Volgens mij is er ook alleen vermogens/koppelwinst te merken als er bij het ontwikkelen van het motormanagement initieel rekening is gehouden met hogere octaangetallen. Dit heeft bij VAG TSI motoren echter niets te maken met een 'zelflerende' ECU wat eerder genoemd werd bij een Clio, want het ontstekingstijdstip wordt in realtime door de ECU bijgeregeld om het type brandstof variabel te kunnen houden. Met andere woorden: hij hoeft niks te 'leren' want er wordt wat dat betreft niks onthouden.
Als je dus RON100 tankt met een auto waarmee er bij de programmering rekening is gehouden met dat type brandstof, wordt zelfs bij RON98 aan de hand van de waarden van de BDP sensor en de pingelsensoren (eigenlijk een soort kleine microfoontjes die een bepaalde frequentie detecteren die op pingelen duidt) het ontstekingstijdstip aangepast.
Mijn vermoeden is, dat bij de ontwikkeling van het motormanagement van de VAG TSI motoren is simpelweg rekening is gehouden met octaangetal 100 (zoals je bij onze oosterburen kunt tanken, tevens het land van herkomst van de motoren dus volkomen logisch), wat betekent dat zelfs bij RON98 het ontstekingstijdstip iets wordt verlaat tov. bijv. RON100. Er mag dan een minimumwaarde op de tankklep staan (in mijn geval 95), maar dat wil nog niet zeggen dat de software volledig voor 95 geschreven is, er is dus simpelweg rekening gehouden met hoge octaangetallen. Het is niet voor niks een minimumwaarde.. Zou leuk zijn om ook de maximumwaarde te weten, waar rekening mee is gehouden :-)
Maar goed, vandaar dus de vermogenswinst als je met bijv. een 1.8TSI RON100 tankt ipv. 98: er is rekening gehouden met RON100.
Ik kan dat verschil ook absoluut merken met mijn auto. Vooral het koppel bij lage toeren wordt merkbaar hoger bij het tanken van 100.
Ik heb hiervoor een aantal Honda's gehad, waarvan de ECU was geprogrammeerd op max RON 98, daarbij merkte je dan ook echt geen verschil als je er 100 ingooide omdat het 'bereik' van de ontstekingsvervroeging simpelweg te klein was, een veiligheidsmarge voor de europese markt. Je kon ze wel zo 'tunen' door een japanse ECU (JDM :-)) erin te gooien dat je er benzine met hogere octaangetallen in kon gooien zoals in Japan en dan daadwerkelijk vermogenswinst had en dan echt wat aan die hoge compressieverhouding had..
Ik merk overigens bij mijn getunede 1.8TSI dat hij op RON95 als een natte krant loopt tov. 98.