Nog geen dag in mijn bezit, nu al schade...

Joske

Forumguru
alvast veel succes gewenst met de afhandeling! :thumbsup:
ik vind de krassen er vrij diep uitzien, zou zeker opteren voor overspuiten.
 

Canon-Eye

Forumguru
De voorganger heeft natuurlijk niks gemerkt
Al had hij het wél gemerkt, dan had je daar inderdaad niks aan gehad. Hij zou alleen aansprakelijk zijn geweest als het zou gaan om voorwerpen die hij van zijn auto of bv. uit zijn aanhanger zou zijn verloren.

Wat er vanaf de straat opwervelt als je daaroverheen rijdt - denk ook aan steentjes e.d. die onder een wiel vandaan geschoten worden - is altijd rekening 'slachtoffer'. Er is uiteindelijk maar één remedie: (meer) afstand houden - vzv de omstandigheden dat toelaten...
 

EdZ

Donateur
Ik zou het sowieso eerst zelf proberen. Een 2e hands heeft altijd wel krasjes. Als je het zelf redelijk onzichtbaar weg kan werken dan is er niemand die het opvalt. Mijn vorige RR had onder een mistlamp ook een lelijk kras (zat er voor aanschaf al in), maar pas als ik mensen erop wees zagen ze het.
 

CDK

Forumguru
Wat je wel kan doen is een claim neerleggen bij Rijkswaterstaat, zei zijn verantwoordelijk voor schone en goed begaanbare snelwegen :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen gesteld: beste oplossing is waarschijnlijk spot-repair, en mijn inschatting is dat je dat 50-150 euro kost. Het glas zal betekenen mistlamp vervangen, en dat zal ook tientjes-werk zijn op de sloop. Voor zulke zaken gebruik ik altijd de site 'schade-auto's' opletten dat je op het tabje demontage-auto's terecht komt, en dan zoeken op automerk, model en jaartal en op basis van foto's, kijken welke auto's geschikt zijn als donor. Dan even met de sloperij contact opnemen voor de prijs en om te checken of de mistlamp nog niet is verkocht.
 

Cordoba

Forumguru
Een snelle zoektocht levert bijvoorbeeld deze donorauto in Ede op (heeft linksvoor schade), kun je waarschijnlijk ook het roostertje voor weinig extra geld vernieuwen.
wm.php


Verder zie ik op dit moment alleen auto's zonder mistvoorlichten, en ééntje waarbij alleen het linkermistlicht nog in leven is. Ik ben bang dat je de roosters van de faceliftversie niet in een pre-facelift bumper kunt plaatsen, anders zou je nog kunnen overwegen om beide mistlichten en roosters te vervangen door de faceliftversie.
(die staan er wel een aantal op de sloop), en een complete bumper met mistlichten wisselen gaat ook wel weer aardig in de papieren lopen.
 

Thokozanoah

Forumguru
Leg de zaak voor aan je verzekering en stel de vraag of je achteruit gaat in je no-claim. Je hebt het niet zelf veroorzaakt en als je bewijs hebt kun je altijd nog aankloppen bij het waarborgfonds.....
 

Canon-Eye

Forumguru
waarborgfonds
Vergeet dat ook maar. Voor het waarborgfonds zul je moeten bewijzen dat de schade is veroorzaakt door een onbekend gebleven motorrijtuig. Dat gaat je zonder situatiefoto's, getuigen, politieaangifte etc. niet lukken. En in dit geval sowieso niet omdat het waarborgfonds er is voor schades die normaal gesproken vergoed zouden zijn door (de aansprakelijkheidsverzekering van) een onbekende - of niet-verzekerde - tegenpartij.
Hier is geen tegenpartij en geen aansprakelijkheid. Alleen domme pech, helaas...
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen als je stelselmatige verwaarlozing of slecht onderhoud, constructiefouten e.d. kunt aantonen. Maar er moet al een erg grote krater langere tijd niet gerepareerd zijn (c.q. voorzien zijn van een waarschuwingsbordje...) wil je daar ook maar een beginnetje van een minieme kans maken.
Ik zou er niet aan beginnen - levert niets op behalve frustratie...

Ter toelichting: ik heb in het verleden een aantal jaren de schadebehandeling gedaan bij een groot internationaal tankvervoerbedrijf en in die rol werkelijk van alles meegemaakt. Regelmatig ook mensen die om de een of andere deuk aan de voorzijde te kunnen claimen het kenteken van een willekeurige vóór hen rijdende vrachtauto noteren waar dan iets vanaf gevallen zou zijn. Niet handig om daarvoor een tankauto uit te kiezen, want die vervoeren doorgaans heel weinig stenen...
Kortom, ik heb - buiten de vervelende dingen die soms ook gebeuren - destijds ook heel wat afgelachen en mij kunnen uitleven in het schrijven van uiterst beleefde maar onderhuids oh zo cynische brieven.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij temperaturen van 700 tot 1200 graden C kom je al aardig in de gevarenzone voor wat betreft de mogelijke aantasting van het tankmateriaal, dus voor dat vervoer zul je niet snel goedkeuring krijgen onder de geldende wetgeving mbt gevaarlijke stoffen.
Nog los van het feit dat de allereerste voorwaarde voor vervoer van een stof is, dat er een reden moet zijn die het vervoer nuttig of nodig maakt. Ik zie nog even geen toepassing voor lava... (maar we drijven nu wel een tikkie van het topic af).
 

SuperBeeb

Forumguru
Zelfde ervaring met wegbeheerder. In een bocht geslipt, zijkant tegen paal. Duidelijk niet de eerste die daar weggleed. 2 weken later was asfalt vervangen...wegbeheerder ontkende dat asfalt slecht was geweest. Dankzij vasthoudende verzekeraar toch nog eigen risico vergoed gekregen (rest viel gelukkig onder casco).
 

Kogamyata

Senior Member
Het ging dacht ik over waarborgfonds. Dan is er geen kans. Ik zeg ook niet dat er verhaalsmogelijkheden zijn! Maar het zou kunnen zijn dat er vergelijkbaar materiaal is waarover uitspraken zijn gedaan. Als dat positief uitpakt en je hebt 'n kenteken zijn er misschien mogelijkheden. Niet geschoten is altijd mis, weet je nog? Afvallend steentje van 'n zandkipper die auto beschadigd geeft immers wel verhaalsmogelijkheden. in zo'n geval moet je alles proberen, nietwaar?
 
Bovenaan Onderaan