MSN / Auto - 14-06-2017
De kosten van crashen op de Nürburgring
Voor slechts 25 euro kan je al met je daily driver, bestelbusje, SUV, MPV, limousine, camper, hot hatch, circuitback of Fast and the Furious-decorstuk een rondje over de Groene Hel razen. Het openbare circuit dat eigenlijk een tolweg is, trekt (aspirant) coureurs in alle soorten en maten aan.
Dus ook beginnende bestuurders die het verschil tussen onder- en overstuur niet kennen. En natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje. Het overkomt de beste. Voor de omstanders en het altijd oplettende internet levert dat een onuitputtelijke bron van sadistisch vermaak op.
Een intense knuffelbeurt met de vangrail levert je een omgekeerde lach op. De kosten van crashen op de Nürburgring kunnen namelijk nogal hoog uitvallen.
Naast de schade die je met je eigen auto maakt (je bent in de meeste gevallen niet verzekerd), moet je ook voor de reparatie van het circuit opdraaien. Hoeveel dat is, hangt af van de hoeveel je kapot maakt.
Voor een crash als dit kan dat al snel oplopen tot 3.000 euro. Daarbij is er rekening mee gehouden dat de Ring maar een uur dicht hoeft.
Per uur dat het circuit gesloten is, wordt je portemonnee een heel stuk slanker.
Dit zijn de kosten van crashen op de Nürburgring
Standaard kosten voor aanwezigheid reparatie truck: € 150
Verwijderen van beschadigde barrière: € 10 per meter (prijs verschilt per hoogte)
Vervangen van barrière: € 31 per meter (prijs verschilt per hoogte)
Verwijderen van beschadigde barrière palen: € 5,10 per stuk
© Provided by VDS Magazines BV kosten van crashen op de Nürburgring:
Vervangen van barrière palen: € 39 per stuk
Safety car op de baan: € 82 per 30 minuten
Circuit gesloten: € 1.350 per uur
Takelwagen: € 500 (inclusief belasting)
Bij alle kosten (alleen niet bij de takelwagen) komt nog eens 19 procent btw. Alsof het nog niet duur genoeg was.