O1 RS houdt in bij koude start.

Roel

Lid
Mijn RS houdt in na een koude start. Als ik start en wegrijd, dan begint de motor vrijwel direct in te houden. Het lijkt wel of deze op 3 cilinders loopt. Koppeling in trappen en wat extra gas geven en dat gaat het wel weer. Na een paar honderd meter is het over en loopt de motor als een zonnetje.

Ik heb al getest met starten en zonder weg te rijden: als ik de motor start, gaat het toerental naar 1200, maar zakt na ongeveer 15 seconden al terug naar 800 (normaal stationair), maar blijft normaal lopen.

Ik heb het forum al afgespoord en kom het volgende tegen:
- Gasklep
- Turbo (modificatie setje??)
- Koppeling

Verder zit ik ook aan de viscositeit van de motorolie te denken, welke zeer belangrijk is voor het smeren van de vloeistof lagers in de turbo.

Op 9 mei gaat de auto terug naar de Skoda dealer voor onderzoek: wie kan me alvast verder helpen voor het oplossen van dit probleem?

Bedankt.

Roel.

Michel

Forumguru
Ik heb ooit een Seat Leon 1.8 20VT gehad (nou ja, als leaseauto), en die vertoonde op een gegeven moment ook dit gedrag. Deze Leon heeft exact dezelfde motor als jouw Octavia.
Toen dat probleem spontaan optrad heb ik mezelf afgevraagd wat er was veranderd en al snel realiseerde ik me dat ik de laatste keer bij een andere pomp had getankt. Normaal gesproken ging ik naar Shell, maar voor deze ene keer had ik de Leon bij BP volgegooid. Bij de volgende tankbeurt heb ik weer bij Shell getankt en toen trad het probleem vreemd genoeg ook niet meer op.

Overigens heb ik dit probleem ook bij mijn vorige Fabia (een 1.4 MPI) gehad. Die leek op drie cilinders te lopen als je na een koude start weg wilde rijden of sloeg zelfs spontaan af. Ook bij deze auto had ik toen noodgedwongen voor de verandering eens ergens anders getankt. Toen ik weer bij Shell tankte (okee, is natuurlijk niet goedkoop) was ook bij deze auto het probleem vreemd genoeg opgelost.

Ik weet niet 100% zeker of dit in beide gevallen voor mij de definitieve oplossing is geweest, want wellicht hebben er ook andere zaken meegespeeld, zoals temperatuur, luchtvochtigheid etc, maar ik vond het wel toevallig. Misschien is het het proberen waard om eens een ander merk te tanken, ook al wordt er vaak beweerd dat er geen verschil in kwaliteit bestaat tussen de verschillende benzinemerken.

Roel

Lid
Ik heb inderdaad de laatste twee keer bij de BP getankt (ultimate 98), maar het lijkt me toch sterk dat het hier aan ligt. Toch zal ik je raad te harte nemen en de volgende keer eens bij de Shell tanken. Bedankt voor je reactie. Gr, Roel.

johann

Lid
Welkom bij de club Roel, ik heb eerst even uit het raam gekeken maar m'n auto staat er nog: twee druppels water. En ik dacht nog wel dat ik een unieke auto had ha ha. Maar dat inhouden heb ik ook af en toe, ik dacht dat 't kwam omdak vaak euro 95 tank, terwijl 98 aangeraden wordt.

SmurfForLife

Actief lid
Na 4 jaar Shell (eerst SP 98, daarna V-Power) ben ik overgegaan naar BP Ultimate. Inmiddels 6 maanden verder en BP presteert beter in mijn O2 dan Shell.

Dat het de brandstof is, geloof ik niet tenzij je een Oostblok merkje tankt!

Ik denk eerder aan de gasklep met de daarbij behorende modificaties dan andere problemen.

Suc6 met het bezoek aan de dealer.

Michel

Forumguru
Het was wel opvallend dat ik het probleem bij de Leon had toen ik een keer BP had getankt, maar ik zal hier nooit beweren dat het voor de volle 100% aan de brandstof lag. Maar op grond van Roel's vraag om met suggesties te komen, heb ik hierbij mijn ervaringen vermeld en wellicht dat hij er iets mee kan. Het is altijd het proberen waard en baat het niet dan schaadt het in ieder geval niet. In alle gevallen had ik trouwens in Nederland getankt en niet bij een "witte" pomp, dus een Oostblok merk was het in ieder geval niet.

Overigens lijken er mijns inziens dus wel verschillen in brandstofkwaliteit te bestaan, gezien de ervaringen die SmurfForLife heeft met BP Ultimate ("BP presteert beter in mijn O2 dan Shell"). Wellicht kan dit ook opgaan voor bijv. koude start eigenschappen.

Mijn huidige Fabia is trouwens minder kieskeurig, want het maakt bij die motor blijkbaar niet uit of ik er Total, Shell, BP etc. in doe.

Roel

Lid
De auto is terug van de garage en de auto houdt niet meer in na een koude start. Verder voelt het ook alsof de motor over het algemeen beter loopt en de RS beter rijdt. Binnenkort maar eens naar Duitsland om te testen :yeah:

Roel

Lid
De garage gaf aan dat er een storing in het motormanagement stond. Ze hebben een modifcatie uitgevoerd op de vacuumklep (?). en verder hebben ze de gasklep schoongemaakt. Alles gedaan onder garantie (incl. ruilauto), dus ik ben tevreden over de service.

Bovenaan Onderaan