[O1] De Octavia 4x4 turbo na 85k en bijna 4 jaar..

Dutch4x4

Senior Member
Als we inderdaad toch aan het reviewen zijn geslagen en door onze geachte forumhost vriendelijk worden doorverwezen naar dit subforum: hier dan de review van onze Octavia 4x4 turbo (O1 1.8T 4x4 Hatchback Elegance, to be precise) na 85.000 km en 3 jaar en 10 maanden.

Eerst maar eens helemaal terug naar het begin: de reden van aanschaf. Wel, er moest destijds weer een gezinsauto van de zaak komen, met minimaal 400 liter kofferruimte (kinderwagen ontgroeid), maximaal 30.000 euro, net zo betrouwbaar als mijn vorige japanners, maar liefst wel een (flink) tikkie sneller en sportiever dan de Legacy die eruit ging. Vanwege de Legacy en de vierwielaandrijving waaraan ik gehecht was geraakt, wel weer een auto met AWD.

Dan is er in die categorie maar keuze uit twee (en nu maar uit één): de WRX en de 4x4 turbo. Vooraf wist ik zeker dat het de WRX zou worden, maar wat viel die (de bugeye-versie destijds) mij tegen ten opzichte van de GT Turbo die ik kende! De 4x4 turbo viel me daarentegen 100% mee. Meer koppel onderin dan de WRX en voor het geld voorzien van veel meer luxe. En je valt er een stuk minder in op, wat best handig is, zowel zakelijk als bij de petjeshatende politie. Wel meteen bij bestelling er mijn WRX-beater en 'RS+' van gemaakt: chip, verlaging, sportinterieur.

Nu terugkijkend is het een vrijwel net zo probleemloze auto geweest als mijn japanners, en vanwege de grote onderhoudsinterval nog goedkoper in het onderhoud ook. Licht olieverbruik voorafgaand aan de eerste kleine beurt bij 30k, daarna niets meer (hard ingereden
grin.gif
). Benzineverbruik is gemiddeld 1 op 10 op zomerbanden en 1 op 11 op winterbanden, ook dat valt me mee, zeker in vergelijking met de WRX. Bouwkwaliteit is echt een van de sterkste punten van de O1: na 85k echt nog geen énkel rammeltje of kraakje, zelfs niet met het toch vrij stugge sportonderstel.

Het beste van de auto zijn ongetwijfeld zijn tussenacceleratie en het zekere gedrag in snelle bochten - ongekend hoe hard en stabiel je langgerekte doordraaiers kunt nemen. Mindere punten, waaraan je merkt dat de auto niet als sportieve auto is ontworpen, zijn de doodse stuurbekrachtiging, een weinig scherp stuurhuis (flink hoepelen) en de relatief lange schakelgangen.

Nog problemen? Ja, de standaarddempers waren meuk: moest ik na twee jaar al vervangen terwijl de verlaging toch echt niet extreem was (30 mm). Zit nu Koni geel onder. Verder had ik de bekende VAG-brede problemen met het gasklephuis. Na ongeveer twee jaar viel af en toe de turbodruk weg, die weer terugkeerde na uitschakelen en opnieuw starten. Is onder garantie verholpen door vervanging van gasklephuis (groter exemplaar, dus nog betere gasrespons ook), drukslang en DV.

O ja, en natuurlijk de domme ontwerpfout van de achterklep, waarvanaf het regenwater zo naar binnen loopt als je 'm opendoet. Maar daar schijnt de O2-hatchback ook last van te hebben.

Zou ik opnieuw een Skoda kopen? Op zichzelf wel, alleen zit 'mijn' auto niet meer in het huidige Skoda-gamma...
crazy.gif

Vacaro

Senior Member
Re: De Octavia 4x4 turbo na 85k en bijna 4 jaar...

Na veel niet altijd probleemloze jaren en kilometers Ford gereden te hebben, ook overgestapt met enige scepsis, word ik door de wagen zelf en door de verhalen en revieuws toch steeds gesterkt in mijn keuze voor de 4x4 van Skoda. Ik hoop dat ik dan ook nog vele probleemloze en plezierige km mag doen in mijn O2 4x4 TDI.
Leuk verhaal en nog veel succes verder met je O1 4x4 turbo.

Timothee

Actief lid

Bedankt voor je review...jammer dat jouw model niet meer te koop is.

Als jouw auto na 85k kilometer nog geen enkel rammeltje of kraakje vertoont, dan is de bouwkwaliteit toch een stuk beter dan van mijn O2! Mijn vorige auto, een Astra van het huidige model, vertoonde ook geen enkel rammeltje of kraakje na dik 80k km, maar mijn O2 met nét 30k km rammelt nu al aan alle kanten als ik op niet al te effen wegdek rijd!
frown.gif
Gelukkig heb ik bijna altijd de radio aan waardoor ik het niet hoor maar zodra de radio uit is stoor ik me daar best wel aan...ik vind het verder een prettige, zeer praktische auto, maar ben benieuwd hoe ie het de komende 150k km uithoudt.

Dutch4x4

Senior Member

Ja, ik heb ook het idee dat Skoda in 2003 op een hoogtepunt stond qua bouwkwaliteit: drie modellen waarmee de fabriek inmiddels jarenlange ervaring had en die alleen maar putten uit bewezen VAG-onderdelen.

Over de eerste O2-exemplaren hoor je toch wel wat verhalen over kinderziekten, vooral omdat ze meteen meegingen met de nieuwste VAG-technologie.

Die van mij komt trouwens uit de specials-fabriek van Vrchabli (schrijf ik dat zo goed, Exciter?) waar de O1 RS en 4x4 destijds met de hand werden afgebouwd op basis van het kale chassis dat vanuit Mlada Boleslav werd aangeleverd. Of dat een betere kwaliteit oplevert dan bij de puur door robots gemaakte serieauto's uit de hoofdfabriek, weet ik niet. Maar het lijkt er wel op!

johann

Lid

Oh ja? Werden de O1 RS en 4x4 elders gebouwd?
Handgemaakt is meestal wel beter.

Dutch4x4

Senior Member

Jazeker, in Vrchlabi dus. Benieuwd wat ze er tegenwoordig bouwen. Opnieuw RS en 4x4? Scout-versies?

Dutch4x4

Senior Member
Waar schreef ik nog niet zo lang geleden dat de 4x4 turbo kraakvrij was? :D

Wel, sinds het weekend heeft zich in rap tempo een vette kraak in de ophanging linksvoor ontwikkeld, die steeds beter hoorbaar werd als ik of mevrouw Dutch over een hobbelige weg of een verkeersdrempel reden. Ik dacht zelf aan een rubber van een draagarm of de stabilisatorstang, met name aan de laatste omdat het niet kraakte als je linksvoor op de motorkap ging duwen om het stilstaand op te wekken: kon dus geen veer of demper zijn.

Maar wilde het wel zeker weten, want morgen gaan we met vakantie met de auto! Dus S-Point gebeld of ik deze middag nog kon langskomen voor een check. Het kon niet, maar het kon toch!

Daar bleek het inderdaad de stabilisatorstang te zijn, maar niet de bus of het rubber. Het nylon dat om de stang zit om het geluid te dempen, was losgeraakt, waardoor de stang in de bus piepte. (De stang moet dus worden vervangen en niet het rubber of de bus. Klinkt dat logisch?)

Kan dus geen verder kwaad, maar er moeten wel kosten worden gemaakt. :(

Bovenaan Onderaan