Nog tips voor grote beurt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gieliovd

Forumguru
Hey mensen, zo dat is een tijd terug dat ik op het forum was!

Toch wel snel 6 weken, zo druk met opleiding tis :407:

Ik heb alweer 900 km in beeld staan "SERVICE OIL" en ik kwam er aldoor niet aan toe. Vandaag naar de dealer gereden, hij moet een grote beurt krijgen.....

Ik had even geinformeerd: €309,- voor de beurt alleen!! Godkenonnen, wat een geld, dat is een paar maanden werken met deze drukte!

Ik heb tevens gemeld dat mijn motormanagement lampje weer brand.

Ik ben toen bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen, de eerste keer dat hij ging branden, had te maken met een te arm mengsel in de eerste cilinderrij. Is een tijdje uit geweest, tot hij weer aanging.

Toen ben ik er dus onderhand 1000 km mee doorgereden, om te kijken wat het deed. Hij is een keer uitgegaan, en weer aan, en weer uit, en weer aan... ik ben er ff klaar mee, dat lampie.

Daarnaast loopt de motor ook niet zo lekker op gas als hij koud is, flinke trillingen in de motor en toerenteller stuitert. Maar goed, dat kan ook gewoon gas zijn, motor net te koud voor de verdamper/condensor.

Die wordt dus weer uitgelezen en dan zal ik het wel horen.... ben er niet gerust op.

Startmotor die geeft ook nog dagelijks een klaaggeluid, maar doe ik niks mee. Revisie kost flinke centen. Zou die makkelijk te wisselen zijn met een sloper? Heb je nog verschillende starters bij de 1.4 types?


Maar goed, die beurt kost me dus klauwen met geld, en hiervoor wordt olie vervangen, bougies, luchtfilter..... wat nog meer?

Heeft iemand nog een tip wat ik ff moet vermelden of moet laten checken?

Maandag 09:00 staat hij bij de dealer. Moet ik met de fiets terug naar huis :biggthumpdown:

Ik ben benieuwd..

Ik heb er nu 3.000 km in gereden in een paar maanden, en vind het een prachtwagen. Hetgeen me gewoon stoort is dat motormanagement lampie, het trillen bij koude motor...

Daarnaast bedenk ik me net dat ik me zo erger aan de trage gasresponse... je geeft gas en een seconde later gebeurd er pas wat, daarom wil de motor nog wel eens protesteren als ik te vlot wil inparkeren. Je kent het wel, achteruit inschakelen, beetje gas, koppeling omhoog, terwijl de motor nog op toeren moet komen...

Owja, de buitenspiegelverwarming doet niks lijkt wel, er klikt een relais maar de spiegels blijven nat en beslagen.

Laat ik die spiegels en gasresponse meteen wel ff controleren. Nou staat ie er dan toch, en geld kost het allemaal toch helaas...:(
 

joergarms

Senior Member
Welkom terug:D:D:D
Inderdaad een tijdje weggeweest zeg.

Ik vind dat bedrag voor de grote beurt nog meevallen hoor, reken wel dat motorolie tegenwoordig ook niet goedkoop is.
Olie
Oliefilter
Luchtfilter,
bougies,
misschien interieur filter??
Verder worden gewoon alle noodzakelijke dingen van de auto nagekeken zoals de remmen, wielophanging (spelingen) bandenkwaliteit, ga zo maar door.
Eigenlijk alles waar je gewoon op moet kunnen rekenen tijdens het rijden wordt bij een grote beurt gecontroleerd.
Het is dus ook voor je eigen en andermans veiligheid.

Startmotor weet ik niet of ie zomaar uit te wisselen is.
Je zou het bij de dealer kunnen navragen.
Succes met het fietsen maandag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ciao
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij is Service OIL een kleine beurt. Als er INSP staat is dat een grote beurt.
Als je te duur vind kun je natuurlijk ook nog naar een universele garage gaan, die zijn meestal wat goedkoper. b.v. een Vakgarage
De tijd dat je zelf iets aan de auto kunt doen is langzaam voorbij.
Misschien nog een tip ik vul het ruitsproeiertankje voor dat de auto naar de garage gaat. Als die in de garage komt dan wordt dat altijd bijgevuld, kost ongeveer 5 euro. Dat bespaar je dan. Het is maar een kleinigheid.

Autorijden is duur, zeker als je het zelf mag betalen. En het maakt niet zoveel uit of het een nieuwe of een oude auto is.
 

EdK

Forumguru
Wat betreft het lampje !! draai t er uit ken ie ook niet meer aan !!
De octi 1 had er ook altijd met gas last van !! Collega werd er helemaal gek van en heeft uiteindelijk lampje uit laten schakelen !

Mbt je grote beurt en wat ze allemaal doen is kwestie van in je boekje kijken en dan bij de kilometerstand die je hebt gereden !!
Weet je excact wat ze minimaal doen !!
Oh ja en vul je ruitenwisser vloeistof ff tot ze strot toe vol af want dan kunnen ze dat in iedergeval schrappen van je rekening als je em weer ophaalt !!
 

Abo

Lid
Toen mijn vorige auto ( fabia combi 1.4 ) na twee jaar zijn eerste grote beurt kreeg kostte dit
€ 280,00, inclusief remvloeistofverversing en nieuwe voor en achterruitenwissers. Bougies worden 1x per 60.000 km vervangen en dit is dus voor jouw auto van toepassing. Misschien wordt de trage gasresponse minder hinderlijk met de nieuwe bougies.Als hij twee jaar geleden zijn laatste grote beurt heeft gehad, dan moet ook de remvloeistof weer vervangen worden. In dat geval is die € 309,00 redelijk. Bij menig Koreaanse auto betaal je voor een grote beurt al gauw ongeveer € 500,00. “Oudere” auto’s zijn wat duurder in onderhoud dan nieuwe, darentegen hebben nieuwe auto’s weer meer afschrijvingskosten en dit is echt veel duurder!!. Tja, autorijden kost nu eenmaal geld, of je het leuk vindt of niet. Is trouwens de distributie V-snaar van jouw auto al eens vervangen, hij heeft namelijk al 119.000 km gereden. Doe eens navraag bij de dealer of dit al noodzakelijk is. Als zo’n ding tijdens het rijden afbreekt heb je een onherstelbare motorschade. Plaats nog even een bericht met je bevindingen na de grote onderhoudsbeurt.
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt voor de replies!

Ja klopt ook wel natuurlijk, hij wordt ook nog geinspecteerd, kan hij weer goed de winter in.

Olie is niet goedkoop nee, voor mijn motor was ik al 50 euro kwijt voor een paar liters, moest ik het er zelf nog in smijten ook :).

Volgens de KM's is hij toe aan zijn volgende 60.000 km beurt. 60+60=120.000 en die heb ik zometeen ook te pakken. Dus ja, dat moet gewoon weer gebeuren.

Autorijden is duur, dat weet ik heel goed. Ik heb er dan ook bewust voor gekozen nu een duurdere auto te kopen, en tja daar zit ook onderhoud aan.

Voorheen heb ik het zelf gedaan, zou nu ook wel kunnen, maar geen tijd, geen brug, al dat gedonder weer met improviseren.

Nou gebeurd het goed.

Die ruitensproeier, das een goeie ja! Had ik wel wel eens eerder gelezen bedenk ik me nu. Die Fabia die verbruikt dat spul als bier in de kroeg, ik heb hem in 3000 km al 2 of 3 keer moeten vullen omdat het lampie aanging. Dat terwijl ik in 30.000 km met die andere auto's maar totaal 2 keer heb gevuld :tongue: raar ding die Skoda.

Ik moet ook nodig aan nieuwe ruitenwisserbladen, en dan hoop ik dat ze niet meer over mijn ruit STUITEREN want dat is gruwelijk irritant. Vind ik altijd zo'n risico... koop je dure set, stuiteren ze evengoed nog :mad:

Tja, lampie zit er niet voor niks natuurlijk, dus er is wel iets aan de hand. Maar ik denk inderdaad zo, omdat gas anders verbrand raakt die sensor in de war ofzo.... dus een keer naar de gasboer om te horen wat dat allemaal is, of ze moeten iets opperen bij de dealer. Ik heb GEEN zin in een reparatie van 1000 euro voor nieuwe injectoren of al dat gedonder.

Wat betreft naar een andere garage, ach ik heb zoiets van ik hou liever mijn mobiliteitsgarantie, en het staat weer goed bij verkoop over een tijdje. Een netjes ingevuld onderhoudsboekje is toch zeker een verkoopargument.

Edit: De snaar is bij 106.000 vervangen! Anders had ik hem niet eens gekocht! Nee gelukkig wel, die zijn nogal prijzig. Ik las trouwens net dat de nieuwe 2002+ een ketting hebben! Heb ik net verkeerde gekocht he.

Nee, ik weet alles van de risico's hoor brrrr
 

joergarms

Senior Member
Slim dat je die mobilieteitsgarantie in acht neemt.
De ruitenwisserbladen zijn meestal een kwestie van afstellen, m.a.w. de hoek die het blad maakt op het raam is belangrijk.
Das gewoon eventjes proberen.
Wat remvloeistof betreft; NOOIT vervangen!!!!!
Die verhalen over fadende remmen zijn echt onzin, als je continu op het circuit rijdt, of een aanhanger van 2 ton hebt is het anders.
Ze gaan uit van het ergste gval, jij rijdt met je caravan van een helling, jouw caravan heeft geen oplooprem (in praktijk wel maar goed) en zo maken ze er een heel ernstig verhaal van.
Maar ook al moet jij vanaf 200 km/h een noodstop maken, dat lukt altijd, en ook nog wel 3 keer achter elkaar.
Kortom, laat je niet bang maken door de vochtmeting van je remvloeistof.
Ik ben zelf automonteur van origine, weet dus heel goed hoe dat verhaaltje in elkaar steekt.
 

purk

Senior Member
maar het blijft een feit dat remvloeistof water opneemt en daardoor het kookpunt zal dalen............... ik ben het deels met je eens maar laat de remvloeistof niet eens in de twee jaar maar eens in de vier jaar vevangen. scheeld geld en is wel zo veilig.

zeker als je met een caravan de bergen in trekt.
 

Fabia

† In Memoriam
Die is bij net vervangen. De auto is bijna twee jaar en heeft 33.000km gelopen. Ben autoleek dus ik ga af op wat de garage zegt.
 

joergarms

Senior Member
Ja was misschien een beetje TE van mij om te zegen nooit vervangen die handel.
Maar zo dramatisch als er over gepraat wordt over een sponzig rempedaal bij 1 noodstop, nou das echt onzin.
Maar met een caravan is om de 4 jaar niet verkeerd.
Denk trouwens dat je met gezond rijgedrag ook heel ver komt.
Ik kom vanaf m'n 3e al in de alpen, dus nu dus zo'n 23 jaar.
Ik heb al menig remvoeringkje geroken dat op de BBQ had gelegen.
Er blijven mensen op de remmen afdalen, voor die personen is elk jaar nieuwe remvloeistof zelfs geen overbodige luxe.
 

Abo

Lid
Het idee om remvloeistof periodiek te vervangen kwam voort uit een ernstig auto-ongeluk in de jaren zeventig waarbij 2 auto’s op elkaar botsten. Na technisch onderzoek bleek dat er te veel water in de remvloeistof zat. Veilig Verkeer Nederland stelde toen voor om remvloeistof 1x per twee jaar te vervangen. Dit was nog in de tijd dat je een VVN sticker met krul op de binnenkant van je voorruit kreeg geplakt als je auto helemaal technisch in orde was. Remvloeistof heeft als eigenschap dat het hygroscopisch is en dat houdt in dat het vocht (water) opneemt, zoals Purk al reeds vermeldde.

Remvloeistof 1 x per twee jaar verversen is aan de zéér veilige kant en je vraagt je af of 1x per drie of 1x per vier jaar ook voldoende is. Maar goed, zo vreselijk duur is het verversen nou ook weer niet en ik had er met mijn Fabia Combi géén enkel probleem mee dat dit na twee jaar werd vervangen.

Ooit heb ik eens in een Audi 80 waarvan ik wist dat de hoofdremcylinder defect was een heel klein stukje gereden, ongeveer 20 meter. Ik wilde namelijk weten hoe sponzig een rempedaal kon aanvoelen. Wat heet sponzig? Je kon het rempedaal zonder enige weerstand tot op de bodem intrappen, het leek wel of je het koppelingspedaal intrapte. Zo moet het ook aanvoelen als je remvloeistof veel te veel water bevat. Remmen werken namelijk niet op water, maar op (hydraulische) remvloeistof.

Maar affijn, remvloeistof 1x per twee jaar vervangen is wel aan de zéér veilige kant, maar ik heb er géén moeite mee. Amerikanen hebben een spreekwoord over veiligheid: If you think that safety is expensive, than why don’t you try an accident. !!!
 

Ted

Forumguru
Wat je nu zegt is klinklare onzin! Iedere vloeistof is niet samendrukbaar (natuurkunde). Een remsysteem met water loopt het kookpunt naar beneden en met name bij veel remmen kan hij gaan koken met gevolg dat de remdruk wegvalt. En water bevordert corrosie in het systeem. Het Dot getal heeft zelfs een relatie met het kookpunt.
 

joergarms

Senior Member
Ted heeft hierin gelijk, water is niet samendrukbaar.
Pas als de remvloeistof gaat koken, op dat moment ontstaan er luchtbelletjes in het systeem kun je een sponzig rempedaal krijgen.
Maar geloof me, op het moment dat jouw remvloeistof kookt, zijn jouw schijven en blokken ook dusdanig verhit dat de wrijvingscoeffecient naar nul wordt gereduceerd, dan treed er dus fading op.
Het zou mij ook niet om de kosten gaan, maar wel om het feit dat er dan moedwillig vloeistoffen vervangen worden die nog in orde zijn.

Over de audi 80, met een lekke hoofdremcilinder is het logisch dat je het pedaal kan vloeren, de vloeistof stroomt langs de plunjer op en kan zodoende geen druk opbouwen.
En wat die Amerikanen betreft, laat die eerst maar eens naar de veiligheid en degelijkheid van hun eigen auto's kijken, daar heb ik nog niet zo'n hoge pet van op hoor.
 

Fabia

† In Memoriam
Ted heeft hierin gelijk, water is niet samendrukbaar.
Pas als de remvloeistof gaat koken, op dat moment ontstaan er luchtbelletjes in het systeem kun je een sponzig rempedaal krijgen.
Maar geloof me, op het moment dat jouw remvloeistof kookt, zijn jouw schijven en blokken ook dusdanig verhit dat de wrijvingscoeffecient naar nul wordt gereduceerd, dan treed er dus fading op.
Het zou mij ook niet om de kosten gaan, maar wel om het feit dat er dan moedwillig vloeistoffen vervangen worden die nog in orde zijn.

.

Maar als de garage tegen mij verteld dat de remvloeistof vervangen moet worden laat ik het toch gelijk doen. Het is zo'n cruciaal onderdeel van je auto dat ik daar geen risico mee wil lopen. En trouwens hoe zit je met je mobiliteitsgarantie als de remvloeistof niet laat vervangen?
 

Gieliovd

Forumguru
Dames, dames, wat een verhitte discussies hier!

Een vloeistof is niet te comprimeren, het is geen gas! O wacht, als je gas comprimeert wordt het een vloeistof!

Weet je ook weer waarom het LPG heet.

Remmen die niet werken op water? Waarom niet? Het is net als een injectienaald, als je erop drukt dan wil de vloeistof ergens heen. Of dat nou remvloeistof is of water...

Net zoals koelwater, je kunt er gerust water in gooien uit de kraan, tot het een keer vriest en je hele systeem gecorrodeerd is.

Als de remvloeistof moet worden vervangen, zullen ze daar een reden voor hebben. Ik weet dat garages je niets liever toedoen als naaien bij de vleet, uiteraard. Geld in het laatje :crazy:

Maar nee, als ik een auto rij waar ik niet van weet wanneer het vervangen is, ga ik niet zeggen: laat maar, dat komt wel.

De auto verdiend wel een grote beurt vind ik, dan rijdt het misschien weer wat soepeler allemaal.

De auto verbruikt trouwens momenteen 1:11,4 omdat ik ritjes maak van 3 km in de ochtend en 3 in de avond. Het is zonde voor de auto, ik vind het ook heel zielig voor hem. Maar ja, als ik ga fietsen kost het zoveel tijd en dan is het plots 8 km.

Weet je wat ook leuk rijdt: rembekrachtiging die defect is in een busje van 2500 kilo.

edit:

Joër: m/v: man, zegt m'n vriendin ook

Had je bevestiging nodig? :D

edit2:

Joër: De ruitenwisserbladen zijn meestal een kwestie van afstellen, m.a.w. de hoek die het blad maakt op het raam is belangrijk.
Das gewoon eventjes proberen.

Hoe wil ik mijn ruitenwisserbladen raakhoek afstellen? Het is gewoon een metalen arm met een plastic barrel erin geklikt hoor, hier worden geen afstelmogelijkheden geboden volgens mij. Tja, een beetje mannenkracht op een metalen arm doet het wel :S.
 

Ted

Forumguru
De reden dat remvloeistof vernieuwd dient te worden is omdat deze hygroscopisch (water aantrek) is en in principe een open systeem is (atmosferisch) die in de tijd water opneemt.
 

Fabia

† In Memoriam
De auto verbruikt trouwens momenteen 1:11,4 omdat ik ritjes maak van 3 km in de ochtend en 3 in de avond. Het is zonde voor de auto, ik vind het ook heel zielig voor hem. Maar ja, als ik ga fietsen kost het zoveel tijd en dan is het plots 8 km.

:S.

Wel goed voor je conditie :D
 

Gieliovd

Forumguru
Wel goed voor je conditie :D
100 procent gelijk in :xyxthumbs:

Maar ja, dan is het kwart over 7 dat ik door de regen op de fiets moet springen, grote zware boekentas in een vuilniszak moet persen, fiets parkeren met alle risico's van dien etc.. en dan denk ik, die auto staat er voor.
 

Fabia

† In Memoriam
100 procent gelijk in :xyxthumbs:

Maar ja, dan is het kwart over 7 dat ik door de regen op de fiets moet springen, grote zware boekentas in een vuilniszak moet persen, fiets parkeren met alle risico's van dien etc.. en dan denk ik, die auto staat er voor.

En zo denkt heel nederland er over, ik ook hoor :winkie:
 

van_der_P

Senior Member
100 procent gelijk in :xyxthumbs:

Maar ja, dan is het kwart over 7 dat ik door de regen op de fiets moet springen, grote zware boekentas in een vuilniszak moet persen, fiets parkeren met alle risico's van dien etc.. en dan denk ik, die auto staat er voor.

Koop een Solex. Goedkoop zuinig en altijd wat te klussen, wat wil je nog meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan