Nooit gedacht bij een skoda uit te komen!

Hey All!!

Ik zal ook eventjes netjes pogen mijzelf voor te stellen.

Peter, systeemanalist, 39 jaar oud (wat vliegt de tijd!) getrouwd, en 2 kindjes van 2 en 3 jaar oud.
Wij wonen in de kop van Noord Holland..lekker op het platteland.

Na omzwervingen van allerlei merken auto's ben ik van een Audi a4 1.8 5V en een Seat Altea 1.9 TDI in het VAG circuit terecht gekomen.

Toen de Seat Altea qua verbruik mij toch tegenviel, evenals de onderhoudskosten toch verder gaan kijken.

Uiteindelijk uitgekomen op een Skoda Fabia II 1.2 TDI uit 2012.
Enorm betaalbaar, al vraag ik mij wel een beetje af waarom?

De eerste kennismaking valt mij niet tegen, wat een luxe kun je hebben in zon auto.
Deze is erg compleet uitgevoerd met afgezien van de trekhaak en de achteruitrijcamera en stoelverwarming voor zien van alle opties.

Van buiten een witte auto die in een beetje muisgrijs aandoet, maar van binnen een keurig rijk uitgeruste auto met zelfs een leer gestikte handrem! I was impressed!

De motor is nog niet langsgeweest voor een terugroepactie, en gezien de wisselende berichten laat ik het nog maar even zo. Wel ben ik van plan de EGR klep te laten uitprogrammeren en de auto te chippen.

En de velgen eronder vandaan. Dat kan echt niet!

Zelf ben ik dol op inbouwen van gadgets en zo de auto nog leuker en interresanter te maken.
Ook vind ik het leuk om dingen in en uit de auto te programmeren.

Donderdag de auto overschrijven en dan kan mijn eerste SKODA avontuur beginnen.

Groeten vanuit hier!

Peter

Bijlagen

• skoda17.jpg
    skoda17.jpg
    181,7 KB · Weergaven: 39

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom @Petervkjr, dankjewel voor het voorstellen en gefeliciteerd met je Fabia. Veel voordelige, veilige en plezierige kilometers toegewenst! Je vroeg je af waarom de auto zo voordelig in te kopen was...., dit type was een voordelige auto in de privé bijtelling voor zakelijke rijders en tevens ook voor privé rijders. Er zijn er heel veel van verkocht die dus ook na een paar jaar lease op de 2e hands markt zijn gekieperd. Daarbij komt ook dat er redelijk veel EGR problemen voorkomen bij de auto's die veel korte afstanden rijden.
Je hebt plannen om te chippen en de EGR weg te laten schrijven, dat zou ik inderdaad als prio 1 laten doen, nog voordat je wielen gaat wisselen :jaja:

JurgenM

Forumguru
Welkom Peter,

Heb er zelf ook zo eentje gehad, heel fijne wagen! Compacte buitenafmetingen maar toch aangenaam ruim vanbinnen. Klein motortje maar doet goed zijn best, altijd tevreden over geweest.
Heb zelf ook problemen gehad met de EGR. Dus inderdaad, weg schrijven die handel!

Veel plezier en leuke/veilige kilometers toegewenst!

Wow warm welkom hier! Dank jullie wel.. bedankt voor de tips!

Voor de persoon die riep, jij hebt het licht gevonden..inderdaad, zit op dezelfde plek als de seat

verhulstr

Forumguru
Ahh, ook iemand die nooit gedacht zou hebben ooit in een VAG wagen terecht zou komen......ook zoals mij....begonnen met Mazda...en nooit de gedachte gehad om ooit nog van merk te wisselen......tot ik mijn Audi Coupe van 1988 tegenkwam.....jawel...met de 5cilinder! Eenmaal in de Audi scène ...ik was om....had ik dat maar eerder gedaan dacht ik nog. Maar ja offers moeten gemaakt worden...De Audi luste graag een slok dure benzine, woog ook genoeg....kortom eigenlijk te dure auto voor mij...toch 2 jaar plezier van gehad (ook heel veel aan gerepareerd). Toen eenmaal gezinnetje...kind in een rolstoel.....werd een Opel Vivaro...Opel te groot.....toen toch weer terug naar een zakjappaner ( weer een Mazda) kofferbak te klein.......en eindelijk weer terug naar de VAG groep.....mijn huidige Fabia 1 1.4MPI.

Bij alle auto's die ik net genoemd heb, heb ik nog nooit zoveel comfort en luxe gezien als nu met mijn Fabia....helaas staat die nu nog bij de garage ivm lekke koppakking...maar man...wat ging er voor mij een luxe wereld voor ons open...en dat eigenlijk voor een "instap" model auto...

Ik ben happy met de Fabia! :cheer:

Wees van harte welkom, en net zoals ik.....heel veel plezier gewenst met de Fabia!

Frup

Forumguru
Welkom! Als je tóch van plan bent om te tunen en egr weg te laten schrijven, dan zou ik de terugroepactie wel uit laten voeren.
Goed advies. Om misverstanden te voorkomen: éérst ontsjoemelen (update) en daarna pas tunen en egr wegschrijven.

Cordoba

Forumguru
Welkom Peter. Ik ben wel wat verbaasd over de overstap van Altea naar de Fabia. De Fabia is van binnen veel ruimer dan veel mensen denken, maar toch wel kleiner dan een Altea denk ik zo (kofferruimte van een Leon komt meer overeen met een Fabia), dus waarom bijvoorbeeld geen Octavia (hatchback met grote kofferklep, of een combi)?

@Cordoba de keuze is bewust geweest. Mijn vrouw heeft een baan dichter bij huis gekregen (lees om de hoek). Bij het kilometrage dat we eerst reden 50.000 per jaar en het aantal kilometers dat we nu gaan rijden ca 20000 is het een economische beslissing geweest. Maar wilde wel diesel blijven rijden. De kinderwagens hoeven niet meer mee. Ook de lage aanschafprijs was een mooie opsteker! Motorisch is een stap terug van 1.9 tdi naar 1.2 tdi. Maar hee..alles heeft zijn prijs! Lol

Bovenaan Onderaan