Nut van de variabele koffervloer?

CoesDoes

Forumguru
Bedoel je een zelfbouw audio installatie?
De subwoofer van het Canton systeem zit al netjes aan de zijkant van de koffer.

Hier goed te zien (vanaf 1:15)
Ik dacht in eerste instantie dat het baggage pakket wel handig zou zijn, maar ik had het nog niet goed gezien. Voor mij heeft het geen meerwaarde.
Net daarvoor (vanaf 1:09) zie je een omkeerbare mat, vraag me af hoe dat moet gaan met de vloer in standje 'halverwege-rechtop'..

Thorgal

Forumguru
Net daarvoor (vanaf 1:09) zie je een omkeerbare mat, vraag me af hoe dat moet gaan met de vloer in standje 'halverwege-rechtop'..
Had ik nog niet zo bedacht maar volgens mij gaat dat niet, de omkeerbare mat is vrij stug en kan je niet zo maar dubbel klappen.
Zou de combinatie überhaupt kunnen?
Heeft iemand die al bedacht?

Er is wel een keerzijde EdK, zonder bodem kunnen er 2 kratten bier op elkaar in de kofferbak, met dubbele laad bodem gaat dat niet..

Als je de extra diepte nodig hebt, dan kun je toch (lijkt mij) de verhoging weghalen waardoor je weer een wat diepere laadruimte krijgt of zie ik dat verkeerd?

RoelF

Forumguru
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar, goed punt. Die mat vouw je niet zo even op als je bij de Intratuin staat (of de Jelfra natuurlijk :) ) en bedenkt dat je je bagage systeem wilt gebruiken.
Bij mij zullen er vaak 2 honden in zitten dus ik zie mezelf vooral veel zand en andere rotzooi uit die dubbel bodem blijven stofzuigen.

Darkside

Forumguru
Zelf zit ik nog te twijfelen. Aan de ene kant heb je niet elke dag die grote bak nodig en is het fijn dat de tildrempel gelijkvloers is. En dat je wat spullen uit het zicht kwijt kunt. (zeker nu de zijkant niet meer afgeschermd is zoals dat bij de O2 wel is.
Maar dan moet die vloer wel goed verwijderbaar zijn. Want tijdens de zomervakantie heb ik hem zeer zeker nodig voor alle campeer spullen. En zo ook nog een paar x per jaar voor het halen van spullen bij een of andere zweedse winkel keten.

Herman Janssens

Senior Member
Heb juist contact gehad met dealer: omkeerbaar koffertapijt zou niet verenigbaar zijn met variabele koffervloer. Ze gingen de importeur voor alle zekerheid contact laten opnemen met Tjechië. Vrijdag weet ik meer.
Misschien kan het omkeerbaar tapijt wel in het onderste deel terecht (net zoals wanneer er geen variabele koffervloer is).

CDK

Forumguru
@Cordoba, daar zou je idd een versterker in kunnen wegwerken ipv in het zicht tegen bijv. de rugleuning van de achterbank, bij mij zit het af-fabriek netjes onder de bestuurdersstoel

CoesDoes

Forumguru
Had ik nog niet zo bedacht maar volgens mij gaat dat niet, de omkeerbare mat is vrij stug en kan je niet zo maar dubbel klappen.
Zou de combinatie überhaupt kunnen?
Heeft iemand die al bedacht?
Ik heb de vraag al eerder bij de dealer gesteld, nog geen antwoord op gehad, de omkeerbare mat is standaard op de BL uitvoeringen dus ik verwacht hem sowieso te krijgen, vraag me alleen wel af wat het doet met de bruikbaarheid van de variabele vloer.. (Ik hoop uiteraard dat ze een speciale omkeerbare mat voor de variabele vloer hebben)

In de Belgische configurator is er een Simply clever pakket (uitneembaar vuilsnisbakje, gsm-houder & omkeerbaar koffertaptijt).
Er is een speciale versie in combinatie met de omkeerbare koffertapijt.
Mij werd gezegd dat er echter geen verschil tussen beide is.
Ik hoop echter van wel want ik heb dus een omkeerbaar koffertapijt EN een variabele koffervloer in bestelling.

Herman Janssens

Senior Member
Heb zelf ook een nut van de variabele koffervloer ontdekt in deze review van Carbuyer: de laadruimte komt vlak te liggen als je de hoofdsteunen achteraan hoger zet of wegneemt (maar dat had dat meisje in het review blijkbaar niet door.

Voor de rest: leuke review en reviewster trouwens.:jaja:

Cordoba

Forumguru
Niet meer: ze heeft mooi met 'r kont over de motorkap zitten schuiven, dus vol met krasjes. Bij een donkere kleur had je de beschadiging mogelijk kunnen zien op beeld. Overigens lijkt ze bekend te zijn:
Rebecca Jackson
Racing Driver, Motoring Writer and Presenter
Rebecca-Jackson-3.jpg

Mijn auto is nu geleverd, zonder omkeerbare koffermat...
Ik heb gebeld en ze zouden er eentje nemen uit een showmodel.
Alleen vraag ik me dus af of er niet een speciale mat zou moeten zijn voor de auto's met variabele koffervloer (anders werken bepaalde handigheidjes van de variabele koffervloer niet zoals hierboven vermeld).

Is er iemand in het bezit van een Skoda Octavia met Variabele koffervloer en omkeerbare mat?
Zou die dan even kunnen uitleggen of het een speciale mat is met die mee in de laagste stand kan "vallen" en ook een knik kan maken voor de "halverwege-rechtop" positie?

CoesDoes

Forumguru
De mijne was ook geleverd zonder omkeerbare mat, ook bij mij heeft de dealer een mat uit een andere auto gehaald. Ik heb nu de mat met de rubberen zijde naar boven onder de variabele vloer liggen waardoor ik snel toegang heb tot een rubberen ondergrond! (Erg handig moet ik zeggen, is sowieso makkelijker dan de mat omkeren) Ik heb de laagste stand van de vloer nog niet gebruikt, maar de mat kan onder de vloer, dus erop zal ook geen probleem zijn. Wat wel moeilijk wordt is de vloer in de rechtop stand, dat gaat icm met de mat niet lukken, met wat aanpassingen aan de mat moet het wel kunnen, maar ik ben er zelf nog niet aan begonnen.

Bedankt voor de reactie.
Al ik het dus goed begrijp:
  • Als je iets klein en vuil heb leg je het op de rubbermat die ONDER de variabele koffervloer in hoogste stand ligt.
  • Als je iets groot en vuil hebt neem je de rubbermat eruit en leg je hem op de variabele koffervloer.
  • Als je iets heel groot hebt (vuil of niet vuil) moet de rubbermat naar omhoog genomen worden zodat de variabele koffervloer in de laagste stand kan (kan hij waarschijnlijk niet als de mat eronder ligt)
Hoe zou jij de mat aanpassen zodat het werkt?
PS: Als je iets >75KG hebt moet je volgens de handleiding de koffervloer in de laagste stand zette.

MaRco2

Forumguru
:thumbsup::thumbsup:
Ik bedoelde inderdaad zaken die mensen er zelf bijbouwen (ik dacht dat dat duidelijk was, maar blijkbaar niet), dat van die Canton subwoofer die achter het achterwiel zit, wist ik ook niet.

:thumbsup::thumbsup: Je mist zonder wel wat handige bergruimte, ik heb het opgelost met de klittebandpaneeltjes (rechts uit de zijkant te trekken, simply clever...) en een plastic bakje achter het smalle deel van de achterbank.

CoesDoes

Forumguru
@personx Je samenvatting klopt redelijk.
De rubbermat ligt bij mij standaard op de bodem, meestal zorgt het wegklappen van de variabele vloer voor meer dan voldoende ruimte om 'vuile' spullen te vervoeren. (zie : http://www.skodaforum.nl/forum/threads/bagage-pakket.20318/ voor een volgens mij duidelijk beeld van wat ik bedoel).
Op deze manier is de rubberzijde veel makkelijk toegankelijk dan bij de standaard omkeer optie.

Ik heb het nog niet echt goed bekeken, maar het zou kunnen dat het insnijden van de mat zodat de bevestigingspunten bereikbaar zijn voldoende is, maar ik ben bang dat de rest van de mat dan misschien toch te hoog is voor de rechtop stand van de vloer (ik denk daarbij dan dus aan de mat onder de vloer)

Ik heb nu ook de koffermat gekregen van een andere auto.
Ik kan toch echt moeilijk geloven dat er geen speciale versie van de koffermat is voor de variabele koffervloer, deze zijn namelijk volledig oncompatibel.
koffermat OP de variabele koffervloer:
  • Vloer kan niet meer in de laagste stand, want de koffermat valt niet meer naar beneden (te groot) aan de as waarlangs de koffervloer draait.
  • Vloer kan niet meer opvouwen omdat er een onflexibele rubbermat op ligt die niet mee kan plooien
  • Vloer kan niet meer "halverwege-rechtop" omdat de koffermart niet mee kan plooien
koffermat ONDER de variabele koffervloer:
  • Vloer niet meer in de laagste stand, want de extra hoogte van de koffermat zorgt ervoor dat de draaias niet genoeg plaats meer heeft.
  • Vloer kan wel nog opvouwen!:yeehaa:
  • De halverwege-rechtop functie werkt niet want de koffermat bedekt de insparingen waar je hem in vastklikt
Het lijkt me ook te toevallig dat ook jij de koffermat niet mee kreeg met jou auto met variabele vloer en dat ze er maar 1 uit een andere auto namen.

Is er iemand die de mat heeft gekregen samen met zijn variabele koffervloer en hebben zij dezelfde mat met dezelfde problemen?

CoesDoes

Forumguru
In de laatste prijslijst staat volgens mij dat de omkeerbare mat vervalt bij het bagagepakket, ook in andere landen is de combinatie volgens mij niet leverbaar. Ik ga er maar vanuit dat de mat bij geen enkele auto met bagagepakket geleverd wordt.

Ik gebruik nu de optie mat onder de vloer met de rubberzijde naar boven en indien nodig klap ik de variabele vloer dubbel. Tot nu toe is dat voor mij voldoende, maar ben nog niet geheel tevreden met de combinatie, ik bedacht vrij snel dat de mat anders zou moeten zijn, je zou verwachten dat ze bij Skoda "Simply clever" een oplossing zouden hebben...

Rick

Senior Member
Ik zit met hetzelfde punt, maar bedacht me vandaag in een helder moment dat ik nog niet vaak behoefte heb gehad aan het rubberen deel. Was zeker af en toe nuttig geweest, maar als ik nu 4 jaar later naar mijn kofferbak kijk ziet die er prima uit, zonder er heel voorzichtig mee om te gaan. Ik hou het dus maar gewoon bij hoe die geleverd wordt (met bagagepakket dus en zonder dubbele mat).

Bovenaan Onderaan