O2 2.0 TDI vs Clio 1.4 16v

Reizende

Actief lid
Triest bericht... Wie kan mij vertellen waarom ik door bovengenoemde Clio zoek ben gereden??? /forum/images/graemlins/ahum.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif Heeft zo'n ding zoveel power of was dit een wolf in schaapskleren? Enne, graag geen opmerking onder de noemer; moet je wel gasgeven, zat de mat niet dubbelgevouwen onder je gaspedaal, stond 'ie in z'n achteruit etc etc..
Misschien iemand met een soortgelijke (2e) auto op dit forum??
 

Dutch4x4

Senior Member
Gloednieuwe Clio of eentje van de vorige generatie?

Indien het laatste, dan kan het best een Clio Sport zijn geweest met een sucker badge...

Ik ken iemand die een 1.4 MPI-plaatje op z'n tot 270 pk getunede 'Ring-Octavia had, so nothing new there. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Timothee

Actief lid
Lijkt me inderdaad stug dat het echt om een 1.4 ging, tenzij jouw turbo kapot is maar dat zou je wel gemerkt hebben /forum/images/graemlins/smile.gif
 

VEEJAY

Forumguru
mijn vriendin heeft nu een 1.4 16v 90 pk op 1030 kilo. Ik heb nog niet vergeleken met mijn O2 maar de auto is wel aardig rap. Ik weet wel zeker dat boven de 80 de 2.0TDI veel krachtiger is. In een sprintje zal het redelijk opgaan.

Als je echt zoek bent gereden was het een Clio RS inderdaad...
 

___JC___

Forumguru
Ik heb laatst een sprintje gedaan tegen mijn broer met een Octy I 1.8 turbo.
En ruim gewonnen. /forum/images/graemlins/smile.gif

Okee, ik ben gechipt maar een 1.4 clio moet je standaard echt wel kunnen hebben lijkt me. Op de eerste meters na misschien.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

Okee, ik ben gechipt

[/ QUOTE ]

En hij niet. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

ougie

Forumguru
Die kleine heeft een veel gunstigere PK/gewichtsverhouding en kan natuurlijk gewoon gechipt zijn. En wie zegt jouw dat dat 1.4 plaatje wel orrigineel was. Plak er bij jouw een zo'n mooi chromen 1.4 embleempje op en achter je vallen de monden open. Vorig jaar zag ik Jan de Winkel in het NK rallykampioenschap in een 1.6je (niet helemaal orrigineel natuurlijk) rondrijden, die was nagenoeg niet bij te houden door de rest.
 
Volgens mij voornamelijk de hierboven genoemde gunstige gewicht PK verhouding. Naast de O2 hebben we een peugeot 106 1.4I, en ook ik word (tot +/- 80) zoek gereden door mijn wederhelft. Ik hoef niet uit te leggen hoe dat voelt.
 

Dutch4x4

Senior Member
Kom op, jongens! Dat menen jullie niet!

'Zoekgereden'! Da's wat anders dan bijhouden. Dus ook al heb je 90 pk op 1030 kg (of 98 pk op 1110 kg, in geval van de nieuwste), daarmee rij je nog geen 140 pk op 1310 kg zoek. Sterker nog, op de 0-100 (want ik mag aannemen dat we het hier over een stoplichtsprintje hebben) wint de 2.0 TDI met boter en suiker. Van de oude Clio, en met nog veel meer gemak van die loodzware nieuwe.

En ook al is de 106 met z'n ruim 800 kg een vlo, dan nog moet een 1.4'tje met z'n 75 pk'tjes geen enkel probleem zijn.

Man, dan zou ik jullie met mijn 150 pk op 1065 kg echt op een stráátlengte rijden!

Kortom, of de dieselrijders weten niet wat doortrekken in de toeren is, of die 1.4'tjes zijn verkapte tweeliters...
 

poekie

Actief lid
Niet iedere rijder is voorzien van een 'fluwelen voetje'.
Iemand die de koppeling laat schieten en goed kan schakelen kan het alsnog winnen van iemand met meer PK's en / of koppel.
Doortrekken in de toeren is prima mits je schakeld op het moment dat de turbodruk gaat afbouwen (ik dacht rond de 4100 rpm)
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat zeg ik. /forum/images/graemlins/grin.gif

Heeft eerder met bestuurderskwaliteiten te maken dan met pk-gewichtsverhoudingen.

Maar dan nog, zoekgereden worden door een auto die zo veel power mist ten opzichte van een 2.0 TDI? Tenzij 'zoekgereden' een licht hyperbolische uitdrukking was die eigenlijk 'verrassend goed bijgehouden' betekent. Want als je bent verslagen door een andere auto, ga ik er wel van uit dat je er zelf ook goed voor bent gaan zitten...
 

deusjevo

Forumguru
Clio 1.4 16V gaat van 0-100 in 11.3 seconden (top 183)
O2 TDI 2.0 gaat van 0-100 in 9.6 seconden (top 208)

Dat van dat matje weet je zeker.... /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: deusjevo</font><hr />

Clio 1.4 16V gaat van 0-100 in 11.3 seconden (top 183)
O2 TDI 2.0 gaat van 0-100 in 9.6 seconden (top 208)

Dat van dat matje weet je zeker.... /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]

Sow, dan zou ik het op papier met mijn 1.9TDI straks nog zwaar moeten krijgen tegen zo'n 1.4 Clio /forum/images/graemlins/smile.gif

Chippen bij een 1.4 heeft denk ik niet zoveel zin omdat het geen turbo-motor is.

Ik was vroeger met de Cinquecento van mijn moeder ook altijd als eerste weg bij het stoplicht, maar dat was maar voor de eerste paar meters /forum/images/graemlins/smile.gif
 

VEEJAY

Forumguru
De discussie is uit het verband gerukt, ik zeg tot 80 zal de O2 een lichte voorsprong krijgen (1 wagenlengte?) daarna zal de O2 in de verte verdwijnen. (zeker en vast na 120km per uur)

de eerste versnelling van de diesel stelt niet zoveel voor daar zit wat verlies in.

Het moet bij de topicstarter haast wel om een clio rs geweest zijn, anders kan er geen sprake zijn van zoekrijden.
 

___JC___

Forumguru
Eens met D4x4.
Je MOET gewoon sneller zijn dan een 1.4 clio of peugeot.
Trap dat gas gewoon eens in!
/forum/images/graemlins/grin.gif
 

Jpoers

Lid
mijn fabia 1.4mpi 60pk, loopt vlotter dan een toyota starlet 1.4xli met 75pk.
terwijl de fab 1050kg weegt en de starlet een 800kg dus pk/gewicht maakt nu niet veel uit. het is de manier waarop.
de fabia heeft een nieuwere motor die zijn krachten beter wegkrijgt.

en geloof best wel dat de clio vlot optrekt maar een O2 ver weg rijdt geloof ik niet,
en dat je zelfs de moeite neemt om een stoplichtsprint aan te gaan met een clio......
 

Frankie

Actief lid
Had je afgesproken een sprintje te doen ? Zo nee, hoe wist je dan dat ging gebeuren ?

Ik sta ook wel eens met de auto bij een verkeerslicht met zo'n sjonnie naast me, en als ze op een bepaalde manier kijken weet je al bijna zeker dat er iets gaat gebeuren en dat ze gaan gassen. Maar niet van 3-2-1-go... en ik ga dan met mijn O2 niet tot het (aller)uiterste. Vraag me dus af hoe de sprint bij jou tot stand is gekomen en of je wel doorhad dat t "serieus" (als je zoiets dat al zo moet/mag noemen) was.... Zo niet vind ik t niet zo vreemd dat ie je wegree..
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: deusjevo</font><hr />

Clio 1.4 16V gaat van 0-100 in 11.3 seconden (top 183)
O2 TDI 2.0 gaat van 0-100 in 9.6 seconden (top 208)

Dat van dat matje weet je zeker.... /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/945.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]

Sow, dan zou ik het op papier met mijn 1.9TDI straks nog zwaar moeten krijgen tegen zo'n 1.4 Clio /forum/images/graemlins/smile.gif



[/ QUOTE ]

Inderdaad,

O2 TDI 1.9 gaat van 0-100 in 12.2 seconden (top 189)
Ga je verliezen dus..... /forum/images/graemlins/frown.gif
(Behalve op topsnelheid maar dat lijkt mij niet zo reeel in Nederland)
Tussensprintjes van bijv. 60 naar 100 kan ik even niets over vinden maar ik geef je een goede kans dat je zo'n tussensprintje wel wint.
 
Bovenaan Onderaan