O2 2.0 FSI Elegance met softwaretuning

reeseend

Forumguru
Vpower is wat duurder maar ik heb altijd het idee dat de motor er beter op loopt. Ook bij mijn motorfiets is dit het geval.
 

___JC___

Forumguru
Precies Ralley dat filmpje ken ik. Scheelt dus niets bij ongeblazen motoren en iets bij turbomotoren. Je software aanpassen bij een ongeblazen blok gaat mijn inziens nagenoeg niets schelen. Zeker niet als je de prijs in ogenschouw neemt. Bij een 1.8 TSI krijg je voor dezelfde prijs 50pk meer en 50nm. Dat ga je wel merken.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij komt het verschil in effect van 98 in het filmpje niet voort uit het feit dat het gaat om geblazen resp. ongeblazen motoren, maar uit het feit dat de Clio afgesteld is op 95 en daarom geen voordeel kan halen uit betere benzine, terwijl de Golf GTI (afgesteld op 98) en de Subaru dat wel kunnen.

Terug naar het topic: als je door tuning een FSI zo afstelt dat hij wel gebruik kan maken van de extra potentie van 98 (er vanuit gaande dat de FSI nu, net als de Clio in het filmpje, is afgesteld op 95), krijg je ook extra pk's. Als je de afstelling op 95 laat, helpt het niet om 98 te tanken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat bij een turbo met tuning meer resultaat te behalen is: je kunt bijvoorbeeld ook met de turbodruk spelen.
 

___JC___

Forumguru
Ik snap je punt, maar waarom weet je zo zeker dat die Clio geen vermogenswinst haalt omdat ie op 95 afgesteld zou zijn? De presentator geeft toch aan dat de ECU zelflerend is daarom resetten ze m ook als de andere brandstof erin gaat. Ik denk dat er geen winst gehaald wordt omdat het een ongeblazen motor is met weinig vermogen. Ze zouden bijvoorbeeld een Honda S2000 moeten proberen, daarbij zal 98 weer wel voordeel halen denk ik.

Bij de turbomotoren is wel verschil te behalen (of merkbaar verschil) doordat het geblazen motoren zijn lijkt me.
 
Klopsensoren (de sensor verantwoordelijk voor detecteren van klop/knock, RON 98 heeft immers een hogere klopvastheid dan 95) van Honda werken preventief. Dus pas als er klop gedetecteerd word, word de ontstekingstijd aangepast.
Helaas niet andersom. Dat als er geen klop gedetecteerd word de ontstekingstijd strakker gezet word.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij zegt RoadXY wat ik ook steeds zeg: een auto die op 98 is afgesteld past het ontstekingstijdstip aan om voortijdige ontbranding (kloppen, of knocking) te voorkomen als je 95 gebruikt. Benzine met octaangetal 95 ontbrandt namelijk sneller zelf dan benzine met een hoog octaangetal. Andersom werkt het niet: als je "betere" benzine gebruikt dan waar je auto op is afgesteld past de klopsensor het onstekingstijdstip niet aan. Dus: slechtere benzine betekent slechtere prestaties, betere benzine geeft niet altijd betere prestaties, maar pas als je auto er iets mee kan.

Zie ook: http://www.exxonmobil.nl/Benelux-Du...2_ReflexHTML_NL/watbetekenthetoctaangetal.htm
 

MarcoO2

Forumguru
En toch......... ik geloof eigenlijk niet dat een auto "op een bepaald (maximum) octaangetal is afgesteld". Voor mijn motor, de 1.8TSI, was RON95 voorgeschreven (is nu veranderd in RON98). Volgens jullie zou de auto dan dus niet beter lopen op RON98, of hoger. Toch deed'ie dat wel degelijk. Het verschil tussen RON95 en RON98 is merkbaar, en zeker als ik in Duitsland RON102 tank, loopt'ie echt stukken soepeler. Dat was al zo voordat ik 'm liet tunen, en het verschil is daarna alleen maar groter geworden.
 

Ralph

Lid
@marcoO2 :Voor mijn motor, de 1.8TSI, was RON95 voorgeschreven

Er staat waarschijnlijk in je tankklep: MIN RON95

Oftewel: Je kan minimaal op RON95 rijden. Motor is volgens mij namelijk op RON98 afgesteld
 

MarcoO2

Forumguru
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog klopt onderstaand verhaal niet. Want er is ook een duidelijk verschil merkbaar bij RON100 of RON 102.
 

___JC___

Forumguru
Precies, dat is ook de reden dat ik ervan uit ging dat de ECU's van tegenwoordig zich aanpassen zowel bij een lager als een hoger octaangetal..
 

Rallye

Forumguru
@marcoO2 :Voor mijn motor, de 1.8TSI, was RON95 voorgeschreven

Er staat waarschijnlijk in je tankklep: MIN RON95

Oftewel: Je kan minimaal op RON95 rijden. Motor is volgens mij namelijk op RON98 afgesteld

Dan is ook het effect van de 102 verklaard: tot 98 maakt hij er gebruik van. Nog even ervan afgezien dat Marco's Octi getuned is, en dus mogelijk anders is afgesteld dan standaard (zie ook de opmerking van JD dat ze liever meten met 98 toen jouw auto getuned werd). Mogelijk bevat de "premium"-benzine ook nog additieven die maken dat je motor lekkerder loopt.
 

___JC___

Forumguru
De heren bij JD geven overigens ook aan dat als je 100 tankt je nog meer vermogen haalt. Dus op een of andere manier hebben de turbomotoren er in ieder geval wel baat bij.
 

Octavarium

Actief lid
Volgens mij is er ook alleen vermogens/koppelwinst te merken als er bij het ontwikkelen van het motormanagement initieel rekening is gehouden met hogere octaangetallen. Dit heeft bij VAG TSI motoren echter niets te maken met een 'zelflerende' ECU wat eerder genoemd werd bij een Clio, want het ontstekingstijdstip wordt in realtime door de ECU bijgeregeld om het type brandstof variabel te kunnen houden. Met andere woorden: hij hoeft niks te 'leren' want er wordt wat dat betreft niks onthouden.

Als je dus RON100 tankt met een auto waarmee er bij de programmering rekening is gehouden met dat type brandstof, wordt zelfs bij RON98 aan de hand van de waarden van de BDP sensor en de pingelsensoren (eigenlijk een soort kleine microfoontjes die een bepaalde frequentie detecteren die op pingelen duidt) het ontstekingstijdstip aangepast.

Mijn vermoeden is, dat bij de ontwikkeling van het motormanagement van de VAG TSI motoren is simpelweg rekening is gehouden met octaangetal 100 (zoals je bij onze oosterburen kunt tanken, tevens het land van herkomst van de motoren dus volkomen logisch), wat betekent dat zelfs bij RON98 het ontstekingstijdstip iets wordt verlaat tov. bijv. RON100. Er mag dan een minimumwaarde op de tankklep staan (in mijn geval 95), maar dat wil nog niet zeggen dat de software volledig voor 95 geschreven is, er is dus simpelweg rekening gehouden met hoge octaangetallen. Het is niet voor niks een minimumwaarde.. Zou leuk zijn om ook de maximumwaarde te weten, waar rekening mee is gehouden :-)

Maar goed, vandaar dus de vermogenswinst als je met bijv. een 1.8TSI RON100 tankt ipv. 98: er is rekening gehouden met RON100.
Ik kan dat verschil ook absoluut merken met mijn auto. Vooral het koppel bij lage toeren wordt merkbaar hoger bij het tanken van 100.

Ik heb hiervoor een aantal Honda's gehad, waarvan de ECU was geprogrammeerd op max RON 98, daarbij merkte je dan ook echt geen verschil als je er 100 ingooide omdat het 'bereik' van de ontstekingsvervroeging simpelweg te klein was, een veiligheidsmarge voor de europese markt. Je kon ze wel zo 'tunen' door een japanse ECU (JDM :-)) erin te gooien dat je er benzine met hogere octaangetallen in kon gooien zoals in Japan en dan daadwerkelijk vermogenswinst had en dan echt wat aan die hoge compressieverhouding had..

Ik merk overigens bij mijn getunede 1.8TSI dat hij op RON95 als een natte krant loopt tov. 98.
 
Precies, aannemen dat het wel werkt is nog niet zo dat het ook zo is.
Wat ik wilde zeggen is dat Honda het er voor gekozen heeft om het preventief te gebruiken. Dat wel niet zeggen dat VAG dat ook doet.
Bij JD zullen ze het echt wel weten welk type correctie gebruikt word.

@octavarium ik heb nog zo'n een Civic.
 

Octavarium

Actief lid
Amen to that! Asumption is the mother off all fuck ups and to ASSUME is to make an ASS out of U and ME :laugh:

Ik heb afgelopen weekend trouwens op aanraden van RaceEend (in een eerdere post) de O2 6 liter bio ethanol (E85) op 40 liter BP Ultimate gevoerd om op een octaangetal van +-100 uit te komen en hij gaat als een raket!! Merkbaar meer koppel (en dus een hoop wheelspin in z'n 3 met dat natte weer, het lijkt wel een PD TDI). Het gaat dus echt harder op RON100 met een TSI :super:
 

___JC___

Forumguru
Mwah, ik heb in Duitsland laatst nog 100 getankt, maar zoveel verschil merkte ik niet eerlijk gezegd. Was allemaal autobahn knallen, maar toch..
 
Bovenaan Onderaan