O2 2.0 TDi tunen: DOEN of LATEN ???

Hendrik5E

Senior Member
Drm
Het lastige is alleen dat de gemiddelde man onmogelijk kan vaststellen of het goede tuning is toegepast. Daar komt hij pas na een jaar of twee of misschien nog wel meer achter als hij voor grote reparaties komt te staan.
Drm zeg ik; "Als hij WEL goede berichten/ervaringen heeft met dat bedrijf, ga er dan heen en deel je ervaring". Of dan nou over een week, maand of jaar is, maakt niks uit!! Daarnaast merk je meteen of je auto meer/minder vermogen/koppel heeft bij een hoger/lager toerental dan ervoor of bijvoorbeeld meer rookt. En wat later of hij meer verbruikt....
 
Laatst bewerkt:

muurman

Senior Member
Het lastige is alleen dat de gemiddelde man onmogelijk kan vaststellen of er goede tuning is toegepast. Daar komt hij pas na een jaar of twee of misschien nog wel meer achter als hij voor grote reparaties komt te staan.
Idd. slechte tuning is vaak een kwestie van de brandstof en turbodruk even 20-30% oid in het gehele toerengebied verhogen ( en daarbij limiters vergeten :) ). Als je pech hebt erg slechte tuning en verhogen ze alleen de brandstof ( alla powerbox ) . Tja degene die dan net heeft laten tunen die gaat rijden en heeft veel meer power voor zijn gevoel en is tevreden. Tja, dat de boel wellicht heet word , vliegwiel, koppeling , turbo naar de ... gaat komen ze dan vanzelf achter als ze de tuning ook met regelmaat gebruiken.

ps dit is algemeen en niet specifiek mbt scholtemeijer bedoeld.
 

Race Eend

Forumguru
Bedrijven die klakkeloos zaken 20-30% verhogen doen vaak wel veel meer dingen fout. Als je de juiste dingen maar 20-30% verhoogd, dan blijft het nog wel aardig lopen, vaak wat lomp, maar het werkt.

Wat je ziet is dat bedrijven die niet weten wat ze doen, gewoon de inspuitmomenten ook met 20-30% aanpassen, omdat ze het bv voor een hoeveelheid map aan zien. Waardoor de motor giga heet wordt. Als men dit zelf al door heeft, zet men vervolgens de uitlaatgastemperatuur beveiliging van 800 op 1000 graden en voila de tuning is klaar (geef mij zo'n auto 1 weekend mee en ik krijg hem kapot). Ook zet men raildruk bij benzine motoren te verhogen, terwijl een motormodel al heel rijk van zichzelf loopt etc etc.

Het klakkeloos aanpassen van software is geen kunst als je de apparatuur+software er voor hebt, de kunst is ook om te snappen wat je doet en wat het bij de motor te weeg brengt.
 

Race Eend

Forumguru
@ EdK haha, tja ik bedoel meer, ga je een stukje voluit mee rijden op de autobahn en hij is stuk.

90% van de dieselrijders komt nooit boven de 3000rpm daardoor blijven ze ook bij slechte tuningen nog wel heel.
 

Canon-Eye

Forumguru
90% van de dieselrijders komt nooit boven de 3000rpm
Ik kom zelden boven die 3000 rpm uit - alleen op langere ritten wil het wel eens gebeuren dat ik bij het oprijden van de snelweg in de 3e en 4e versnelling eens lekker doortrek tot rond de 3500 rpm. Maar dan ben ik al ruim 32 km van huis, dus dan is hij in elk geval door en door op temperatuur.
Dat kan dan geen kwaad, toch? Het lijkt me zelfs wel goed om de boel zo af en toe eens lekker door te blazen?
 

sitechris

Donateur
Met mijn dieseltje kom ik toch ook regelmatig boven de 3000 uit. Bij mijn benzinebroeder nauwelijks onder de 3000 ;)
 

Noord26

Forumguru
Voor een diesel is toch vrij regelmatig even stevig doorhalen goed om aanzetten van kool tegen te gaan idd.
 

Joske

Forumguru
als het blokje goed warm is duw ik wel al eens een keertje door tot 4000rpm in 2e bij sprintje of in 4e voor in te voegen op snelweg :). Mijn idee is altijd steeds geweest dat het ok, zelfs bevorderlijk is voor de motor. (er van uitgaande dat de olie goed op temperatuur is uiteraard!)

nog een jaartje en een half en Mark (@Race Eend ) mag mij verwachten in Lochem ;)
dan is die "vervelende" fabrieksgarantie gepasseerd :D
 
Ik ben het wel eens met af en toe doortrekken tot boven de 3000 toeren , maar volgens mij word ie dan niet sneller . Mijn koppel plateau eindigt ongeveer bij 2800 toeren.
Ter informatie dit is een ABT gesjipte diesel
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1385757796738.jpg
    uploadfromtaptalk1385757796738.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 15

Race Eend

Forumguru
, maar volgens mij word ie dan niet sneller . Mijn koppel plateau eindigt ongeveer bij 2800 toeren.

Dit is echt een veel gemaakte fout door (vooral veel diesel) rijders. Veel koppel is prettig voor het dagelijks rijden, en maakt dat de auto al snel 'aanvoelt'. Je kunt er lekker soepel en schakellui mee rond toeren.

ECHTER: Je acceleratie is het hoogst bij maximaal vermogen. Wil je snel zijn met een TDI, dan trek je door tot het maximale vermogen (en dan iets verder), na schakelen kom je dan weer terug in de buurt van je maximale vermogen.

Ter voorbeeld, het maximale vermogen van een getunde 1.6 TDI ligt bij 4000rpm, je trekt door tot 4400rpm en komt dan weer bij 3400rpm terug in de volgende versnelling.



Zie het vermogen koppel verhaal zo:
Bij je maximale vermogen heb je de beste acceleratie (ben je het snelst, daar is de totale arbeid die de motor kan verzetten het hoogst).

Koppel moet je zien als het vermogen wat de auto per arbeidsslag levert.

Kortom als je 300Nm koppel hebt bij 2000rpm. Dan levert je motor 2000 x 300Nm.
Als je motor bij 4000rpm nog 200Nm levert. Dan is hij minder effectief per arbeidsslag, MAAR hij doet het wel 4000 maal.

4000x 200 is nog altijd een stuk meer dan 2000x 300.

(Dit verhaal is niet helemaal natuurkundig correct, maar zo is het wel begrijpelijk)
 
@Race Eend , alles is een stuk duidelijker nu.
en nu maar is uitproberen in de practijk:D
durf alleen niet zo (erg) snel te schakelen, met me eerste auto (renault 19 16v) ging het veel sneller
en telkens tegen de toerenbegrenzer aan . bam bam 7100 toeren en weg was ik:maakmegek:
die diesel 6 bak is natuurlijk heel wat anders en niet niet gemaakt om super snel te schakelen,
of ligt dat aan mij??
 
Voor de TS kijk ook is naar het draadje van wie heeft de hoogste km stand van de octavia rijders . Daar zie je een hoop gechipte 2.0 TDI s met heel veel kilometers
 
Bovenaan Onderaan