zij kon er ook niets aan doen. Het was geen lading van mijn voorganger.
Bovendien gebeurde het echt tijdens het invoegen op de A27 dus dan ben je vooral aan het opletten waar je medeweggebruikers zitten en niet op rondvliegende zooi.

Rallye

Forumguru
Ik heb laatst mijn voorbumper bij laten werken (zat een grote beschadiging in de onderste rand, ook door iets wat op de weg lag) en wat krasjes op de rest van de auto laten bijwerken. Totale kosten €200,- Mijn verzekering belast ik daar niet mee. Zoek eens op spot repair?

De breuk in het glas van je mistlicht kan gevolgen hebben voor het functioneren ervan en dat is een APK-punt. Misschien valt dat op te lossen met een onderdeel van een sloper? Bijvoorbeeld: http://www.kleingunnewiek.com

s-line

Forumguru
Anders gewoon een spot-repair laten doen,kost een stuk minder als je hele bumper te laten spuiten. En dan uit eigen zak betalen, is uit eindelijk goedkoper als zoiets kleins als dit op te geven aan de verzekering.

Altos

Banned
Voor het opvullen met lakstift kan ik je aanraden om een saté prikker te bruiken, kan je de kras mooi laagje voor laagje vullen zonder geklieder met een lakstiftkwastje (waarom het een stift heet???)

CDK

Forumguru
zoals gezegd spot repair is hier de beste oplossing :jaja: woon je in de buurt van Schiphol wonen dan kan medeforumlid @s-line die spotrepair wellicht nog voor je uitvoeren ook ;)

Anders gewoon een spot-repair laten doen,kost een stuk minder als je hele bumper te laten spuiten. En dan uit eigen zak betalen, is uit eindelijk goedkoper als zoiets kleins als dit op te geven aan de verzekering.

Heb je misschien ook een ruwe schatting van wat zoiets dan zou kosten?

Bovenaan Onderaan