O2 1.4TSI kopen. Distributieketting??

Nee, dat is in dit geval echt niet zo. En wat ik schreef is ook niet iets wat ik zelf bedenk. Het is een juridisch verhaal wat inhoudt dat he je kunt beroepen op nonconformiteit van het product. Dit wettelijk vastgelegd. Enige voorwaarde is dat de auto volledig volgens voorschrift is onderhouden. Dit moet je als eigenaar aan kunnen tonen.

Desperado

Forumguru
Ah het fameuze addertje. Maar wel netjes dan als het wel zo is. Bij Opel is het in elk geval niet zo. Al 2 Agilas en een Zafira gezien waar een nieuw setje op moest en niks geen coulance mogelijk.

APNL

Lid
Ik heb sinds 1,5 maand een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance Business.
Precies 2 dagen mee gereden, en toen begonnen de problemen, gelukkig is intussen alles netjes onder de garantie opgelost door de dealer, maar ik was hem toch mooi 4 weken (!!) kwijt.

Cilinderkop revisie, nieuwe kleppen, nieuwe zuigerveren, nieuwe nokas, nieuwe distributieketting en dat met slechts 60.000 op de teller.

ertromp

Forumguru
Ik heb sinds 1,5 maand een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance Business.
Precies 2 dagen mee gereden, en toen begonnen de problemen, gelukkig is intussen alles netjes onder de garantie opgelost door de dealer, maar ik was hem toch mooi 4 weken (!!) kwijt.

Cilinderkop revisie, nieuwe kleppen, nieuwe zuigerveren, nieuwe nokas, nieuwe distributieketting en dat met slechts 60.000 op de teller.

Dat is gelijk een heftige schade. In het merendeel van de gevallen die je hoort bij de 1.4 TSI is het eerst een probleem met de nokkenasversteller of sporadisch de opgerekte ketting wat je goed kunt horen bij de start.

Mooi dat het opgelost is. Van welk jaar is je Octavia?

APNL

Lid
Uit 2009, bij een koude motor starten hij slecht, en liep vervolgens een minuut op 3 cilinders.
Ben erg blij dat hij weer werkt en volledig nagekeken is, hopelijk nu geen zorgen meer en jaren rijplezier : )

Rooney

Nieuw lid
Uit 2009, bij een koude motor starten hij slecht, en liep vervolgens een minuut op 3 cilinders.
Ben erg blij dat hij weer werkt en volledig nagekeken is, hopelijk nu geen zorgen meer en jaren rijplezier : )

Wel fijn dat het in je garantie periode is gebeurd. Anders had het waarschijnlijk veel gekost.

Als ik een octavia met een ton op de teller koop, speel ik dan safe? Eventuele problemen met de distributie ketting hadden zich dan al voor moeten doen. En als ze hebben voorgedaan dan zijn ze al opgelost.
Klopt de beredenering?

ertromp

Forumguru
Wel fijn dat het in je garantie periode is gebeurd. Anders had het waarschijnlijk veel gekost.

Als ik een octavia met een ton op de teller koop, speel ik dan safe? Eventuele problemen met de distributie ketting hadden zich dan al voor moeten doen. En als ze hebben voorgedaan dan zijn ze al opgelost.
Klopt de beredenering?
Nee ik zou niet zo willen beredeneren. Informeer eerst naar de onderhoudshistorie. De distributieketting is zeer willekeurig. Kan bij 40.000 zijn maar ook gebeuren bij 105.000 of nooit.

APNL

Lid
Ja heb ik zeker geluk mee, heb de auto gelukkig gekocht met 6 maanden garantie.

Even een vraagje, als de motor warm is (metertje op het dashboard + 15 km) kan ik dan zonder problemen flink gas geven in de sport stand en inhalen of is dat niet aan te raden?

Weet niet of ik de motor anders moet behandelen? Eerste keer dat ik een TSI DSG rij..

ertromp

Forumguru
Ja heb ik zeker geluk mee, heb de auto gelukkig gekocht met 6 maanden garantie.

Even een vraagje, als de motor warm is (metertje op het dashboard + 15 km) kan ik dan zonder problemen flink gas geven in de sport stand en inhalen of is dat niet aan te raden?

Weet niet of ik de motor anders moet behandelen? Eerste keer dat ik een TSI DSG rij..
Kijk eens naar de olietemperatuur die te zien is in de MFD (als je een elegance hebt) vanaf 70-75°C olietemperatuur kun je de motor echt gaan belasten (dus sportstand flink gas geven etc).
De watertemperatuur die zichtbaar is als meter op je dashboard komt absoluut niet overeen met de olietemperatuur die van belang is om een motor veilig te kunnen belasten!

APNL

Lid
Bedankt voor je reactie, net gelijk even gekeken in het MFD menu zie ik het zo snel niet staan, wel speed, speed warning etc.. Ik heb inderdaad een elegance.

Joske

Forumguru
Indien geen olietemperatuurweergave hou ik de regel aan van minstens 10km te rijden en watertemperatuur op 90°C alvorens te "planken". ;)

CharlesTucker

Forumguru
De watertemperatuur die zichtbaar is als meter op je dashboard komt absoluut niet overeen met de olietemperatuur die van belang is om een motor veilig te kunnen belasten!
Dit heb ik ook altijd zo begrepen, pas zwaarder belasten bij voldoende OLIE temperatuur, en dat duurt inderdaad flink langer dan de watertemperatuur. Wat bij wel de vraag doet opborrelen waarom de watertemperatuur zo duidelijk zichtbaar is als metertje, terwijl je voor de olietemperatuur toch heel eventjes met je menu's aan de gang moet. Het lijkt mij eigenlijk logischer om de olietemperatuur weer te geven op dat metertje, en voor de watertemperatuur je te beperken tot een rode lamp in het dashboard als ie duidelijk te hoog wordt? Iemand een idee?

ertromp

Forumguru
Bedankt voor je reactie, net gelijk even gekeken in het MFD menu zie ik het zo snel niet staan, wel speed, speed warning etc.. Ik heb inderdaad een elegance.
Die moet er echt tussen staan bij een Elegance FL van 2009 wellicht "Oil temperature"

ertromp

Forumguru
Dit heb ik ook altijd zo begrepen, pas zwaarder belasten bij voldoende OLIE temperatuur, en dat duurt inderdaad flink langer dan de watertemperatuur. Wat bij wel de vraag doet opborrelen waarom de watertemperatuur zo duidelijk zichtbaar is als metertje, terwijl je voor de olietemperatuur toch heel eventjes met je menu's aan de gang moet. Het lijkt mij eigenlijk logischer om de olietemperatuur weer te geven op dat metertje, en voor de watertemperatuur je te beperken tot een rode lamp in het dashboard als ie duidelijk te hoog wordt? Iemand een idee?
Inderdaad hecht ik meer waarde aan de olie dan aan de watertemperatuur. Dat had van mij zeker alleen een rode waarschuwingslamp mogen zijn. Gelukkig ben ik in m'n Octavia van beide voorzien :D

Bovenaan Onderaan