O2 1.4TSI kopen. Distributieketting??

Beste allemaal,

Ik ben er een paar jaar tussenuit geweest, maar nu gaat het toch echt gebeuren dat we in een Octavia gaan rijden. Omdat ik een nieuwe baan heb gevonden vlakbij huis, heb ik mijn leaseauto de deur uitgedaan. De dinky toy waar mevrouw Stumpie in rijdt kan je geen gezinsauto noemen, dus moet die gaan we inruilen voor een Octavia.

We hebben bedacht dat we graag een 1.4 TSI Elegance Hatchback willen hebben en we zien hier en daar wat kandidaten langskomen. Ik ben alleen een beetje bezorgd over het verhaal rondom de problemen met de distributiekettingen van die motoren. Ik heb het forum al afgezocht, maar kan geen bevredigend antwoord vinden op mijn vragen. Misschien kunnen jullie me helpen?

Vraag 1: zijn de motoren waarbij het probleem kan spelen te identificeren met een motornummer of zoiets?
Vraag 2: als uit de onderhoudshistorie blijkt dat de ketting al vervangen is, is het probleem dan definitief opgelost?
Vraag 3: Stel dat ik nu een Octavia koop die in aanmerking komt voor vervanging van de ketting onder de terugroepactie of coulance, kan ik dan van de verkopende dealer verlangen dat ie dat voor me doet?

We zouden echt enorm geholpen zijn als we antwoorden hebben op deze vragen.

Bedankt alvast!

Stumpie
 

Noord26

Forumguru
Je kijkt 2e hands gok ik? Dan zou ik opteren voor minimaal een jaar garantie. Voor die tijd komen problemen altijd wel boven water.
 

Joske

Forumguru
2011 wordt vaak genoemd als "probleemjaar" maar er zijn duizenden blokken waar geen problemen ontstaan zijn. Maar die mensen zetten niet spontaan hun positieve ervaringen op het forum natuurlijk ;). Het zijn de mensen die pech en last ondervinden die hun bevindingen posten op het forum, dit geeft een vertekend beeld van deze blokjes me dunkt.

een uitgerokken ketting geeft een zeer duidelijk geluid weer bij draaiende motor en moet je normaal gesproken direct opvallen als je gaat kijken/luisteren naar een TSI.

betreft jouw vragen:

vraag 2: ja (aangezien het probleem veroorzaakt is door kwaliteit van de ketting, moet een nieuwe ketting soelaas gebracht hebben). Vraag naar facturen / onderhoudsboekje om dit te staven

vraag 3: moeilijk vast te stellen (zie ook vraag 1) of het desbetreffende blok deel uitgemaakt heeft van een terugroepactie of niet. Deze voorkennis moet je normaal gesproken wel helpen bij aankoop van de wagen. Als je al aangeeft dat je hier iets van weet, zal de dealer of verkoper wel extra informatie geven hier omtrent. Laat je natuurlijk niet met een kluitje in het riet sturen ;)


hopelijk ben je hier iets meer mee (dit ipv mijn ietwat korte/onbeleefde antwoord dat ik hierboven gepost had..)
 
Bedankt Joske :D

Nog wel een vraag. Als ik er een uit 2010 heb met 45.000km, die geen nieuwe riem heeft en goed klinkt, kan ik er dan vanuit gaan dat ie het blijft doen? Of vraag ik nou iets waar geen antwoord op is?
 

Noord26

Forumguru
Daar is geen antwoord op idd. Hetzelfde als een lekke band krijgen. Er kan altijd iets kapot gaan een auto natuurlijk.
 

Blackokkie2

Forumguru
In de af te spreken garantie expliciet de ketting laten opnemen, zodat indien er problemen ontstaan, deze onder garantie vervangen wordt inclusief de problemen die veroorzaakt zijn. Wil de verkoper dit niet dan heeft hij wat te verbergen/is hij niet zeker van zijn zaak.
 

motomarz

Senior Member
Nou, je kunt ook niet expliciet in de garantie opnemen dat een lekke band binnen 5000 km kostenloos vervangen moet worden.

Zo'n distributieketting is toch een slijtageonderdeel?
Dat om de weet ik hoeveel km vervangen moet worden?
 

Noord26

Forumguru
@motomarz: een distributieriem is een slijtage-onderdeel. De bewuste toekomstige auto heeft een distributieketting en zou het heel autoleven mee moeten gaan zonder vervanging.
 

ertromp

Forumguru
Zelf rijd ik een 1.4TSI uit 2010 nu met 48.000km op de teller en DSG zonder de omschreven problemen. (maar zeg nooit nooit natuurlijk :D)
Je moet geluk hebben en de problemen met de 1.4 TSI (en ook de 1.8TSI trouwens) zijn vooral de nokkenasverstellers en minder met de kettingen dit in tegenstelling tot de 1.2TSI die ook veel meer ketting problemen kent.
Vooral de 1.4 TSI 160pk die VW zelf gebruikt kent veel problemen met de ketting.

Vraag 1: zijn de motoren waarbij het probleem kan spelen te identificeren met een motornummer of zoiets?
Vnl. bouwjaren 2009-2010-2011 en dan met name de nokkenasverstellers.

Vraag 2: als uit de onderhoudshistorie blijkt dat de ketting al vervangen is, is het probleem dan definitief opgelost?
Als het goed is wel.

Vraag 3: Stel dat ik nu een Octavia koop die in aanmerking komt voor vervanging van de ketting onder de terugroepactie of coulance, kan ik dan van de verkopende dealer verlangen dat ie dat voor me doet?
Er is geen terugroepactie voor de 1.4TSI. Vervanging wanneer het probleem naar voren komt.
Wellicht opnemen in de koopovereenkomst al weet ik van de dealer bij mij in de plaats dat deze ook bij oudere auto's onder coulance de ketting of andere onderdelen van de distributie vervangt mocht dit nodig zijn.

Verder is de 1.4 TSI (122pk) een machtig fijne motor. Zelf heb ik en de motor en de DSG bak laten tunen door TVS en ervaar het nu als een ideale combi waarbij de 1.4 lekker z'n toeren draait.

Je kunt goed zien bijvoorbeeld op de website van Leaseplan welke problemen je in doorsnee kunt tegenkomen bij de 1.4 TSI motoren. Er staan diverse Octavia's maar ook Seat's en VW's met dit type blok en de onderhoudshistorie op de website. Altijd leuk om te bekijken en je ziet er staan auto's met 120.000 bij (bj. 2009-2010) zonder problemen maar ook een enkele met de bewuste kettingspanner al vervangen bij bijvoorbeeld 40.000 km!
 
OK, bedankt allemaal. We gaan maar eens laten informeren en dan ook zelf kritisch luisteren naar het blokje. Gelukkig heb ik in de tijd dat ik SAAB reed geleerd om naar de loop te luisteren.

Ik zal onze aanwinst wel voorstellen als ie er is.

Stumpie
 

Rooney

Nieuw lid
Ik zit ook met deze vragen. Kan een vw dealer duidelijkheid geven over het feit of te verwachten valt dat de ketting vervangen zal moeten worden. Ik wil graag mijn tsi laten keuren op dit soort ongemak voor ik deze aankoop.
 

ertromp

Forumguru
Ik zit ook met deze vragen. Kan een vw dealer duidelijkheid geven over het feit of te verwachten valt dat de ketting vervangen zal moeten worden. Ik wil graag mijn tsi laten keuren op dit soort ongemak voor ik deze aankoop.
Nee de dealer zal niet preventief vervangen. Neem dan als je zekerheid wilt een clausule op in je aankoopovereenkomst dat de ketting 100% onder coulance valt o.i.d. Dat is altijd te proberen :D.
Je hebt het over "mijn" TSI voordat ik deze aankoop. Je kunt de auto van de lease overnemen of zo? Dan weet je nu toch hoe de staat is en of er aanwijzingen zijn (geratel)?
 

Rooney

Nieuw lid
Haha, ik bedoel mijn toekomstige tsi. Dank voor je snelle reactie.
Ik heb toch wat vrees voor deze aankoop. Het zal je maar gebeuren dat je er 1 treft met deze motorische problemen. Moeilijk te ondervangen. Idd een garantie hierover afspreken met de dealer.
Beste optie, lijkt me.
 
Wij hebben in ieder geval ons niet laten weerhouden. Vandaag een prachtige antraciet grijze Octavia Hatchback 1.4TSI Elegance gekocht. :D

Even over de eventuele garantie en coulance. Ik heb het nummer van AutoWeek besteld waarin het hele verhaal besproken wordt. Het is vrij eenvoudig: van de distributieketting en de spanner mag je verwachten dat die een autoleven lang meegaan. Is dat niet zo, ben je wettelijk beschermd. Je bent dus niet afhankelijk van een coulanceregeling. Je zult dan eventueel wel bereid moeten zijn om je gelijk te gaan halen bij de Geschillencommissie Voertuigen of de rechter. Dat heeft ons in ieder geval het vertrouwen gegeven om deze mooie auto te kopen. Je kan het nalezen in AutoWeek 42 van 2012.
 

ertromp

Forumguru
Wij hebben in ieder geval ons niet laten weerhouden. Vandaag een prachtige antraciet grijze Octavia Hatchback 1.4TSI Elegance gekocht. :D

Even over de eventuele garantie en coulance. Ik heb het nummer van AutoWeek besteld waarin het hele verhaal besproken wordt. Het is vrij eenvoudig: van de distributieketting en de spanner mag je verwachten dat die een autoleven lang meegaan. Is dat niet zo, ben je wettelijk beschermd. Je bent dus niet afhankelijk van een coulanceregeling. Je zult dan eventueel wel bereid moeten zijn om je gelijk te gaan halen bij de Geschillencommissie Voertuigen of de rechter. Dat heeft ons in ieder geval het vertrouwen gegeven om deze mooie auto te kopen. Je kan het nalezen in AutoWeek 42 van 2012.
Goed om te lezen! Je hebt er een fijne auto aan gekocht met een heerlijke motor. Post wat foto's
 

Desperado

Forumguru
van de distributieketting en de spanner mag je verwachten dat die een autoleven lang meegaan. Is dat niet zo, ben je wettelijk beschermd. Je bent dus niet afhankelijk van een coulanceregeling
Was het maar zo makkelijk. Zo werkt het helaas niet. Draaiende delen zijn altijd slijtagegevoelig. En dan is er nog de vraag hoelang een autoleven is en hoeveel km je mag maken.
 
Bovenaan Onderaan