O2 2.0 FSI Elegance met softwaretuning

fonz55

Nieuw lid
Na 38.000km met een big smile gereden te hebben brandde er sinds ruim 1 1/2 maand geleden opeens het lichtje van EPC (motormanagement) en uitlaatgascontrole. Direct naar de garage en zij hebben hem gereset en kwamen met de melding dat er een update nodig is. Nu blijkt dat een lastig traject te zijn aangezien er ABT softwaretuning aanwezig is geleverd door Pon.

De tuning zal er eerst door Pon afgehaald moeten worden, daarna de managementmodule weer terug in de auto voor een Skoda update, mogelijke issues verhelpen en dan weer de tuning firmware update door Pon.

Nu kan ik me dit voorstellen, echter is de financiele kant reden van discussie. Als tweedehands koper van een inmiddels 5 jaar jonge auto heb ik natuurlijk geen garantie meer (of wel?). Nu ben ik super enthousiast over de tuning. Hiervoor heb ik een Jetta met gelijke motor gereden, maar dit rijdt zoveel soepeler en krachtiger. Is er geen andere mogelijkheid? Ik heb geen zin om ongeveer €1000,- te betalen voor het opnieuw laten tunen. Of kan ik Pon om een coulance regeling vragen? Tuning zou toch een auto leven lang mee moeten gaan?

Wat zijn jullie ervaringen en oplossingen?
 

Noord26

Forumguru
Software is iets wat, zo niet onbeperkt lang, langer mee zou moeten gaan als 5 jaar. Het is geen onderdeel wat bloot staat aan weersinvloeden of draaiende onderdelen. Dat is de printplaat waar de software in opgenomen zit. Als die printplaat kapot zou zijn, kan ik begrijpen dat het niet meer onder garantie valt. Als echter de software zelf faalt klinkt mij dat als je recht om het kostenloos te vervangen.

Ik quote: "Op grond van de wet heeft de consument in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging als het apparaat eerder stuk gaat dan je in redelijkheid mocht verwachten, mits de consument het apparaat op een normale manier heeft gebruikt."

Enig nadeel is dat nergens concreet staat aangegeven wat een redelijke termijn is voor een bepaald onderdeel of apparaat. Maar ik zelf heb de indruk dat software langer mee moet kunnen gaan als 5 jaar. En hiermee zou je dus recht hebben op kosteloos herstel of vervanging..
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou even contact opnemen met ABT. Dit komt zo vaak voor, zou geen probleem mogen zijn lijkt mij.
 

fonz55

Nieuw lid
Bedankt voor de aangedragen ideeën. Ik heb nog even gewacht op het antwoord van Pon voordat ik ABT zelf wilde benaderen. En wat denk je, geduld wordt beloond. Net zeer positief nieuws gekregen van de dealer. Pon herstelt dit probleem kostenloos. :yeah: Dat is toch fantastisch!
De auto ben ik wel een paar dagen kwijt omdat de computer toch twee keer naar Pon gestuurd moet worden, maar dat heb ik er voor over. Kan hij gelijk zijn verdiende beurt krijgen. Waarom het niet in 1x kan dat zal wel iets tussen Pon en ABT zijn qua afspraken. De tuning blijft en hopelijk zorgt de upgrade voor de oplossing en zijn er geen andere oorzaken voor dat het EPC licht brand. Als alles aangepast is zal ik een update geven. In ieder geval kan mijn dag vandaag niet meer stuk.
 

___JC___

Forumguru
Ja daar zeg je me wat. Een elegance dus toch een 2.0 FSI? Levert Abt daar tuning voor? Raar verhaal....
 

fonz55

Nieuw lid
Klopt dat het bijna geen winst geeft. Met name op het koppel is er een verschil(letje). Het is een 'gewone' FSI, en heb geen turbo als in RS/TFSI. Ik ben bij de vorige eigenaar nog de certificaten en meetgegevens aan het opvragen. De aanschaffactuur heb ik in ieder geval en daar staat ABT tuning op. Kennelijk levert ABT daarmee wel de nodige software voor een FSI.
 

___JC___

Forumguru
Ik kan met nog voorstellen dat Abt daar software voor levert, maar ik ben wel benieuwd wat dat dan scheelt en vooral wat het kost!

EDIT: Ik zie dat er wel tuners zijn die dit aanbieden. De opgave zou zijn +10pk en +15 NM. Op zich niet echt merkbaar denk ik. Maar het schijnt EUR 700 te kosten?!? Dan kan je beter RON 100 tanken of een sportuitlaat erop zetten van voor naar achter denk ik...
 

___JC___

Forumguru
Nou bij turbomotoren kan het relatoef veel schelen (10 tot 20 pk). Bij atmosferische motoren niet zoveel, maar wel iets. Hoef je niets voor af te stellen, dat merken motoren tegenwoordig zelf en passen de inspuiting automatisch aan (aldus JD).
 

Rallye

Forumguru
Ik heb altijd begrepen dat de motor zich aanpast indien het octaangetal lager is dan voorgeschreven. Hoger maakt dan niets uit. Bij de VAG-turbo's is 98 voorgeschreven en merk je dus wel iets als je 98 tankt in plaats van 95: dan heb je het beloofde aantal pk's.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben zeker geen monteur ofzo, maar ik ga er altijd vanuit dat JD wel weet waar hij het over heeft. Maaruh, alleen naar beneden bijstellen kan ik niet helemaal volgen. Want zodra je er weer 98 in gooit past het motormanagement zich weer aan naar het hogere octaangetal. Dus dan kan dat ook met 100 lijkt me.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij de VAG-turbo's is 98 voorgeschreven en merk je dus wel iets als je 98 tankt in plaats van 95: dan heb je het beloofde aantal pk's.
Da's niet de realiteit. In de praktijk hebben de VAG-turbo's sowieso bijna altijd meer vermogen en koppel dan "beloofd", als je RON98 gaat tanken wordt het surplus alleen maar groter. Dat je pas bij RON 98 de beloofde pk's haalt, is onzin.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad geven VAG-turbo's vaak meer pk's dan opgegeven. Zie ook de gegevens van jouw 1.8 bij JD, 180pk op 95 (zo uit mijn hoofd). Ik had dus beter niet van "het beloofde aantal" kunnen spreken, maar van het maximum aantal voor jouw motor. Mij is het ooit zo uitgelegd: bij een lager octaangetal dan voorgeschreven past de motor zich aan, bij een hoger dan voorgeschreven octaangetal niet. Waarom zou een fabrikant anders iets voorschrijven: dan kun je beter altijd voor het hoogste octaangetal gaan.
 

___JC___

Forumguru
dan kun je beter altijd voor het hoogste octaangetal gaan.

Dat is mijn inziens ook zo. Ze adviseren vanuit de fabrikant 98 voor turbomotoren omdat 100 nog op weinig plekken te krijgen is. Maar zo krijgen we een andere discussie.
ff terug dus, een 2.0 FSI chippen is onzin en geld weggooien. :)
 
Bovenaan Onderaan